Har efterhånden gået od spekuleret, i et års tid..
Vil have lavet mig en silo.
I starten var tanken, blot at lave en lille silo (1-2 ton) på loftet, meeen efterhånden er jeg blevet lidt lun på at kunne tage 6 ton hjem med blæsebil.
En større silo giver mig frihenden til både selv at blæse piller ind og få dem leveret.
Jeg tror valget falder på en lille glasfibersilo, det er svært at fabrikere noget selv, til de priser man kan finde dem til.
Jeg ville rigtig gerne have placeret siloen i hjørnet, mellem stald og lade. Men grundet at ajle beholderen går næsten 2 meter længere ud end dækslet..
Så fundamentet kommer til at stå oven på ajlebeholderen, det har jeg ikke nerver til

Næste overvejelse er der hvor der ligger en samling leca blokke og mursten, arrangeret i en 2,5x2,5 meter firkant.. Her ville placeringen være udmærket, ift. blæsebil og sneglelængde. Minusset her er at jeg skal glo på den silo fra min have, og flexsneglen kommer til at sidde lidt træls.
Næste placering er på den anden side af stalden. Her går det kun lidt ud over min møddingsplads, det er til at leve med.
Minusset her er så læn gden på indblæsningsrør og flexsnegl.
Hvor lang slange har en sugeblæse bil med? Jeg tænker at føre indblæsningsrøret over taget, og ned på den anden side, mod vejen. Så ville blæse bilen kunne nøjes med 5 meter slange.
Hvad værre er, flexsneglen ville så skulle snige sig op på knap 15 meter. Og herefter skal pillerne så igennem et faldrør og ned til pillegnaskeren.
Flexsneglen skal nok klare presset, faktisk har jeg en, jeg tror der kan strækkes lige nok.
Men hvordan vil pillerne se ud efter at ha taget turen igennem 15 meter 75mm flexsnegl?
Jeg har prøvet at blæse en sæk piller op på tørreiet. uden cyklon blot med en blæserpotte og en stykke plastik. De tog turen 3 gange og sammenlignet med en "frisk" sæk var der ikke mærktbart mere smuld..
Hvad siger panelet til 15 meter flexsnegl?
Mvh. Alex