Håber i alle har haft en god jul.
Jeg startede desværre min med en kedelig opdagelse, da jeg den 23. Dec skulle fylde piller på og i samme omgang checke askeskuffen. Da den ikke var helt fyldt kørte jeg rense staven rundt i asken da det så plejer at falde lidt sammen. Til min store overraskelse lignede det grød og var vådt.
Det undrede mig og jeg begyndte at skille fyret ad (askeskuffe ud, semirensen til røgkanaler etc.). Her opdager jeg så at der står vand i bunden ved askeskuffen - meget vand.
Har forud for dette fyldt vand på anlægget, da trykket stod til 0 bar mod normale 1,5 bar. Tænkte ikke videre over dette men undrede mig da over tryktabet.
Med normalt tryk på anlægget igen kunne det så konstateres at det dryppede meget kraftigt i bunden af fyret (fuck!)

Det er ikke nemt at komme til, men det tyder på en brist, revne, dårlig svejsning el. lign. ved en af "vingerne" ved røgkanaler i bunden i venstre side (når man står med brænderen nærmest sig selv).
Min VVS'er er selvsagt orienteret, men kunne pga. julen desværre ikke gøre meget nu. Så fyret kører med fugtigt brændkammer, men hytten skal jo holdes varm.
Indstillingerne er sat af VVS montør og der køres med retur shunt. Tæring skulle da ikke være årsagen, og virker heller ikke sandsynligt efter blot et år (fyret er monteret fra nyt).
Nu er spørgsmålet så, har i selv prøvet noget lignedende eller hørt om noget tilsvarende - hvis ja, hvad blev løsningen da?
Mvh
Shibby