Vad skrev:Jeg er den glade nybegynder udi pillefyring og har nogle spørgsmål til ALT det tilbehør/"tilbygninger" man kan få til mit nye "voksen-Lego"
er der nogen der har erfaring for, hvilke tilbygninger der har en økonomisk gevinst?
-VVB
-Vejrkompensering
-iltstyring
-kompressorrens
i forbindelse til ovvennævnte må jeg lige indskyde, at min varmtvandsbeholder sidder i hovedbygningen ca 10 m væk fra fyret og der er desværre ikke tænkt på at få lavet kabelbrønd da man anlagde det oprindelige oliefyr i garagen.
Det er sådant set fint at vvb sidder tæt på brugsstedet, istedet for tæt på fyret. Så slipper du for 2 rør fra fyrrum = ½ varmetab.
Hvis der tales scotte, så er der vist ingen ide i at købe iltstyring, da den hvis giver flere problemer end den løser.
Kompressorens er en nice to have ting, man altid kan købe senere, hvis man ikke gider bruge 10 min hver 14 dag på at rense hærd.
Jeg har ingen erfaring med vejrkompensering. Jeg har gået en anden vej, og sagt hvis der ikke er varme på rør. Så er der heller ingen tab.
Dvs at jeg har monteret rum temp. føler, samt føler i vvb. og monteret en 2 vejs motorventil på det varme kedelvand, efter vvb/ inden radiatorer.
Dette system er i brug ca. 7 md. om året, resten af tiden køre fyret konstant.
Dvs at fyret står stille hvis temp. i hus og vvb er høj nok.
Hvis temp. i vvb bliver for lav, starter fyret, og varmer vvb. Motorventil efter vvb forbliver lukket, så der cirkuleres ikke varme gennem rør til radiatorer. (da det giver et meget stort varmetab om sommeren) Efter vvb er blevet varm, stopper fyr.
Hvis der kaldes på varme fra hus, starter fyr, motorventil åbner. Og både vvb og radiatore får varm kedelvand. Derved spares en del opstarter.
Denne opstilling gør at jeg kan lave vv for 3 kg piller om sommeren ( mod 25 kg, hvis fyret kørte konstant)
I overgangsperioder hvor der tiltider er behov for varme, er pilleforbruget det ½.
På årsbasis spare jeg ca 25% piller ved dette setup = 2½ tons piller