Luft vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
skrot1

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af skrot1 »

Giv mig nu den rigtige forklaring i stedet for udeoms snak!
Giv mig rigtig forklaring på hvorfor lige en varmepumpe kan hente varme ud af - grader.
[/quote]

Der skal ikke meget til at hidse Trolderik op i uanede højder. Jeg får billeder på nethinden af et barn der stamper i jorden:) sgu da også træls alle ikke er enige med en! :))
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
10
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Indlæg af bennylar »

så forsøger jeg da.. godt nok kun mekaniker uddannet så på forhånd undskyld hvis ikke det er helt rigtig skrevet.. det er jo bare et "omvendt" køleskab/aircondition.

I fordamperen optager varmepumpen energi fra omgivelserne (jorden, udeluften, udsugningsluft), som får kølemidlet til at koge og fordampe. Når dampen herefter presses sammen inde i kompressoren, hæves trykket og temperaturen stiger. Herefter afgiver kølemidlet sin varme i kondensatoren, hvor kølemidlet afkøles og igen bliver til væske, der løber gennem termoventilen og tilbage til fordamperen, hvor processen starter forfra.
Det er i kondensatoren, at varmen fra kølemidlet overføres til husets varmefordelingssystem, enten i form af et vandbårent centralvarmeanlæg eller som luftvarme, der kan blæses ind i huset som varm luft.

så må jeg jo se om det er rigtig eller om der er en anden forklaring... :wink:
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
10
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Indlæg af bennylar »

gad godt vide om mit svar er rigtig...?
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 17 gange

Indlæg af pso »

Regner også med at skifte til luft-vand varmepumpe når pillefyret skal skiftes. Hvilken fabrikat/modle har du købt. Jeg overvejerede vp da jeg købte pillefyret for 6 år siden, men dengang var effektiviteten på vp alt for dårlig i frost vejr, og ville slet ikke kunne varme huset op. Nu har Mitsubishi lavet nogle som har hø effekt helt ned til -15 grader. Andre ?
kreller
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Indlæg af kreller »

Den nibe jeg har kan lave 65gr ned til - 23gr. Uden brug af elpatron. Men cop er selvfølgelig meget lav i den kulde, men man kommer ikke til at fryse.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Indlæg af Troldmand. »

bennylar skrev: 25 dec 2018 09:51 gad godt vide om mit svar er rigtig...?
Jeg har også ventet på svar. Troede at der var kommet svar fra den / dem, der ved mere om det, end jeg gør. Fik jo at vide jeg ikke fattede...

Jeg vover. Du har fuldstændigt ret.
Det jeg søgte, var helt enkelt, hvordan henter Vpen varme ud af -grader luft.
Og som du skriver - kølemidlet har laver kogepunkt (-48 grader) end ved 0 grader celsius. Hvilket igen betyder, at kølemidlet vil opfatte -15 grader som varme.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Indlæg af Troldmand. »

pso skrev: 25 dec 2018 10:16 Regner også med at skifte til luft-vand varmepumpe når pillefyret skal skiftes. Hvilken fabrikat/modle har du købt. Jeg overvejerede vp da jeg købte pillefyret for 6 år siden, men dengang var effektiviteten på vp alt for dårlig i frost vejr, og ville slet ikke kunne varme huset op. Nu har Mitsubishi lavet nogle som har hø effekt helt ned til -15 grader. Andre ?
Min er en Panasonic T-cap H
Jeg tror, at uanset hvilket fabrikat du køber, bare du holder dig til de anerkendte mærker, kan de stort set det samme.

Her omkring hvor jeg bor, er der de sidste 3 år, kommet mange varmepumper til. Fælles for dem alle, de køre problemfrit.

Mit valg af varmepumpe faldt på Panasonicen, fordi den må man selv opstille. Kan man selv opstille den, sparer man mange penge - for mit vedkommende i nærheden af 50000,-

I starten gik jeg op i meget op i, om den kørte god COP værdi. I dag følger jeg slet ikke med i hvad cop den har. I dag kigger jeg udelukkende på hvad den bruger af strøm.

Til næste vinter, vil jeg sikkert ikke holde øje med forbrug overhovedet. Når vi når til nytår, har den kørt 4 måneder uden pause, og der kan jeg allerede nu se, at der når den ikke at bruge strøm for hvad èn palle piller koster. Havde vi brugt piller, ville der ind til nu være brændt 2,5 palle. Med den økonomi er det ikke interessant at holde øje med den mere.

Når og vis du skifter til varmepumpe så husk, rigtig opsætning er afgørende for god økonomi!
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
17
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 304 gange
Blevet takket: 397 gange

Indlæg af pelle »

Som engelsk forklaring angiver, energi er i kulde, og ved grader under 0 celcius, resten tror jeg ikke du fatter alligevel.
[/quote]

Pendec.

Prøv at læs den sætning du skrev forleden og forestil dig nogen skrev sådan til dig. Ville det ikke gøre dig ked af det ? Jeg syntes sådan en kommentar er meget nedladende og sårende.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
thermik
Stoker VII
Stoker VII
14
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 28 gange

Indlæg af thermik »

pelle skrev: 25 dec 2018 14:57 Som engelsk forklaring angiver, energi er i kulde, og ved grader under 0 celcius, resten tror jeg ikke du fatter alligevel.
Pendec.

Prøv at læs den sætning du skrev forleden og forestil dig nogen skrev sådan til dig. Ville det ikke gøre dig ked af det ? Jeg syntes sådan en kommentar er meget nedladende og sårende.
[/quote]

jeg må sige jeg har det sådan her: Stikker man næsen for langt frem må man også være klar til at tage imod det der kommer retur og hvis man havde forventet der ikke vil komme noget retur når man agerer som troldmand her i tråden så er man vist rimlig optimistisk.

Og at nogen så føler sig krænket over den sætning hvor herre til hest!
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
17
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 304 gange
Blevet takket: 397 gange

Indlæg af pelle »

thermik skrev: 25 dec 2018 16:19 Pendec.

jeg må sige jeg har det sådan her: Stikker man næsen for langt frem må man også være klar til at tage imod det der kommer retur og hvis man havde forventet der ikke vil komme noget retur når man agerer som troldmand her i tråden så er man vist rimlig optimistisk.

Og at nogen så føler sig krænket over den sætning hvor herre til hest!
[/quote]

Jeg forstår ikke hvad du mener ?. Stikke næsen for langt frem ? Har man noget der er godt må man da gerne skrive om det. Gider ikke det jantelov.
Og ja "Hvor herre til hest i lange underskørter " Det er i den grad krænkende at skrive på den måde.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Tilbage til "Varmepumper"