Skal være diesel på papegøjeplader
Skal køre over 20km/l
Pris max 100k (og gerne en pæn sjat mindre)
Forholdsvist støjsvag
Har kigget på Caddy, Kangaroo og Fiorino - men det kunne godt være noget helt andet - f.eks en lille mercedes med træk

Hej.Tom_AT skrev:Hvad med en Ford Cmax? Så får du samtidigt en velkørende bil. Men ved ikke om den er stor nok :
Det er vel generelt for alle biler (mærker uanset) med den fantastisk PSA 1.6 HDi FAP motor...thoken skrev:
Hej.
Hvis du vælger en brugt Ford Cmax, så husk at tjekke om den har fået skiftet bundkar, og at turboen ikke har taget skade.
Ford har nemlig lavet en konstruktionsfejl på bundkarret(ikke al olien kan løbe ud ved olieskift) så du risikerer alvorlige følgeskader.
Mvh thoken
Roolig nu.thoken skrev:
Hej.
Hvis du vælger en brugt Ford Cmax, så husk at tjekke om den har fået skiftet bundkar, og at turboen ikke har taget skade.
Ford har nemlig lavet en konstruktionsfejl på bundkarret(ikke al olien kan løbe ud ved olieskift) så du risikerer alvorlige følgeskader.
Mvh thoken
Der er tre ting...Tom_AT skrev:
Ugelvig.
Hvorfor er den ringe lavet?
Jeg nægter at tro på den er så ringe lavet som visse personer vil gøre den til, hvis så mange mærker, incl Volvo kører med den.
Men DR's sensationsjournalistisk har da virket.
De ting du nævner der er jo bare det DR var så forhippede på at lavet en kæmpe historie ud af. Selv FDM virkede til at mane til ro, og de plejer da ellers nok at være ude med riven.Ugelvig skrev:
Der er tre ting...
Bundkaret er lavet så bundproppen sidder øverst, det vil sige, at der kan stå olie i to lommer nede i bundkaret, der ikke kan nåes medmindre de suger olien ud. Dette kan og er blevet løst ved at skifte bundkar, hvor proppen igen er nederst.
Filteret i olieslangen til turboen er for fin, således evt. sodpartikler kan stoppe det, hvis olien er gammel/brugt/slammet til. Kan løses med anden filter, eller slet ingen...
Problem med olieslangen til turboen, der ligger klods op af manifolden, således olien bliver unødig varm. Risiko for ekstra soddannelse i olien ekstra belastning på olien.
Fjerde ting, interval for olieskifte. Citroen startede med at foreskriver 30.000 km for et olieskifte, det er så vidt jeg er informeret, ændret til 20.000 km. Andre anbefaler både 10.000 og 15.000 km i stedet.
Mon ikke Aaen kan hjælpe os lidt mere her???
Det er altså ikke helt rigtig... Jeg har det fra Citroen i Tyskland, der er de slet ikke begejstret for den motor og de anbefaler ekstra olieskift midt mellem "officiel" olieskift, altså pr. 15.000 km.Tom_AT skrev:De ting du nævner der er jo bare det DR var så forhippede på at lavet en kæmpe historie ud af. Selv FDM virkede til at mane til ro, og de plejer da ellers nok at være ude med riven.
Hvis man følger forskrifterne for service, vil ingen af disse problemer opstå.
Samme jeg fik at vide fra min Ford makkerAaen skrev:jo det kan han :-). intervallet er ændret til 20000, korrekt. Men der ikke massive problemer med turboer, men til gengæld med den måde folk vedligeholder deres biler på. På baggrund af DR`s udsendelse undersøgte vi (peugeot frederikshavn), hvor mange turbo-er der var solgt, siden motoren blev lanceret i 2004 og tallet er 5! på 9 år. Samtlige biler har ikke overholdt serviceinterval. Jeg vil på intet tidspunkt fraråde at købe bil med en 1,6 psa motor, med mindre den ikke er holdt med service. Mine forældre har lige købt en 3008, mine svigerforældre har 407, naboen har 407 alle kører perfekt!
Prøv at undersøge hvor mange turboer Vw-koncernen sælger.....