NÅ, jeg læste bare noget på en hjemmeside om indscanning af gamle matrikelkort. Og
hvis der ikke er nogen der har ændret målene i f.eks. 100 år, og man bare fører dataerne
over, så vil gamle unøjagtigheder vel følge med?
Huset er bygget i 1892, og senest er jord er blevet solgt fra i 1981, og kun på vestsiden.
Altså har der ikke været nogen moderne opmålinger siden dengang. Den skellinie har jeg
til gengæld både måleblad og kantpælene står der også. Jeg har ingen kantpæle, eller
lign. nogen andre steder.
Men siden Du åbenbart ved så meget om den slags, så kan Du måske fortælle mig om,
hvilken betydning uoverensstemmelserne mellem faktiske skel og matrikelkortet har?
Er det noget man bør bekymre sig om?
Som Du kan se på mit kort, så er det jo især i nederste højre hjørne at matrikelkortet
er helt ude af trit med virkeligheden (Syd og øst). Jeg har dog lige gransket et luftfoto
fra 1954, der ganske rigtigt viser en matrikelgrænser, der ligner de røde linjer på det
officielle kort. Her tænker jeg på det lille stykke, der går ind under naboen hus i det
nederste højre hjørne (Markeret med sort cirkel på billedet). Men det ligner alligevel
ikke helt?
Skærmbillede (3).jpg
Engang mellem 1954 og 1970, er stykket åbenbart solgt fra, men uden at det off. kort
er blevet opdateret?
Skærmbillede (4).jpg
Den anden uoverensstemmelse, ved det hus der ligge ved min ene indkørsel (Markeret
med blå cirkel, er til gengæld et større mysterium. Det hus er kun 2 år ældre en mit,
så den placering af grænserne må vel bero på unøjagtigheder i kortdataerne?
Er min grundværdi sat for højt, så jeg dermed betaler for meget i skat? Jeg har jo
åbenbart ca. 200 m2 mindre, end BBR viser!
Mvh.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.