john_madsen skrev:til en bil i den ende af dens liv, vil jeg anbefale en MINERALSK 20w/50, hvis du vil have den til at bruge mindre olie.
"gamle" biler hvor motoren er slidt godt til, har (som regel) meget større tolerancer end da den var ny.
Ovenstående er også ret effektivt, hvis motoren "sveder" med olie flere steder fra.
Det formindsker også oliepletter på fliserne betragteligt ;-)
Der er mange "rense"ting i nyere motorolie, som ikke fandtes tidligere.
1. Så gammel er den motor ikke (det trick der er brugt meget på de gamle Opel CIH støbejerns motorer)
2. Den vil dø med den fede olie, da den kører med hydrauliske løftere.
3. Den olie er for "fed" til de tolerancer den er bygget ud fra.
4. Der er voldsomt forhøjet risiko for fejl på olietrykket.
Viskositeten har intet med forbruget at gøre. Brænder den olie, eller siver det et sted, så vil alle slags olier sive.
Og vi har ingen lækager med i denne debat. Det forsvinder internt.
Jeg foreslog swedol, da det er et gammelt produkt til når man have ventiler der snakkede, eller små lækager. Det er tidligere brugt med gode resultater til følge.
Bilgalleri som der linkes til, er altså som at tage den lokale scooterbandes ord for gode varer. Det er udelukkende smådumme hvalpe der debaterer derinde, og de har sjældent forstand på noget som helst.
Jeg bruger additiv fra Danco Oil på vores biler. Det har jeg gode erfaringer med, og på min svigerindes Astra 1.7 CDTi gjorde det også at olieforbruget det forsvandt markant.
Kommer du forbi Varde, så har jeg stadig 3 liter stående på hylden, og der skal bruges 4 deciliter til et olieskift. Det kunne jo være det kunne hjælpe.
Jeg må dog lige advare, at vi taler et produkt til 150 kr pr liter

så det kan ikke foræres væk.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.