Så er det ved at være forår og arbejdet går igang

Jeg skal udskifte 85 gamle godt nedslidte sorte B6 eternit tagplader på den ene langside af sommerhuset, som er en gammel gård. (Med asbest i).
Denne langside på gården har to solfangere siddende, så det bliver nok noget af en besværlig omgang, har nogen mon prøvet at nedtage og genopsætte den slags? Men det problem vil jeg nok lave et nyt indlæg omkring, når jeg kommer så langt.
Lige nu skal jeg bestille tagpladerne og har brug for lidt hjælp, hvad jeg håber nogle herinde med lidt tagkenskab kan støtte med.
De gamle plader er sorte B6, som har størrelsen 1090x1220mm, hvor de nye Cembrit B6 kun er 1090x1880. Dog kan de godt bruges, har jeg fået fortalt, de skal bare saves til i hjørnerne, så de passer sammen.
Så findes der også nogle der hedder Ivarcem 600R, som har samme bølgestørrelse og som faktisk stadigvæk kan fås i størrelse 1090x1220mm, men har nogen noget kendskab til disse plader, er de OK?
Jeg bestiller nok en hel palle på 100 plader, da det er billigere per plade og jeg kan sagtens bruge flere plader senere, rundt omkring på taget. En gård som den er fast arbejde

Der findes to typer af disse plader, nemlig HJ/HU og FK. Altså nogle med hjørner afskåret og huller forboret til skruerne og så andre som fuld kantede (FK). Jeg har tænkt mig kun at købe FK, da jeg er lidt nervøs for at ikke alle lægtere vil sidde præcist nok for forborede huller. Lægterne er fine nok og sidder tilsyneladende OK, men det er jo en ældre ejendom, så derfor. Nederste række og siderne skal jo under alle omstændigheder være FK.
Prismæssigt kan jeg komme ned på ca. kr 112.50 per plade leveret (Bygmax.dk). Kan dog også få en palle lidt billigere fra Jylland (109 per plade), men så er der transport på. De lokale byggemarkeder kan ikke komme under kr. 119,00 leveret (Stark). Dog den fordel hos Stark, at de vil godt bare levere 85 stk. og holde prisen alligevel.
Så kommer problemet med at slæbe de nye plader op og de gamle abestplader ned, så der er nok at tænke på.
Så det jeg meget gerne ville høre, er lidt fra nogle med erfaring i udskiftning af plader? Jeg fjerner bare to plader af gangen sidelæns, starter fra venste nedefra, roligt og stille i etaper, så dette er altså en reparation og ikke et ‘nyt tag’. Det vil jo tage sin tid, det er jeg forberedt på (laver det selv), så ved bare at fjerne to plader af gangen, kan jeg hurtigt lukke af, hvis det ser ud til regn og ligeledes når jeg stopper for den dag.
Kender nogen et fordelagtigt sted at købe pladerne?
Til selve arbejdet har jeg fået købt et mindre stillads til de nederste rækker, har desuden en lang stige med tagrygkrog på, og og har ellers tænkt mig at lave en slags slidske for lettere at skubbe pladerne op og ned. Den slidske tænker jeg som værende bare to lægtere i taghøjde og med brædder på tværs (20x100mm) i toppen og i bunden. I bunden en stibe som trappetrin op til taghøjde. Der er 5 rækker tagplader opad ialt. Jeg skal sikkert også have noget lignende til at nedtage og genopsætte solfangerne med, tænker jeg. Aner ikke hvad de vejer, de er ca 1x2m hver. De skal jo nok tømmes for væske, så de ikke er for tunge, hm, der må vist udarbejdes en snedig plan

Jeg har gemt et indlæg fra pelle, hvor han anviser en smart måde at udskifte en plade på, så det skal forsøges fif til at skifte eternit plade..
Men en ting af gangen, lige nu skal jeg til at bestille pladerne. Hvad mener de kloge mon? Skal jeg holde mig til Cembrit B6, bedste tilbud lyder på kr. 11250,00 for 100 FK leveret (Bygmax.dk), eller er der billigere leverandører? Eller skam jeg se nærmere på Ivarcem pladerne?
Har nogen erfaring omkring problemet med at de nye Cembrit B6 kun er 1880 i højden i stedet for 1220mm?
PS jeg har sikret mig at jeg kan komme af med de nedtagne plader på en sikker måde. Man skal jo passe på med asbest, for ellers kan man blive syg om 30 år siges det, meeeeeen til den tid er jeg død og borte alligevel . . .

Ethvert indput vil være super at modtage.