Læderrattet i min meget erfarne Mercedes R-Class, der har nu 220K på klokken,
har jeg aldrig gjort noget ved, med hensyn til ved vedligehold af rattet, fordi de
fleste plejemidler gør rattet meget glat, og det er jo en klar 'no no' på et rat.
Men, her i sommervarmen syntes jeg det blev lidt klamt, så efter at have Google'ed
en del, syntes almindelig koncensus at være, at man kunne rense rattet med gammeldags
sæbespåner, og en klart mindretal, mente sulfo var godt.
Ok, så jeg opløste sæbespåner i meget varmt vand, og tørrede rattet af, meget grundigt,
vi taler om knofedt i rå mængde. Jeg skal da lige love for, at vandet blev beskidt, mega beskidt !
Nå, da det var tørt igen, syntes jeg det var lidt 'fedtet' at holde på.
Ok, så fik sulfo tilhængerne også en chance, varmt vand med lidt sulfo, på en fnugfri frotté klud,
og så en god tur på rattet. Frotté er nødvendigt, for at komme ind i syninger og sprækker på rattet,
microfiber sikkert også fint nok, men bestemt ikke en almindelig bomuldsklud.
Resultaet var nu rent, tørt og fedtfrit læderrat. Fint nok !
Men bestemt ikke kønt at se på !
Derfor et hurtigt kik, i konens kasse med plejemidler til hestenes sadler og seletøj.
Der fandt jeg læderfedt !
Almindelig Google er vildt uening med sig selv, om man kan bruge læderolie eller læderfedt.
Jeg tænkte, at læderfedt vil være ok, specielt fordi den type der var i konens kasse, er den type
der tørrer ind på ca 5 minutter, og som tænkt så gjort, rattet fik læderfedt af 'tørre op' typen.
( Klart forskel, om det bare er fedt, eller fedt der tørrer op )
Kanon resultat ! Flot læderrat, ingen fedt eller snask !
Men, klokken 10 i 2, der hvor jeg som ældre billist holder hænderne, fordi vi jo kort efter krigen
lærte på køreskolen, at det var sådan man skulle holde på rattet, der er rattet nu en smule ru,
fordi jeg med sæbespånerne rensede alt fedt, skidt, møg og snavs af.
Google siger, at jeg så bare skal slibe læderrattet med sandpapir, først korn 400, og slutte med korn 1.200,
og dernæst læderfedt igen.
Nu har jeg tilfældigvis begge dele, men at slibe på et læderrat med sandpapir, det kurer meget fælt i mine ører.
Nogen der har praktiske erfaringer med renovering af læderrat efter 220k kilometer, er det ok at bruge sandpapir
i nævnte korn størrelser, for at få den perfekte finish igen ??
Ikke teoretiske betragtninger, men kun praktiske erfaringer eller kommentarer, tak

PS. For yngre brugere her på Stoker Pro, skylder jeg måske lige at oplyse, at 'knofedt' nærmest er et begreb,
det er kun noget ældre Stoker Pro brugere anvender, yngre frænder anvender kun noget på spray flaske,
altså noget der bare siger 'pfist' ,og så er alt ok.
Derfor står dåsen med 'knofedt' på den øverste hylde, aller bagerst i garagen, sammen med posen med kørnerprikker,
æsken med nye bobler til vaterpasset, og patronerne til skydelæren, fordi disse specielle ting jo ikke anvendes så tit.