Luft vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 22 dec 2018 19:55 hehe, klart , jeg bidrager da også, bare det at jeg retter indlæg koster også besøg :) Men pointen er at der ryger en del på robotter, så der er besøg men man skal tage det sådan lidt roligt, hvis man ikke ved mere, så er det jo snyd men sådan er det med hele siden, Thomas synes nok også hans mange besøg er mærkelig når ingen svarer ham på hans problemer :) Og det er også et problem som nye bruger reagerer på, og synes er mærkelig at flere læser tråden men ingen svarer. osv..osv.. men jo, der er nok en del unikke brugere men 100+ , nej, desværre.
- Og jeg hopper ud igen for ikke at rode i "Troldmand´s" tråd og er kun med på en kigger af og til.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
thermik
Stoker VII
Stoker VII
14
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 28 gange

Indlæg af thermik »

Lintz skrev: 22 dec 2018 20:02 - Og jeg hopper ud igen for ikke at rode i "Troldmand´s" tråd og er kun med på en kigger af og til.
Tråden bliver jo holdt i live ved Troldmand holder en enetale om hvor mange kwh hans pumpe nu har brugt pr uge og den vil aldrig forsvinde ud af forum

Jeg tror også snart jeg vil have mig en tråd om hvor mange kg træpiller mit helt fantastiske super duber stjerne godt brillante fandens godt pille fyr bruger pr. DAG og kan da kun opfordre alle andre til at gøre det samme for at få denne ned i bunken.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Indlæg af Troldmand. »

Jeg har valgt, ikke at svare på trælse indlæg.

Jeg kan dog godt undre mig lidt, hvorfor at enhver chance tages for at skovle mine indlæg ned.
Eneste jeg fortæller om, er min varmepumpe. Jeg sammenligner ikke med andres. Kun mit eget før varmepumpe og nu beretter jeg om. Laver ej heller reklame, for hvor der kan købes varmepumpe. End ikke forsøger jeg nogen til at skifte til varmepumpe.
Hvad jeg uploader her, er ren og skær oplysning, som for hvem der evt. tænker på varmepumpe kan have nytte af.
Venner - tag det som oplysning og intet andet.
Skulle nogen have interesse, så kom og kig. Vi har altid kaffe på kanden. Tilmed får i et bæger honning med hjem fra mine bier. Kan det blive bedre ;-)
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 132 gange

Indlæg af Dunas »

Jeg følger også med i Troldmand tråd. Skal absolut ikke have varmepumpe. Har egentlig valgt, ikke og kommenter på
Troldmand tråd. Der skal jo ikke meget til, før troldefar kommer op i det røde felt.
Men tænker, når han tidligere har fyret 6-7 tons piller af, og han kan ligge så lavt i forbrug nu. Stiller det mig spørgsmålet,
om Troldmand har været en rigtig dårlig fyrbøder på hans tidligere pillefyr, ellers har han godt nok haft en meget ringe træpillefyr.
pendec

Indlæg af pendec »

Dunas skrev: 22 dec 2018 20:25 om Troldmand har været en rigtig dårlig fyrbøder på hans tidligere pillefyr, ellers har han godt nok haft en meget ringe træpillefyr.
Det havde han, og jeg :(
Viadrus kedlen er/var sgu ikke verdens bedste, og havde Pille bruger/Michael ret, så var den ringe. Det var en støbejernskedel, og Karsten/MGM forklarede også hvor ringe den var til at holde ved opvarmning men tæring var mindre på den (mener jeg), så er spørgsmålet hvad man så som et plus.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17

Indlæg af Troldmand. »

pendec skrev: 22 dec 2018 20:35 Det havde han, og jeg :(
Viadrus kedlen er/var sgu ikke verdens bedste, og havde Pille bruger/Michael ret, så var den ringe. Det var en støbejernskedel, og Karsten/MGM forklarede også hvor ringe den var til at holde ved opvarmning men tæring var mindre på den (mener jeg), så er spørgsmålet hvad man så som et plus.
Skulle jeg starte med pille fyr igen, ville jeg ønske mig en Viadrus. Du tænker sikkert, nu vrøvler han.
Min Viadrus var meget anderledes end din. Min havde brænderne under risten. Røgvender var lavet, så den virkede som en kedel med underforbrænding.
Min Viadrus har aldrig kørt over 50 grader i fremløb og røgtemperatur lå mest mellem 60 og 70 grader.
Fordelen ved Viadrusen - den kunne tåle at køre lav temperatur uden at ruste.
Og tro, jeg undrer mig virkelig over, hvor varmen fra pillerne blev af i forhold til nu.
Mit første gæt er, at varmen er blæst op gennem skorstenen. Eller hvad?
En anden tråd i dag, viser også en varmepumpe med beskeden forbrug.
pendec

Indlæg af pendec »

Troldmand. skrev: 22 dec 2018 20:55 Skulle jeg starte med pille fyr igen, ville jeg ønske mig en Viadrus. Du tænker sikkert, nu vrøvler han.
Min Viadrus var meget anderledes end din. Min havde brænderne under risten. Røgvender var lavet, så den virkede som en kedel med underforbrænding.
Min Viadrus har aldrig kørt over 50 grader i fremløb og røgtemperatur lå mest mellem 60 og 70 grader.
Fordelen ved Viadrusen - den kunne tåle at køre lav temperatur uden at ruste.
Og tro, jeg undrer mig virkelig over, hvor varmen fra pillerne blev af i forhold til nu.
Mit første gæt er, at varmen er blæst op gennem skorstenen. Eller hvad?
En anden tråd i dag, viser også en varmepumpe med beskeden forbrug.
Det kan meget vel være korrekt men stadig, så har jeg haft samme kedel på 180m2, kørte 60-62 grader, ikke så godt isoleret de første 5 år af dets liv, altså ingen. brugt ca. 5-5.3T (6*892) dog lidt tilbage til efterår. Så måske 5T.
VVB på 160l og regelmæssig rens, du har brugt lidt mere, du har gjort mere for at customize og sikre optimal forbrænding og lav temp og isoleret.
Det lyder stadig som kedlen var grundstenen i dårligt forbrug, når du brugte mere og havde optimeret din mere end mig. Kedlen var måske egnet til at køre lavere temp men igen, udtjent sin levetid, større forbrug på 150m2 og nu sparer du. Så nej, du ville nok vælge nyere og bedre kedel, da viadrus bare ikke var særligt god og gevinsten var ikke så synlig selvom du kørte med lavere temp, kun det faktum at du måske ville have brugt endnu flere træpiller, hvis du havde kørt med 60-65 grader som mange gør.

Så, jeg tror kedlen var ringe, og andre har skrevet der samme til mig , desværre flere gange.
Pille bruger sidder nok og nyder det en smule, når jeg giver ham ret, så mange år efter :twisted:
Vi vidste bare ikke bedre i 2007, sådan da.

Glæd dig over din VP, det ser godt ud, viadrus sux! Du har i mange år vænnet dig til lave fremløbs temp, så helt galt er det ikke :)
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17

Indlæg af Troldmand. »

pendec skrev: 22 dec 2018 21:29 Det kan meget vel være korrekt men stadig, så har jeg haft samme kedel på 180m2, kørte 60-62 grader, ikke så godt isoleret de første 5 år af dets liv, altså ingen. brugt ca. 5-5.3T (6*892) dog lidt tilbage til efterår. Så måske 5T.
VVB på 160l og regelmæssig rens, du har brugt lidt mere, du har gjort mere for at customize og sikre optimal forbrænding og lav temp og isoleret.
Det lyder stadig som kedlen var grundstenen i dårligt forbrug, når du brugte mere og havde optimeret din mere end mig. Kedlen var måske egnet til at køre lavere temp men igen, udtjent sin levetid, større forbrug på 150m2 og nu sparer du. Så nej, du ville nok vælge nyere og bedre kedel, da viadrus bare ikke var særligt god og gevinsten var ikke så synlig selvom du kørte med lavere temp, kun det faktum at du måske ville have brugt endnu flere træpiller, hvis du havde kørt med 60-65 grader som mange gør.

Så, jeg tror kedlen var ringe, og andre har skrevet der samme til mig , desværre flere gange.
Pille bruger sidder nok og nyder det en smule, når jeg giver ham ret, så mange år efter :twisted:
Vi vidste bare ikke bedre i 2007, sådan da.

Glæd dig over din VP, det ser godt ud, viadrus sux! Du har i mange år vænnet dig til lave fremløbs temp, så helt galt er det ikke :)
Pendec.
Jeg ser frem til se hvad slutforbruget for V-pumpen bliver, når året er gået. Vel ca 4 måneder mere, inde der lukkes ned for radiatorerne. Skulle den bruge for samme beløb, som fyre med piller, er jeg også glad.
Som før nævnt, kom der fjernvarme op af vejen, hvor vi bor i sommer. I går talte jeg med en nabo der fik fjernvarme. Før fjernvarme brugte de 8-9 paller piller om året. Naboen holder også øje med forbruget, og indtil nu, har de brugt for ca. 3500.- i fjernvarme.
Lad os se hvad forbruget på V-pumpen viser til foråret. Pumpens Logger viser rimeligt korrekt.
Og for at sige det. Det er da ret spændende at følge både for andre og mig selv. Selv aner jeg ikke hvad slutresultatet bliver!
Bliver slutresultatet et forbrug som beregnet af indhentet fra tilbud på varmepumpe, bliver det ca. 7,5 tusind kr. i varmeudgift.
kreller
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Indlæg af kreller »

Jeg havde også en skod bio18 med alverdens modificeringer før varmepumpe og et forbrug på 7-8 tons. Vinteren før varmepumpen styrede jeg fyret på fremløbet for at se hvor langt jeg kunne komme ned, det sparede faktisk ca 1 tons piller at køre så lav fremløb som muligt.
Jeg tænker at et moderne pillefyr sikkert ville kunne spare den tons piller også, men jeg orkede bare ikke de piller mere.

Jeg fik beregninger og priser fra:
Panasonic pris 90000kr forventet forbrug 7200kr i strøm.
Mitsubishi pris 95000kr forventet forbrug 22000kr i strøm.
Vølund pris 154000kr forventet forbrug 13000kr i strøm.
OK(Vølund) pris 120000kr forventet forbrug 8500kr i strøm.

Valget blev en Nibe da deres beregninger virkede mest troværdig ud fra Vølunds beregning. Panasonic følte jeg bare ville sælge noget og træerne groede ind i himlen. Mitsubishi virkede som om at det var håbløst at smide en varmepumpe på en gammel landejendom.

Jeg købte varmepumpen i Sverige og fik egen smed og elektriker til at montere. Prisen endte på 97500kr.
Hvis jeg skal pensle det mere ud:
Vølunds vvsfirma i mit område. Smed 30000kr, elektriker 20000kr, pumpe 104000kr
Mit eget projekt. Smed 16500kr, elektriker 5000kr og pumpe 76000kr med fragt.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange

Indlæg af lamborg »

Fjernvarme er og bliver nr 1 . Du har ingen udgifter på udstyr osv når først det er instaleret . Du skal ikke tænke på levetid på fyr/pumpe højst en VVB og den holder normalt meget længe . Jeg har et hus som jeg lejer ud . Det er 168 kvm og der bor 2 voksne og 2 teenagere og de bruger for 12000 kr varme/varmt vand om året og det er meget dårligt isoleret efter nutidens standard . Der er ind indløbs temp på ca 75 gr så ikke noget med lunkne radiatore og en ekstra trøje. Der altså ikke noget der kan slå det så kan man skrive så meget man vil . Muligt at noget bruger lidt mindre om året men så skal man også lige regne med at bruge 40000- 100000 kr ca hver 10 år
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Tilbage til "Varmepumper"