Hej
Jeg tager lige chancen og høre om der er nogle herinde som arbejder eller kender nogle som arbejder med A/C anlæg, da jeg har en bil stående som gerne skulle have lidt på, for at tjekke for utætheder.. bilen er ikke transport bar, så personen skal komme til mig, så er der nogle i Vejen/brørup området som kan hjælpe???
A/C opfyldning
-
- Stoker XII
- 13
- Mit fyr: bio 18 pannex styrring
- Areal: 204
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 6600
- Geografisk sted: vejen/brørup
- Blevet takket: 5 gange
-
- Stoker XIX
- 14
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Har takket: 9 gange
- Blevet takket: 201 gange
Re: A/C opfyldning
sådan et AC anlæg er altså ikke et man bare lige tager med på tur.... det vejer sku en del.
Men hvis du vil tjekke det for utætheder, så spørg på diverse værksteder, om de har en flaske med kvælstof til AC anlæg, så du kan prøve at skyde det i anlægget og tjekke med lækagesøger (eller sagt på en anden måde, opvaskevand i en forstøver)
Det er en noget billigere end at bruge R134B til at trykprøve med.
Men hvis du vil tjekke det for utætheder, så spørg på diverse værksteder, om de har en flaske med kvælstof til AC anlæg, så du kan prøve at skyde det i anlægget og tjekke med lækagesøger (eller sagt på en anden måde, opvaskevand i en forstøver)
Det er en noget billigere end at bruge R134B til at trykprøve med.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
-
- Stoker XVI
- 15
- Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
- Areal: 129 m2
- Brændsel: RW Piller
- Fremviser gerne i postnummer: 9740
- Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
- Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
- Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
- Har takket: 2 gange
- Blevet takket: 3 gange
-
- Stoker XII
- 13
- Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
- Areal: 238
- Brændsel: Træpiller, brænde
- Fremviser gerne i postnummer: 8920
- Årligt forbrug: 5 tons
- Geografisk sted: Ålum, Randers
- Blevet takket: 22 gange
Kan man ikke trykprøve med trykluft? Kræver selvfølgelig at anlægget er HELT tømt for kølemiddel!
-
- Stoker X
- 18
- Mit fyr: MGM Comfort 15
- Areal: 170 + 75kvm værksted
- Dagligt forbrug: Ukendt
- Årligt forbrug: Ukendt
- Blevet takket: 6 gange
I teorien jo, men det har anlægget sandelig ikke godt af.. Du skal ligeså påregne, at det er specielle lynkoblinger der sidder på, så du kan ikke bare tage hvad som helst og stoppe i. Lynkoblingen monteres, derefter skrues der på koblingen for at åbne ned til selve anlægget. Nitrogenen, eller kvælstof om man vil, tror jeg du skal være gode venner med værkstedet for at låne.
Sagt på gammeldags dansk, så er det altså ikke for uvidende at arbejde med A/C anlæg, og jeg vil på det kraftigste råde dig til at søge fagfolk. Du kan lynhurtigt skade mere end du gavner.
Hvis du absolut vil selv, så vil jeg anbefale dig at søge på Ebay. Her kan du købe små flasker med sporemiddel i. Der er indbygget kobling samt tryk i beholderen. Du starter motoren, tænder for A/C'en og lader den tømme flasken. Herefter igang med gule briller og UV lampe. Det er en sikker og effektiv måde at konstatere utætheder for knap så erfarne.
Det kan påtænkes at der er R134A på anlægget, og som den HFC gas den er, så har den betydende drivhuseffekt. Så for din, min og alle vores børns skyld, så pas på!
Du ved, mange bække små!
Sagt på gammeldags dansk, så er det altså ikke for uvidende at arbejde med A/C anlæg, og jeg vil på det kraftigste råde dig til at søge fagfolk. Du kan lynhurtigt skade mere end du gavner.
Hvis du absolut vil selv, så vil jeg anbefale dig at søge på Ebay. Her kan du købe små flasker med sporemiddel i. Der er indbygget kobling samt tryk i beholderen. Du starter motoren, tænder for A/C'en og lader den tømme flasken. Herefter igang med gule briller og UV lampe. Det er en sikker og effektiv måde at konstatere utætheder for knap så erfarne.
Det kan påtænkes at der er R134A på anlægget, og som den HFC gas den er, så har den betydende drivhuseffekt. Så for din, min og alle vores børns skyld, så pas på!
Du ved, mange bække små!

Hej syntes vi mangler lidt info , hvad er det for et anlæg vi snakker om , er det bil , bus , limousine eller ? , har anlægget været åbent i lang tid og er så lige lukket , hvis ja så kan man godt bruge trykluft , ( så er der nemlig kommet fugt i systemet ) trådstarter kom med lidt flere oplysninger mvh. christian
-
- Stoker XII
- 13
Det er på en bil, systemet har været åbent grundet compressor skift, og da der har været r134a i systemet, har der også været sporemiddel i.. har uv lampe + gule briller og har fundet andre utætheder i anlægget, som jeg har haft skildt ad og skiftet o-ringe.. da bilen er vinter opbevaret kan den ikke transpoteres nogen steder, og da der er skildt en masse af på bilen for at kunne udskifte dele, ville det være idelelt at få en ud, som lige kunne påfylde lidt for at tjekke om det er blevet tæt...
har kigget på ebay, men man må da ikke selv impotere det må man???
har kigget på ebay, men man må da ikke selv impotere det må man???
-
- Stoker XIX
- 14
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Blevet takket: 201 gange
det er ikke alle og enhver der kan få lov til at købe det stads.....
Men det er de færreste der vil udlåne deres apparater til sådan en tur på landevejen. Det er noget dyrt materiel.
Jeg ved der findes kørende klimaservice firmaer, men om de stadig eksisterer, aner jeg ikke. Prøvede lige at google det, men synes ikke rigtig jeg kunne finde noget.
Jeg ville prøve med sådan en lille forsøgsflaske med sporemiddel, og så arbejde ud derfra.
Men det er de færreste der vil udlåne deres apparater til sådan en tur på landevejen. Det er noget dyrt materiel.
Jeg ved der findes kørende klimaservice firmaer, men om de stadig eksisterer, aner jeg ikke. Prøvede lige at google det, men synes ikke rigtig jeg kunne finde noget.
Jeg ville prøve med sådan en lille forsøgsflaske med sporemiddel, og så arbejde ud derfra.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
-
- Stoker XII
- 13
Nej det ved jeg godt, men der er jo en del kølerservice med mere, som ikke har de store apparter, men bare manifolde og vacuum pumpe, også en 25 kg tønde med r134a i, så kunne være fint at finde sådan en..
Dvs de dåser man køber på ebay, er fuld lovligt at impoterer, når det er i så små mængder???
Dvs de dåser man køber på ebay, er fuld lovligt at impoterer, når det er i så små mængder???
-
- Redaktør
- 16
- Mit fyr: Atmos DC40GD
- Areal: sammenlagt 350 m2
- Brændsel: Bøg
- Fremviser gerne i postnummer: 8370
- Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
- Blevet takket: 468 gange
Prøv dem herthomas larsen skrev:Hej
Jeg tager lige chancen og høre om der er nogle herinde som arbejder eller kender nogle som arbejder med A/C anlæg, da jeg har en bil stående som gerne skulle have lidt på, for at tjekke for utætheder.. bilen er ikke transport bar, så personen skal komme til mig, så er der nogle i Vejen/brørup området som kan hjælpe???
http://www.findan-as.dk/default.asp?page_id=25
Jeg har selv været i forbindelse med dem i forbindelse med ac på mejetærskere.
De har en del servicebiler og kommer i det meste af landet i samarbejde med disse firmaer
http://www.findan-gruppen.dk