Luft vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Mit fyr: brændeovn
Areal: 177
Brændsel: træ og el
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 452 gange
Blevet takket: 61 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Bri_Jac »

Ja jeg er glad for både at læse om pille og luft/vand VP forbrug - og gerne i separate topics, så det er let at følge med henover tid
calle

Indlæg af calle »

Troldmand. skrev: 26 dec 2018 19:38 Legetøjs værdien ved varmepumpen er ligeså stor som ved en pillebrænder.
Varmepumpen udskiller sig på et væsentligt punkt, du får betydelig mere kvalitets legetid med konen :great:
Men det kræver vel, at man har været i bad, hvilket igen kræver, at man har renset pillefyr :shock:

icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
17
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 304 gange
Blevet takket: 397 gange

Indlæg af pelle »

pso skrev: 26 dec 2018 19:30 Hvorfor kan man hent varme ud af luft i frostgrader? Hvis os der mener at have forstået det ikke kan forklare det simpelt har vi måske alligevel ikke forstået det ordentligt. En skrev et omvendt køleskab det passer, en VP og et køleskab er sådan set det samme, i en VP ønsker vi bare varme og køler luften uden dørs, i et køleskab ønsker vi køle og sender varmen ud af køleskabet.
Det handler om temperatur forskel, en vp henter f.eks -5 grader ind og sender luften ud igen med -10 grader, så har den hentet den mængde varme ud af luften som kræves for at varem luften op fra -10 til -5 grader, samme princip uanset om det er -5 til -10 eller +10 til +5, men ikke nødvendig samme mængde varme. Kompressor konstruktion i en VP gør det muligt at flytte denne varme mængde op i temperatur så den f-eks bliver brugt til at varme vand op der sendes rundt i huset. Grundprincip in en kompressor at man presser en væske med lavt fordampningpunkt , (altså langt mindre end 100 grader vand har) igennem en dyse, den fordamper på udgangs siden da der her et lavere tryk og når den fordamper optager den varme , dvs køler omgivelserne.
Vi har varmen på soveværelset, fra dybtfryseren, der står i samme rum. Det er en varmepumpe. Der er aldrig tændt for radiator. Vinduet er altid på klem om vinteren. Om sommeren er vinduet altid helt åbent og der er fluevæv for. Altid behagelig frisk luft og temp. og man sover drøn godt. :great:
Jeg har læst at en dybtfryser fungerer bedst og er mest økonomisk ved en temp. på 16 grader. Noget med drivmidlet. Læste det i forbrugerbladet "tænk" Så, er det jo en misforståelse at man sætter fryseren ud hvor det er koldt. Man kan, som vi gør, ligeså godt udnytte varmen til huset :)
Senest rettet af pelle 26 dec 2018 20:52, rettet i alt 1 gang.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Indlæg af Troldmand. »

calle skrev: 26 dec 2018 19:53 Men det kræver vel, at man har været i bad, hvilket igen kræver, at man har renset pillefyr :shock:

icon_cheesygrin.gif
Med varmepumpen behøver man ikke gå i bad inden - icon_cheesygrin.gif
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17

Indlæg af Troldmand. »

Bri_Jac skrev: 26 dec 2018 19:40 Ja jeg er glad for både at læse om pille og luft/vand VP forbrug - og gerne i separate topics, så det er let at følge med henover tid
Dejligt at høre, at nogen sætter pris på det, der bliver lavet.
Indrømmer, det er svært at få noget sammenhængende her, da nogle hænger sig i voldsomt i kommafejl :roll:
Det gode er dog, at rigtig mange ser frem til mere kendskab om varmepumper. Tilmed er det inspirerende, at flere og flere kommer med positive indlæg. Lad det endelig fortsætte :great:
Bedste sted at følge udviklingen samlet og på nærmest hold er i mit drobox link under youtbe videoen :)
Alle må gerne skrive / svare under videoen.

https://www.youtube.com/watch?v=DwHuIRnJxzs
calle

Indlæg af calle »

Troldmand. skrev: 26 dec 2018 20:11 Med varmepumpen behøver man ikke gå i bad inden - icon_cheesygrin.gif
OK ! Hvad sagde du, at sådan en varmepumpe kostede icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen 8)
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17

Indlæg af Troldmand. »

calle skrev: 26 dec 2018 20:58 OK ! Hvad sagde du, at sådan en varmepumpe kostede icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen 8)
Senest rettet af Troldmand. 26 dec 2018 21:53, rettet i alt 1 gang.
calle

Indlæg af calle »

Troldmand. skrev: 26 dec 2018 21:18 Jeg vil ikke reklamere for hvor den kan købes.
Men chok - har lige søgt og set, en Dansk forhandler sælge den til 33000,-
Kan næsten ikke tro det, det er 10000,- mindre end jeg gav for min.
Lintzyboy. Hold lige øje med den her !!!!!
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

calle skrev: 26 dec 2018 21:46 Lintzyboy. Hold lige øje med den her !!!!!
Hva´da´. Jeg har mit udmærkede Scotte som vist er betalt for flere år siden. Og den smule arbejde der skal lægges i den overkommer jeg vist nok - Selv om jeg er en doven kranfører icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange

Indlæg af lamborg »

Sjovt nok har denne artikel fra JVK idag en lidt anden synsvinkel end den graveformand som troldmand snakkede med .
Jeg kan ikke linke til den da den er for abn så jeg måtte sætte den i tråden

I juleferien kan ekstra mange nyde godt af fjernvarmens bekvemmeligheder. I løbet af 2018 har rekordmange husstande fået installeret fjernvarme.

Fjernvarmen breder sig i Danmark. Siden 2008 er der i gennemsnit blevet tilkoblet 17.787 husstande hvert år - med hele 23.169 nye kunder i 2018, viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Med udgangen af 2018 opvarmer fjernvarmen nu 65 procent af Danmarks husstande.
Fjernvarmeselskabernes brancheforening, Dansk Fjernvarme, mener, tilslutningen blandt andet hænger sammen med, at fjernvarmen i gennemsnit er blevet 14 procent billigere i løbet af de seneste tre år, så gennemsnitsprisen for et standardhus på 130 kvadratmeter med et forbrug på 18,1 MWh nu ligger på 12.272 kroner om året.
- Fjernvarme er både en grøn og billig opvarmning. Og så er det nemt og bekvemt for kunderne. Når først du har fjernvarme, skal du sjældent spekulere på, om det virker. Måske lige om dine termostater er indstillet korrekt, siger vicedirektør i Dansk Fjernvarme, Kim Behnke.
I takt med at priserne på fjernvarme generelt er faldet, er den grønne andel steget. I løbet af de seneste 10 år er andelen af vedvarende energi inkl. grønt affald til forbrænding steget fra 47 procent til 69 procent.
Udnyttelse af overskudsvarme
Vedvarende energikilder som biomasse, overskudsvarme, sol og vindmøllestrøm står alene for 61 procent.
- Fjernvarmeselskaberne fokuserer altid på at finde de billigste – og meget gerne grønneste – varmekilder. Det næste store skridt frem mod en endnu grønnere fjernvarme vil være i højere grad at udnytte industriens overskudsvarme, siger Kim Behnke, men pointerer, at det kun kan lade sig gøre, hvis regeringen dropper sit forslag om en ny høj afgift på overskudsvarme.
- Hvis vi straffer virksomhederne for at sælge deres overskudsvarme til fjernvarmeselskaberne, så er der ingen af de mange projekter, der er på vej, der bliver til noget. Så lader industrien forståeligt nok i stedet varmen fise ud til fuglene, siger direktøren og fortsætter:
- Fjernvarmen er det eneste energisystem, der kan udnytte industriens overskudsvarme. Så har vi ikke det kollektive system til at skubbe på den grønne omstilling, når vi ikke regeringens mål om at blive CO2-neutrale i 2050. Og derfor er det vigtigt, at vi værner om kollektiv forsyning og ikke lægger alverdens forhindringer i vejen for, at selskaberne kan fortsætte udviklingen, siger vicedirektøren med henvisning til, at regeringen i forbindelse med sommerens energiaftale arbejder på at ophæve fjernvarmens forbrugerbindinger.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Tilbage til "Varmepumper"