Snakkede med naboen, som kunne fortælle at kommunen ( eller en af deres indslejede entrepenør) havde været inde for at rense vandløbet ( som faktisk er en afvandingskanal

Som den retskaffende borger skrev jeg til miljø og teknik for at få en forklaring, tja det svar jeg fik var sku ikke opløftende

Citat : Der har i år været foretaget ordinær vedligeholdelse af Fuglehusrenden i form af grødeskæring, opmåling og oprensning indenfor de terminer der er angivet i regulativet.
http://soroe.dk/media/803433/Fuglehusrenden.pdf
Som det kan læses foretages vedligeholdelsen med maskine:
Denne færdsel skal du ”tåle” i en afstand af op til 5 meter
Hermed håber jeg du har en forståelse af, at kommunens entreprenør er berettiget til at foretage vedligeholdelse af dit vandløb på og fra din grund, og at du skal tåle denne vedligeholdelse. Hvis vi foretager os noget ekstraordinært, forsøger vi altid at komme i kontakt med berørte lodsejere.
Noget andet er dine pligter. Ud over et hegn i 2m bræmmen, er der på din grund en stor bunke jord/grus/affald tæt på vandløbet, der besværliggør færdsel, hvorfor maskinen har svært ved at komme rundt. Denne bunke skal du naturligvis fjerne. Hvis den er fremkommet ved vandløbets vedligeholdelse, skal du også fjerne den jf. §6.6.
( Ja der står et hegn imod åen, det har så stået der siden før vi overtog huset i 1992, dog har jeg renoveret det siden, men det står stadig på samme sted :/ )
( ja jeg har en vold af muldjord imod åen på min egen grund!! )
Når bunken er fjernet, vil maskinerne have letter ved at komme til, og vil ikke skulle bruge så stor en del ar arbejdsbæltet.
( så er det da nu de skal være glade for at jeg for år tilbage fjernede de træer som stod hvor volden nu er

Hvis du har placeret en trykledning 40-50 cm nede i jorden i arbejdsbæltet, ville jeg nok vælge at flytte den velvidende, at der er mulighed for at der kommer tunge maskiner forbi sammenholdt med, at du ikke har ret til erstatning, hvis maskinerne skulle skade din ledning jf. §6.6
( tja den trykledning har tekniskforviring selv godkendt, så sendt som i 2012, efter vi blev på lagt at lave vores kloak om

En midlertidig løsning kunne være at markere din trykledning indtil den er flyttet.
Hmm er færdsel med maskiner i en (land)villa have alm. færdsel ??
Nu er spørgsmålet, det drejer sig jo om en alm landvilla og ikke landbrugsjord, kan jeg gøre noget ved deres svar ?
eller skal jeg faktisk også fjerne 3 meter af mit hus, som jo faktisk står i den 5 meter arbejdsbræmme som de påpejer de skal bruge ?
Syntes sku det ligner, at der lige sidder en lille nar på kommunen som lige skal/vil vise sin magt