Efter længere palaver med skorstensfejer osv. har vi i sommer fået en pilleovn med tilslutning til centralvarmen monteret. Ovnen er en Eco-tech på 14 kw (de 12 kw skulle gå på vandsiden). Ovnen kører fint og har gjort det siden oktober. God virkningsgrad (lav røgtemp.) og ingen problemer med opstart m.m.
Eneste problem - og det er til gengæld stort - er, at vi fryser . Nu hvor der er blevet koldt udenfor, er der også blevet det herinde. Pilleovnen knokler afsted, men kan ikke komme over 53 grader i drift.temp. Ovnen kører på maks. effekt.
Er ovnen dimensioneret for småt (det mener sælger ikke)? Eller er der andre trick der kan hjælpe?
Den fungerer helt og fuldt som et pillefyr - bare med mindre magasin og en glaslåge. I forhold til w/m^2, så har jeg 100 watt/kvm. Men huset er heller ikke velisoleret.
Er du sikker på den er justeret rigtigt?
Skal man veje piller eller skal man selv justere pille/luft mængde.
Ellers tror jeg thy har ret, der skal et større bål til 14 kW burde være rigeligt, men tror ikke den laver det.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
Jeg er også i tvivl... De muligheder der er for justering, er marginalt flere/færre piller pr. cyklus og marginalt mere/mindre luft. Den har hele tiden kørt på højeste effekttrin (den har kun to) og nu har jeg givet alt hvad der er mulighed for af piller. Nu er drift temp. 56 grader... ARG! Skrammel!
Der er ikke noget med afvejning af piller eller andet. Ovnen er justeret ind af leverandøren ved opsætningen. Som den står nu kører den bare maks - den når ikke engang så langt op i temperatur, at den begynder at køre på moduleret drift. Vinter gå væk!