Hej forum jeg faldt over denne artikle fra fyens stift, hvor der står lidt om nbe og snegle der knækker synes jeg ville dele den er dog fra oktober 16
http://www.fyens.dk/bolig/Naar-sneglen- ... el/3088660
Artikle om snegle der knækker
-
- Stoker I
- 8
- Blevet takket: 3 gange
-
- Stoker XI
- 13
- Mit fyr: Ekoheat 1500
- Areal: 181
- Brændsel: Højlund pillen
- Fremviser gerne i postnummer: 5900
- Geografisk sted: Langeland
- Har takket: 2 gange
- Blevet takket: 18 gange
Re: Artikle om snegle der knækker
Udmærket artikel.
Forklaringen fra NBE, betyder vel så også, at alle andre snegle burde knække. Altså pga. at deres forklaring om at det ikke er sneglen, der er problemet, men dårlig træk i skorstenen.
Sjovt som det altid er trækket eller mangel på samme i skorstenen, der får skylden, når der er problemer med et fyr.
Der må være bygget utroligt mange dårlige skorsten - kan det nu også være rigtigt?
Forklaringen fra NBE, betyder vel så også, at alle andre snegle burde knække. Altså pga. at deres forklaring om at det ikke er sneglen, der er problemet, men dårlig træk i skorstenen.
Sjovt som det altid er trækket eller mangel på samme i skorstenen, der får skylden, når der er problemer med et fyr.
Der må være bygget utroligt mange dårlige skorsten - kan det nu også være rigtigt?
-
- Stoker XVII
- 17
- Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
- Areal: 250
- Brændsel: Piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4173
- Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
- Årligt forbrug: nu må vi se ;)
- Geografisk sted: Sorø
- Har takket: 34 gange
- Blevet takket: 27 gange
Det kunne muligvis være en kombination af opbygningen på snegl og de småfugtige piller som forklaret i artiklenEJB skrev:Udmærket artikel.
Nu så jeg så sent som forleden en biomax hvor sneglen var knækket, det kunne jo muligvis være samme grund
både ogEJB skrev:Sjovt som det altid er trækket eller mangel på samme i skorstenen, der får skylden, når der er problemer med et fyr.

Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig
Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
Der er jeg helt enig jeg prøvede at søge her på forum , for sjov, hvor ofte der var knækkede snegle og jo, der har været et par biomax snegle, og min egen som efter 6-7 år også fik flækket snegl fordi træpiller sad fast i toppen.EJB skrev:Udmærket artikel.
Men, så ofte, som en tråd hvor flere har samme problem, lyder det til, er vist ikke så ofte sket her, måske ude på andre forums?
men delvist enig, RTB kan være mere følsom overfor kondens og skorstene end andre modeller, det udgør bare et problem i forhold til en forbedring i forhold til det man kendte til før, og så skal det vel også dokumenteres hvorfor man skal have bedre træk end bare godt træk i skorsten. men forklaringen er der, så må folk jo lære af den.
-
- Stoker VIII
- 18
- Mit fyr: Passat C1 plus
- Areal: 114
- Brændsel: træpiller
- Dagligt forbrug: 16,5
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 15 gange
Ja! Rigtig mange problemer med knækkende snegle, stoppede fødesnegle, dårlig forbrænding skyldes for lidt trækEJB skrev: Sjovt som det altid er trækket eller mangel på samme i skorstenen, der får skylden, når der er problemer med et fyr.
Et moderne pillefyr med start/stop kræver et træk på -15 - -25 Pascal, et stokerfyr som pausefyrer skal ikke have mere -4 - -10 pa, så jo der er stor forskel på hvad trækket skal være. Et moderne fyr også mere restriktiv (modstand).
Er man i tvivl om der er træk i skorsten, så kan man tage sin faldslange af og føre en tændt lighter hen til røret - flammen skal trække efter hullet.
Man skal tænke på at skorstenen skal være så høj, at der er et konstant træk, også når kedlen starter op efter at have være stoppet i 1 time eller 2.
I stokerfyr som pausefyrer kan for meget træk derimod også være et problem, da det kan skabe tilbagebrand.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!