Synes efterhånden, at nye pillefyr minder om nye biler. De baserer sig i højere og højere grad på IT, og muligheden for at diagnosticere samt indstille fyret på øjemål ved at kigge på flammen og justere lidt på brændslet er blevet noget begrænset.
Hvad er det egentlig, jeg går glip af som "gør det selv mand" med et ældre setup fra 2008 ?
Venlig hilsen
Kan man sammenligne et gl. pillefyr m. en gl. bil ?
Kan man sammenligne et gl. pillefyr m. en gl. bil ?
Senest rettet af calle 08 nov 2013 21:36, rettet i alt 1 gang.
-
- Stoker XIX
- 14
- Indlæg: 5.691
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 442 gange
- Blevet takket: 473 gange
Kan man sammenligne et gl. pillefyr m. en gl. bil ?
Hvis det er en scotte du taler om. Så er der fuldstændigt samme mulighedder for "manuel" justering som der altid har været.
Det du (og jeg) primært går glip af, at man kan se om fyret stopper utilsigtet, f.eks pga fejlagtigt justeret PI regulering.
Det du (og jeg) primært går glip af, at man kan se om fyret stopper utilsigtet, f.eks pga fejlagtigt justeret PI regulering.
-
- Stoker XI
- 12
- Indlæg: 528
- Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
- Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
- Areal: 150m2(115 opvarmet)
- Brændsel: træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 9280
- Årligt forbrug: 3150 kg
- Geografisk sted: Østhimmerland
- Har takket: 2 gange
- Blevet takket: 1 gang
Kan man sammenligne et gl. pillefyr m. en gl. bil ?
En bil fra 2008 er den gammel ? .......hvis du har stokercloud eller stokerkontrol koblet på dit fyr er du godt med , synes ikke du går glip af noget hvis du tænker i semirenserkedel og version 10 baner.....calle skrev:Synes efterhånden, at nye pillefyr minder om nye biler. De baserer sig i højere og højere grad på IT, og muligheden for at diagnosticere samt indstille fyret på øjemålkigge ved at kigge på flammen og justere lidt på brændslet er blevet noget begrænset.
Hvad er det egentlig, jeg går glip af som "gør det selv mand" med et ældre setup fra 2008 ?
Venlig hilsen
Kan man sammenligne et gl. pillefyr m. en gl. bil ?
syntes det er et interessant spørgsmål/pointecalle skrev:Synes efterhånden, at nye pillefyr minder om nye biler. De baserer sig i højere og højere grad på IT, og muligheden for at diagnosticere samt indstille fyret på øjemålkigge ved at kigge på flammen og justere lidt på brændslet er blevet noget begrænset.
Hvad er det egentlig, jeg går glip af som "gør det selv mand" med et ældre setup fra 2008 ?
Venlig hilsen

-
- Stoker XIX
- 14
- Indlæg: 5.691
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 442 gange
- Blevet takket: 473 gange
Kan man sammenligne et gl. pillefyr m. en gl. bil ?
Jeg udskiftede min styring (v 4.16) og kedel fra 2006. sidste år. Ikke fordi den gamle fejlede noget. Men jeg fik et tilbud jeg ikke kunne sige nej til. (brænderen er stadig den samme)
Det jeg oplevede var at jeg fik et væsentligt lavere forbrug ved lavlast/ i overgangsperioder. Jeg kan ikke forklare hvorfor. Styringen gør jo det samme ?
Den gamle styring havde jeg brugt måneder på at optimere PID reguleringen. Men på den nye styring spillede det bare med det samme.
Styringen har fået flere ud og indgange, så den kan starte/stoppe cirkulationspumpe. Fået indgang til føler i vvb til start af fyr, vv prioritering. Samt indgang for rumtemp. føler, til start / stop. Du har mulighed for at tilkoble kompressorens
Med stokercloud kan du starte og stoppe fyr via nettet, få fejlmeddelelser mv. Hvad man skal bruge det til ved jeg ikke.
Det eneste du ikke kan med den nye styring er at pausefyre
Det jeg oplevede var at jeg fik et væsentligt lavere forbrug ved lavlast/ i overgangsperioder. Jeg kan ikke forklare hvorfor. Styringen gør jo det samme ?
Den gamle styring havde jeg brugt måneder på at optimere PID reguleringen. Men på den nye styring spillede det bare med det samme.
Styringen har fået flere ud og indgange, så den kan starte/stoppe cirkulationspumpe. Fået indgang til føler i vvb til start af fyr, vv prioritering. Samt indgang for rumtemp. føler, til start / stop. Du har mulighed for at tilkoble kompressorens
Med stokercloud kan du starte og stoppe fyr via nettet, få fejlmeddelelser mv. Hvad man skal bruge det til ved jeg ikke.
Det eneste du ikke kan med den nye styring er at pausefyre