pso skrev: 25 dec 2018 10:16
Regner også med at skifte til luft-vand varmepumpe når pillefyret skal skiftes. Hvilken fabrikat/modle har du købt. Jeg overvejerede vp da jeg købte pillefyret for 6 år siden, men dengang var effektiviteten på vp alt for dårlig i frost vejr, og ville slet ikke kunne varme huset op. Nu har Mitsubishi lavet nogle som har hø effekt helt ned til -15 grader. Andre ?
Min er en Panasonic T-cap H
Jeg tror, at uanset hvilket fabrikat du køber, bare du holder dig til de anerkendte mærker, kan de stort set det samme.
Her omkring hvor jeg bor, er der de sidste 3 år, kommet mange varmepumper til. Fælles for dem alle, de køre problemfrit.
Mit valg af varmepumpe faldt på Panasonicen, fordi den må man selv opstille. Kan man selv opstille den, sparer man mange penge - for mit vedkommende i nærheden af 50000,-
I starten gik jeg op i meget op i, om den kørte god COP værdi. I dag følger jeg slet ikke med i hvad cop den har. I dag kigger jeg udelukkende på hvad den bruger af strøm.
Til næste vinter, vil jeg sikkert ikke holde øje med forbrug overhovedet. Når vi når til nytår, har den kørt 4 måneder uden pause, og der kan jeg allerede nu se, at der når den ikke at bruge strøm for hvad èn palle piller koster. Havde vi brugt piller, ville der ind til nu være brændt 2,5 palle. Med den økonomi er det ikke interessant at holde øje med den mere.
Når og vis du skifter til varmepumpe så husk, rigtig opsætning er afgørende for god økonomi!