EJB skrev:OK!
Min olie forsvinder og det kan ses på oliepinden.
Når I siger den brænder af sammen med benzinen, er det så pga. slidtage i motoren.
Er der noget der kan skiftes, eller "lever" man bare med det?
jeg skal bruge følgende data fra dig lige....
hvilken bil, helt specifikt motorstørrelse, km tal og brændstof, og så vil jeg vide hvilken olie du bruger.
Derudover vil jeg gerne høre lidt om dit kørselsmønster. Taler vi udelukkende lange ture (kan man overhovedet det på langeland?) eller taler vi småture i en diesel, eller hvordan og hvorpokker.
Fortæl mig de ting, og jeg vil give min vurdering.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Mitsubishi Space Wagon 2,4 GDI. Reg. første gang 27/10/2000.
Benzin.
Kørt 295000 km.
Olie: Castrol 5w-30 longlife.
Har fyldt 2 liter olie på siden sidste olieskift - kørt 8000 km.
Køre ca. 20000 om året.
Dagligt kun på Langeland. Ca. 30 km af gangen på småveje uden stop.
Om sommeren med campingvogn - kun i Danmark.
EJB skrev:Mitsubishi Space Wagon 2,4 GDI. Reg. første gang 27/10/2000.
Benzin.
Kørt 295000 km.
Olie: Castrol 5w-30 longlife.
Har fyldt 2 liter olie på siden sidste olieskift - kørt 8000 km.
Køre ca. 20000 om året.
Dagligt kun på Langeland. Ca. 30 km af gangen på småveje uden stop.
Om sommeren med campingvogn - kun i Danmark.
hmm..... ja jeg ved sku ikke rigtigt hvad jeg skal sige.
Jeg ville ikke være glad for det forbrug.
Olien er af den rette kvalitet, det kan næsten ikke gøres bedre. Så det er ikke der vi skal søge.
Hvad værre er, at netop de der GDI motorer, og mange andre af de der eco fiduser der kom i starten af 2000, opel kom også med nogle, de bruger OLIE.
Jeg ved at ved Opel, da er et forbrug på 1 liter pr 1000km stadig acceptabelt. Det står endda i deres instruktionsbøger, af det kan forekomme.
Er den pludselig begyndt på det, eller har den gjort det altid?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Du bør kontrollere oliestanden i motoren i henhold til instruktionsbogens forskrifter, typisk for hver 1000 km. Hvis motoren ikke indeholder en tilstrækkeligt mængde olie, kan følgeskaderne resultere i totalt motorhavari. På ture med hård belastning af motoren, kan olieforbruget stige. Det kan fx være på ferieture, hvor du bør kontrollere olieforbruget undervejs. Vær opmærksom på, at selv motorer i nye biler kan have et mindre olieforbrug.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
olie forbrug på nyere biler kan være rigtig højt, vi har set op til 1.5 l pr 1000km på enkelte typer Mazda motorer.. vi solgte en motor til en Fabia den brugte så 3 liter på 1500km, så den blev byttet,,..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil..
Olieforbruget er fremkommet inden for de sidste fem år, og er steget langsomt.
Fik foretaget en motorrens, hvor de sagde den var meget "beskidt", og så steg olieforbruget hurtigere efter denne rensning.
Nu spørger jeg, som jeg har forstand til: Blev der så plads til et større olieforbrug efter rensning af motor?
Det kommer noget bag på mig at nyere biler bruger mere olie end min gamle.