Luft vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
thermik
Stoker VII
Stoker VII
14
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af thermik »

kreller skrev: 23 dec 2018 13:34 Der er en udgift til nyt varmeanlæg om så det er varmepumpe eller nyt pillefyr og hvad skal vi sætte timelønnen til for at rense fyr,hente og fylde piller på, samt skorstensfejer 2 gange om året.

Hvor længe holder en pladejernskedel før der skal ny til ? vvs'erne siger 8-10 år. Varmepumpen siger de at der holder 18-22år. Jeg kan ikke sige det før den går til. Så regnestykket for mig blev at udgiften til materiel over 20 år er den samme uanset om det er pillefyr eller varmepumpe, dog skal jeg ikke bøvle med rensning og fylde piller på og hvad der ellers er af problemer som konen ikke kan klare når man ikke er hjemme eller er på ferie i 14 dage og skal have venner til at fylde piller på og tjekke at det kører.

Mine indlæg henvender sig til dem som selv går med overvejelser om en varmepumpe. At mange andre elsker deres pillefyr og fjernvarme er kun godt, så er de også glade.

Jeg vil også gerne slippe for konen engang imellem, men i stedet for at gå over til pillefyret, så tjekker jeg om en fugl har skidt på varmepumpen.
Der er da mange pladejerns kedler der holder meget længere end 8-10 år så hvad der det for noget vrøvl ? ja der er nogle der ikke holder længere men så er det fordi der er lavet en fejs måske kørt uden shunt eller ligende.
skrot1

Indlæg af skrot1 »

Hvis der er shunten vand i rette temperatur, så går styringen før kedlen bliver utæt, og ingen skal fortælle mig en luft/ vand pumpe ikke får reparationer på 20 år, hvis man tror på det, er man i mine øjne naiv, selvfølgelig er der noget elektronisk, eller mekanisk der vil slides, ligesom på alt andet maskineri.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange

Indlæg af lamborg »

Afgifter er ingen af os herre over ,især når der er tale om en ekstra nedsættelse som feks elafgiften til opvarmning. På et tidspunkt skal elnettet udbygges til at klare den øgede efterspørgsel efter el og derfor vil afgiftnedsættelser til private vel være noget at det første man kikker på inden man hæver prisen for alle andre . Pengene skal komme et sted fra og hvis man kunne måle på forbrug af træpiller så tror jeg også at der ville komme en afgift der man det er en lidt vanskelig størrelse eftersom man ikke har en måler der sladre .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
pendec

Indlæg af pendec »

kreller skrev: 23 dec 2018 13:34 Der er en udgift til nyt varmeanlæg om så det er varmepumpe eller nyt pillefyr og hvad skal vi sætte timelønnen til for at rense fyr,hente og fylde piller på, samt skorstensfejer 2 gange om året.
Det er det lidt vrøvl, hvornår har du sidst vurderet din opvask til at koste 20 kr for at håndtere efter aftensmaden? lommepenge?

Man kan ikke omregne tid man selv bruger i penge, udover tid, og ja tid er penge men prisen er bare kvalitets tid som kunne bruges bedre, så køber man komfort. og dertil sidst, jeg har ikke 100.000 på konto'n og ville aldrig låne dem til at købe nyt fyr, så langt ville jeg personligt ikke regne, for så mange penge, og det er virkelig høj afskrivning som skal til hvis det kun er billigt i 10 år. og så stor er gevisten kun hvis man havde en dårlig styring på træpiller.

Så alt er relativt, VP er billigere men 10.000 at spare, så skal du bortforklare det med oliefyr, og det er ikke alle som starter der, nogle har intet fra start, og så er det 100.000 på bundlinjen, og de er svære at finde for de fleste når det gælder varme, som nogle bare får fra brændeovn og betaler 2500kr om året for varme, og er glade for det, jeg kender en som er :)
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

Bare lige for nysgerrighedens skyld.

Da det åbenbart er en Luft / Vand varmepumpe - Skal det vandbårne system frostsikres eller ???
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Indlæg af Troldmand. »

Lintz skrev: 23 dec 2018 15:37 Bare lige for nysgerrighedens skyld.

Da det åbenbart er en Luft / Vand varmepumpe - Skal det vandbårne system frostsikres eller ???
Ja det burde det. Ved haveri eller strømsvigt over længere tid, vil der ske frostsprængning, hvis ikke systemet er frostsikret.

Man gør det ved at køre varmepumpen i et lukket system over en varmeveksler.

Mit system er ikke frostsikret med frostvæske glykol eller hvad nu. Derimod har den en 500l buffertank der skal køles ned, inden der sker frostskade. Tilmed har jeg en dieselgenerator, der kan tage over, hvis det skulle gå helt galt. Generatoren kan trække både elpatron og cirkulationspumpe.

Yderlig er der aftapningshaner på V-pumpen, så den kan tømmes for vand.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

Troldmand. skrev: 23 dec 2018 16:19 Ja det burde det. Ved haveri eller strømsvigt over længere tid, vil der ske frostsprængning, hvis ikke systemet er frostsikret.

Man gør det ved at køre varmepumpen i et lukket system over en varmeveksler.

Mit system er ikke frostsikret med frostvæske glykol eller hvad nu. Derimod har den en 500l buffertank der skal køles ned, inden der sker frostskade. Tilmed har jeg en dieselgenerator, der kan tage over, hvis det skulle gå helt galt. Generatoren kan trække både elpatron og cirkulationspumpe.

Yderlig er der aftapningshaner på V-pumpen, så den kan tømmes for vand.
Bare lige for at være med.
På en Luft/vand pumpe har man en kreds med forholdsvis få liter som kører igennem en varmeveksler hvor kredsen til Radiator og gulvvarme også kører igennem.
Kredsen som hører til pumpen bør være frostsikret da den løber udenfor ?

Ved strømsvigt stopper alt og hvis kredsen ikke er frostsikret vil man hurtig risikerer frostskader i udedelen. Især hvis det sker en nat med 10 graders frost og hvor det måske ikke lige bliver opdaget.

Du skriver du har en 500 l buffertank som skal køles ned først, så må den sidde på udedelen ? Hjælper vel ikke meget hvis du ikke har pumpe der kører pga. strømsvigt.
Du skriver godt nok at du har generator men det skal stadig opdages først. Og går ud fra at sådan en udedel bliver hurtigt nedkølet da den må bestå at en masse tynde rør samt "køleribber"

Går ud fra at ved du har valgt ikke at frostsikre udedelen at du dermed også frasiger dig alt form for garanti ved evt. frostskade.
Hvordan med tæring ? Er der nogle krav til at der skal være bestemt væske i systemet ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17

Indlæg af Troldmand. »

Lintz skrev: 23 dec 2018 16:31 Bare lige for at være med.
På en Luft/vand pumpe har man en kreds med forholdsvis få liter som kører igennem en varmeveksler hvor kredsen til Radiator og gulvvarme også kører igennem.
Kredsen som hører til pumpen bør være frostsikret da den løber udenfor ?

Ved strømsvigt stopper alt og hvis kredsen ikke er frostsikret vil man hurtig risikerer frostskader i udedelen. Især hvis det sker en nat med 10 graders frost og hvor det måske ikke lige bliver opdaget.

Du skriver du har en 500 l buffertank som skal køles ned først, så må den sidde på udedelen ? Hjælper vel ikke meget hvis du ikke har pumpe der kører pga. strømsvigt.
Du skriver godt nok at du har generator men det skal stadig opdages først. Og går ud fra at sådan en udedel bliver hurtigt nedkølet da den må bestå at en masse tynde rør samt "køleribber"

Går ud fra at ved du har valgt ikke at frostsikre udedelen at du dermed også frasiger dig alt form for garanti ved evt. frostskade.
Hvordan med tæring ? Er der nogle krav til at der skal være bestemt væske i systemet ?
Varmeveksleren som er ude i pumpen - i den løber alt vand igennem, også det til radiator og gulvvarme. Vp har sin egen indbygget cirkulationspumpe som kører vandet rundt i buffertanken. Huset har sin egen cirkulationspumpe, som køre vandet fra buffertanken rundt i huset. Buffertanken er koblet på lidt anderledes end til et pilllefyr. Fremløb fra VP er koblet på pumpen ind til huset men samtidig retur til buffertanken. Det vil sige lukker alle termoster i huset kan varmepumpens cirkulationspumpe stadig cirkulere vand rundt i buffertanken. Alt vand retur fra huset, kører igennem buffertanken og ud i VPen. "Sikkert uforståeligt" Skulle pumpen ude i VPen gå sig en tur, vil husets cirkulationspumpe stadig køre vand rundt ud i VP pumpen.
Nej der er ikke en masse små rør ude i VP med vand i, det eneste der er vand i, er veksleren og cirkulationspumpen. Alle andre rør er der kølemiddel i R410a Så det eneste der kan fryse i stykker er veksleren og c-pumpen og selvfølgeligt også varmepatronen.

Nej, der er ikke ude i Vp en lille kreds med vand i!
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17

Indlæg af Troldmand. »

Aalborg tager teten, når det gælder vedvarende energi.

Mon ikke os ved Aalborg, er sikret billig strøm et stykke ud i fremtiden.

https://www.aalborg.dk/nyheder/alle-nyh ... ordjylland
thermik
Stoker VII
Stoker VII
14
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 28 gange

Indlæg af thermik »

Troldmand. skrev: 23 dec 2018 17:28 Aalborg tager teten, når det gælder vedvarende energi.

Mon ikke os ved Aalborg, er sikret billig strøm et stykke ud i fremtiden.

https://www.aalborg.dk/nyheder/alle-nyh ... ordjylland
Vores kære regering vil så gerne have alle over på strøm og jeg vil væde mit pillefyr på at når de har fået så mange over som regnskabet siger så kommer afgifterne op.

Det har de ikke muligheden for på træpiller og andet brændsel så henter vi det bare i udlandet, nu er det blevet forbudt af fyre med koks men jeg vil æde min gamle hat på der er mange der stadig henter det ved grænsen det kan de ikke styre.

Tilbage til "Varmepumper"