Iltprocent / tillæg

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
MGB
Stoker III
Stoker III
16
Mit fyr: Passat Compact C1-stoker-bioheat styring
Areal: 180 + garage 50
Brændsel: træpiller / gas om sommeren
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Geografisk sted: I nærheden af Nibe
Blevet takket: 7 gange

Iltprocent / tillæg

Indlæg af MGB »

Når man har 100% ydelse så skal der være en iltprocent på omkring 6-8% - når ydelsen reduceres til f.eks 75% - så forøger man iltprocenten.

Er der nogle kloge hoveder som kan give forklaring på dette "ilttillæg" når ydelsen falder?

Tillægsspørgsmål - vil forbrænding være bedre med 6% end 8%
coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
18
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 15 gange

Re: Iltprocent / tillæg

Indlæg af coctail »

For at svare på det sidste først, nej, din forbrænding bliver ringere, da den bliver for "fed".

ilttillægget regnes ud fra kedlens nominelle ydelse, maks ydelse ved 10% o2 ved træpiller (testet på akrediteret institut)
I teorien udledes der færrest NOx'er, partikler og andre gasser ved en ilt på 10%, og det er pga temperaturen i bålet, det er bla. det som ilten er med til at styre.
Hvis du sænker o2 procenten fra 10% til 8% vil bålet brænde hårdere/varmere og dermed hurtigere, som igen giver flere kw pr time, som igen øger kedlens ydelse, dog til en hvis grænse, da du let kan komme til at brænde flere kw af i bålet end kedlen kan nå at optage.
Det er derfor at man godt kan have flere kedlenstørrelser, kw, til den samme pillebrænder.

Hvis du så igen sænker din o2% fra 8 til 6, går du faktisk over i den modsatte grøft, at den indfyrerede mængde bliver for stor ifht brænderhovedet/kedlen, så den ikke kan brænde gasserne/partiklerne og den brænder ringere og dermed dårlig udnyttelse af brændslet.

I teorien har du den bedste forbrænding ved 7,4% ilt, men en forbrænding ved den ilt procent, kan så skabe nogle problemer i forbindelse med udledning af NOx'er

For at vende tilbage til ilt offset, går de fleste producenter udfra en ilt på 8%, da det er tæt på den nedre grænse for en ren forbrænding, under det, soder fyret.
8% ilt er altså lig med 100% ydelse.

At bruge ordet offset giver måske også mere mening, da du indstiller hvor langt væk din o2 værdi må være fra 100% ydelse (i dette tilfælde 8%), Ved 25 eller 50% af sin nominelle ydelse. det er altså maks differencen du indstiller

Man kan godt have samme o2 værdi ved både 25 og 100% ydelse, men det er bare meget sværere at styre på små simple kedler, da rengøring, røgtemperatur og mange andre ting også spiller ind.

Håber at det giver mening
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!
MGB
Stoker III
Stoker III
16

Indlæg af MGB »

Tak for svaret

Mit spørgsmål var egentligt afledt af flisebrænderens redegørelse på slagger i en bioheat:

"Derudover fik vi nye opdaterede indstillinger til ilt offset, som blev lagt ind så ilt % får en mere stejl kurve ved faldende ydelse fra 95 % til 50 % ydelse."

Nu har jeg den samme styring på min C1 Compact - og kan se disse ilttillæg på de forskellige ydelser - og så tænker man straks om kedlen kan optimeres - ved godt at det var en bioheat - men alligevel!!!.
coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
18

Indlæg af coctail »

ain't broke don't fix it

Styringen er den samme, men kedlerne/forbrændingssystemet er vidt forskellige og kan slet ikke sammenlignes, så du kan ikke overføre data fra en bioheat til en C1.

Hvis det kniber med at fyret kan komme af med varmen i sommermånederne, så kan du hæve ilt setpunktetfra 8 til 10-11, så brænder den ikke så hårdt
MGB
Stoker III
Stoker III
16

Indlæg af MGB »

Hvis man hæver iltprocenten - vil selve glødelaget så ikke "vandre lidt baglæns"?

Der er jo ikke så langt fra glødelag ud til selve magasinet.

Den kører ikke om sommeren.

Forår og efterår så bruger jeg min garage som buffer, når kedeltemperatur er ca 2 grader fra pausefyring så åbner min motorventil til gulvvarmen i garagen og når vi cirka er 1 grad under setpunkt så lukker den igen.
coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
18

Indlæg af coctail »

MGB skrev:Hvis man hæver iltprocenten - vil selve glødelaget så ikke "vandre lidt baglæns"?

Der er jo ikke så langt fra glødelag ud til selve magasinet.

Den kører ikke om sommeren.

Forår og efterår så bruger jeg min garage som buffer, når kedeltemperatur er ca 2 grader fra pausefyring så åbner min motorventil til gulvvarmen i garagen og når vi cirka er 1 grad under setpunkt så lukker den igen.
Må indrømme at der kommer jeg lidt på tynd is, men umiddelbart tror jeg det ikke.
Vil umiddelbart gætte på at glødelaget vil være ca samme samme sted, men den vil ikke blæse så hårdt og og skubbe piller ind så ofte, så glødelaget vil nok blive lidt mindre. Det skal selvfølgelig stadigvæk dække de foreste dysehuller.

Du er kan altid forsøge dig frem, bare være opmærksom på hvor forbrændingen foregår, den må, som du også selv er opmærksom på, aldrig være for langt tilbage.
Hvis den har tendens til at være for langt tilbage, så har du sansynligvis for meget træk i skorstenen.
MGB
Stoker III
Stoker III
16

Indlæg af MGB »

Med hensyn til glødelag - så flytter mit sig efter ydelsen på kedlen.

Når der er gang i den altså over ca 65% ydelse - så dækker glødelaget ikke de 2 forreste huller i skråpladen.

Hvis vi kører omkring 50% ydelse så kryber glødelaget frem mod de forreste huller og dækker dem.

Hvad er det rigtige?

Jeg har styr på mit skorstenstræk - C1'eren er yderst vanskelig hvad det angår - mit er under 0,5

(min aske er kaffebrun - rygvenderne er hvide forneden)

Tilbage til "Fri debat"