så tag et pillefyr - jeg har ikke fortrudt, selvom jeg ikke er så praktisk anlagt (jeg havde også mulighed for fjernvarme, men turde ikke hoppe på pga priserne).
Til de m2 kan du jo fint klare dig med et 10kw fyr - hvis huset er pivutæt og meget dårligt isoleret og der blæser en stiv kuling ind fra vest, så er det måske ikke nok. Men laver du omfattende energiforbedringer nu, så er 10kw rigeligt.
Og fyret kan stå slukket i højsommeren da du har solvarme.
I 20-30k klassen
finder du Biomax, Ekoheat, Scotte, Atmos D14P, Vølunds Pellux 100, Minibio, Edil Kamin, MGM Junior, Baxi TPK og flere andre jeg ikke lige kan huske.
35-45k RTB og Passats Bioheat (som du lige skal sikre dig er godkendt efter de nye krav)
Og så er der de dyre østrigere Bioheat, Eta, Windhager, Hoval, Pellematic 60k+
Her er DTI´s liste over godkendte pillefyr og stokere. Nogle pilelfyr kan godt være godkendt ved andre institutter i andre lande:
http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp
Men vil du have et pillefyr du skal rode lidt med engang imellem eller skal det være næsten ligeså let som et gasfyr?
Og så er der det med fyrrummet og skorsten - begge ting skal være egnet til et pillefyr og der er nogle krav som skal indfries (få fejer med på råd). Og hvor skal træpillerne være - skal de blæses ind eller tager du 15-25kg sækkene på nakken og hælder dem i siloen.
Søg på nettet, læs her på forum i de forskellige underfora - vælg en lille håndfuld pillefyr ud, tag ud og besøg private, som har de pågældende fyrtyper - få en 2-3 tilbud på dit valg. Det tager lidt tid, men det er jo også en vigtig beslutning