MichaelK skrev:Ja, jeg synes jo de skulle have valgt F18, og fået 10.000 arbejdspladser

Jeg er fuldstændig enig med dig

Det er en skam, at de vælger F-35, som ikke engang er færdig udviklet, og prisen
bliver skyhøj omkring 110 mil. dollars pr. stk., så er der også sky høje vedligeholdelse omkostning til et sådan et avanceret F-35.
Hvor Super Hornet er nede på omkring 75 mil. dollars pr. stk. med mindre vedligeholdelse omkostning.
Super Hornet vil være et velfungerende kampfly, lige fra den første dag vi modtager det. Det er et fly, der i kraft af sin oprindelse som hangarskibsbaseret kampfly er robust, kræver et minimum af vedligeholdelse og ikke forudsætter en stor stab af mekanikere, der skal arbejde i døgndrift for at holde det flyveklart.
Med to driftssikre motorer er risikoen for ulykker minimal. Flyets to sæder gør det muligt at supplere piloten i forsædet med en pilot, tekniker, observatør på bagsædet, som giver helt nye muligheder for farvandsovervågning, redningsoperationer eller løsning af miljøopgaver.
Desuden har Super Hornet den unikke mulighed at kunne fungere som tankfly for andre Super Hornet-kampfly i luften. Det betyder, at man kan øge flyets rækkevidde uden at være afhængig af tankfly fra andre nationer. Det kan potentielt set få stor betydning for operationer i det arktiske område, hvor afstandene er store.
Kritikere vil hævde, at vi i valget af kampfly både bør holde os tæt til flyvevåbnet i USA og europæiske allierede som Storbritannien, Holland og Norge, der allerede har valgt JSF. Men i den henseende er det tilstrækkeligt at holde sig tæt til USA (og Canada), som med få undtagelser har leveret alle kampfly til Danmark i nyere tid, og hvor vores jagerpiloter har modtaget deres uddannelse.
Kritikerne vil også sige, at det er risikabelt at købe et kampfly fra en produktionslinje, der lukker om få år. Men sandheden er, at det betyder, at vi får et meget kapabelt fly til en meget attraktiv pris uden at skulle behøve at bekymre os om fremtiden, fordi Super Hornet formelt set bliver leveret af US Navy med den amerikanske stat som garant for et velfungerende kampfly nu og i fremtiden.
Super Hornet er den amerikanske flådes arbejdshest, som efterhånden har mere end 15 år på bagen. Det er udviklet som en ’flyvende schweizerkniv’, som kan flyve alle typer missioner, og har da også gradvis afløst de mange andre forskellige flytyper om bord på US Navys hangarskibe, hvor det i fremtiden vil flyve side om side med F-35. Flyet er blandt de mest moderne operative kampfly i dag og har bl.a. de samme avancerede radar- og sensorsystemer som Joint Strike Fighter.
Den samlede Super Hornet-flåde på næsten 700 fly har fløjet mere end 1 million timer, heraf mere end 200.000 timer i rigtige kampmissioner. Samtlige fly er blevet leveret til tiden og inden for budgettet, hvilket er usædvanligt for et kampfly. Super Hornet har 2 motorer og i F-udgaven, som Danmark efterspørger, er der plads til to besætningsmedlemmer.
F-35 er et 1-motors ultrahøjteknologisk kampfly, som er designet til at slå først ved at trænge gennem modstanderens forsvarslinjer og nedkæmpe fjendtlige kampfly og luftforsvar – et first day of the war-kampfly, som amerikanerne kalder det.
Det er også designet til at være usynligt på modstanderens radar; en meget dyr kvalitet, som den teknologiske udvikling dog mere eller mindre er løbet fra. Det er et fuldstændig uprøvet kampfly, der endnu ikke har været i aktion, og som reelt først er færdigudviklet om 5-10 år, hvilket betyder, at flyet meget hurtigt skal opgraderes.
Der er bygget cirka 120 eksemplarer af F-35 i forskellige varianter, som endnu ikke har fløjet én eneste kampmission. Udviklingen af flyet har været præget af store forsinkelser og budgetoverskridelser på mere end 100 milliarder kroner, som har været ved at få den amerikanske Kongres til at aflyse projektet.Det til trods er F-35 udnævnt til favorit i Danmark og mere eller mindre købt ubeset af lande som USA, Norge, Holland, Storbritannien og Australien, som vil begynde at modtage deres fly i de kommende år. Som det for nylig kom frem, har danske piloter ikke fået lov til at prøveflyve F-35 og får formodentlig heller ikke lov, før der er underskrevet købskontrakt. Er det rimeligt og fornuftigt?
Ærgerligt at Danmark begår en kæmpe økonomisk brøler IGEN, velkommende til IC4 på vingerne.... og Ja, det er os som kommer til, at betale det igennem skat og mindre velfærd.....
