Hånden på hjertet, hvad er effektiviteten på fastbrændselkedler i dag?
Min lillebror har købt en 500m2 skole renoveret efter gældende regler - næsten da.
Men energiforbruget derude er utroligt højt, og fastbrændsel er uomgåeligt det billigste man kan erhverve sig. Han har idag en ældre varmepumpe, som vi mistænker har en forholdsvis ringe COP værdi. Det er en ældre varmepumpe som er blevet ombygget af professionelle for 10 år siden. Den har tidligere siddet i industrien, så den er beregnet til stordrift - hvilket er udemærket med hans energiforbrug. Der er monteret en KWh måler på el-siden, og snarest muligt monterer vi en KWh-måler på vandsiden, for at finde COP-effektiv.
Det er svært at sige hvor stort et energiforbrug huset vil komme op på i sidste ende, hvis man skal have 22C over hele huset - mit bud er 80.000 KWh om året. Dertil skal det siges at han desuden har et 120 m2 værksted med 3 meter til loft som han gerne vil have opvarmet en gang i mellem så han han renovere bil derude - idag er det ikke isoleret, men man skal have i baghovedet at der er en mulighed for at skulle kunne opvarme det på forholdsvis kort tid. Det vil med tiden blive isoleret, så der kan komme "varme" på. De 100MWh bliver nok energiniveauet når der kommer børn og når der bliver åbnet op fuldt ud. En del af 1-sal kan muligvis lejes ud til egen virksomheds brug på et senere tidspunkt.
I disse uger bruger han omkring 40 KWh på el-siden dagligt. Der er 20C i 200m2 af huset, og han bruger brændeovnen flittigt når han er hjemme om aftenen.
Min umiddelbare tanke er at beholde den nuværende jordvarmepumpe "med en COP på 3??" og så installere 1*Atmos DC50GSX. Akkumuleringen dertil har jeg leget lidt med, og regner man med at brændkammeret kan fyldes op med 50% fastmasse og 50% luft, og en kedeleffektivitet på 70%, så skal man med en delta T på 50C skulle have 10,6 m3 vand i akkumulering.
Det er tosse møj, skyder jeg over målet her? Akkumulering ville skulle stå i et miljø som skal være frostfri alligevel, så tabet er ikke helt tabt. Derfor vil jeg hellere have en stor akkumulering fremfor at fyre 2 gange dagligt.
-----------------------------------------------
Jeg har siddet og leget med lidt tal i formiddags, og hvis man kun beregner den effektive KWH pris som afsat i huset VP kontra fastbrændsel, uden afskrivning på anlægsomkostninger. Så er fastbrændsel ca. 1/2 pris kontra el.
Med en pris på elektricitet på 180 øre/KWh og en COP på 3, så koster 1 KWh varme 60 øre/KWh.
Med træ købt i statsskove incl fragt og en effektivitet på 70%, så lander vi på 30 øre/KWh.
Vi har begge brændeovne, men vi har ingen erfaringer med fastbrændselkedler.
Lillebror vil nok helst fyre een gang om dagen, så derfor skal der en ret god gang akkumulering til, men VP'en vil stå som backup, da han nogle gange er udrejst af landet i arbejdsøjemed.
Så, derfor spørger jeg jer.
Hvordan ville I gribe dette an, hvis i stod i et stort hus på landet med et ældre VP anlæg som allerede har 1000m slange lagt i jorden.
en mulig 80-100.000 KWh energiforbrug indenfor en overskuelig årrække.
Der er gulvvarme i omtrent 200m2 og radiatorere i de sidste, der er dog forberedt til at de har en kæmpe overfladeareal, men vi ved alle at det er sjovere at have radiatorere når der er en flamme på 1000C end en VP som har det bedst med 40C.
Der findes andre muligheder såsom et pillefyr, men det er ca. samme pris som en VP, kun flis eller fastbrændsel er billigere.
Tilsidst skal det siges at jeg har overvejet at skulle tilplante noget jord med poppel, sådan at vi var selvforsynende med energi. Jeg har noget jord som ikke får ret meget i arealtilskud, så det kunne aflives og beplantes med træer. Det ville så være 1 HA, og poppel giver +8000 kg tørstof m året/HA. Poppel kan høstes 2 gange inden afskovning, hvert med 10 år mellemrum. Så 1 Ha om 10 år kunne give 80.000 kg tørstof, eller omkring de 300MWh+
Økonomisk kunne det sagtens hænge sammen. Der skal dog stadig tilkøbes energi udefra da dette kun ville være et tilskud.
Bettebror er maskinmester, og jeg er på vej til at blive en, så vi kan godt selv skrue ting sammen, og opfinde resten

Hverken ham eller jeg er bange for at arbejde, men man skal selvfølelig vælge sine kampe med omhu'
Mvh Kim.
// Opsummering
Hvad er den reelle effektivitet på f.eks Atmos fastbrændselkedler?
Ville i vælge en eller to kedler til at køre parralle? nedbræk, optimeret kørsel på en fuld afbrænding.
Hvor stor en akkumulering ville I bruge, med hvilke kedler?
Hvis COP på VP er dårlig, hvad ville i vælge, fastbrændsel, flis eller bare betale for at slippe for alt bøvlet med skovning, fragt, opskæring, flækning, afbrænding og rengøring ved at få en ny VP?
Hvordan ville I gribe sagen an?
På forhånd Tak.