Luft vand varmepumpe.
-
- Stoker XVI
- 17
- Har takket: 132 gange
- Blevet takket: 141 gange
Re: Luft vand varmepumpe.
Kreller.
Jeg håner heller ikke andres pillefyr. Sammenligner kun med hvad jeg selv har haft. Hvis nogen har undt i røv... over den sammenligning, rager det mig.
Og hvad investering og evt tilbagebetalingstid angår, så samme - er total ligeglad.
Her handler det om velvære. Hvor er det herligt og nemt. Èt tryk på kontakten og det kører.
Og skulle økonomi drages ind i billedet, så vælter varmepumpen 100% "mit" tidligere pillefyr omkuld.
At få sin varmeudgift så kraftigt reduceret, som vi oplever, er så overbevisende. At budskabet må viderebringes.
Jeg håner heller ikke andres pillefyr. Sammenligner kun med hvad jeg selv har haft. Hvis nogen har undt i røv... over den sammenligning, rager det mig.
Og hvad investering og evt tilbagebetalingstid angår, så samme - er total ligeglad.
Her handler det om velvære. Hvor er det herligt og nemt. Èt tryk på kontakten og det kører.
Og skulle økonomi drages ind i billedet, så vælter varmepumpen 100% "mit" tidligere pillefyr omkuld.
At få sin varmeudgift så kraftigt reduceret, som vi oplever, er så overbevisende. At budskabet må viderebringes.
Jeg ved ikke hvor du har lært at regne men hvis man vælger et fyr ud fra pris 0kr, så har du 100.000 kr ude af flyve, vælger du et til 20.000 (som jeg) så har du stadig 80k i underskud, og så er det jo ikke totalen minus det nye køb, som gør hvad du skal betale mere.kreller skrev: 24 jan 2019 22:58 Jeg håner ikke andre med pillefyr, har kun mit eget pilleforbrug at sammenligne med. Skulle have nyt uanset hvad, så min mér investering er nærmere 96000kr - 5500kr for det gamle lort, - tilskud 4900kr, skal vi sige 30000kr til et nyt pillefyr? = 55600kr.
Medmindre vi skal have vinter til juni, så kommer jeg ca til at ligge på 5300kr indtil 1/7 og sidste år brugte jeg 3374kr fra 1/7. Det er noget i stil med 6000kr mindre end sidste vinter med pillefyret. Hvis vi siger det ligger konstant de næste mange år så er det jo omkring 10 år for min mér investering. Dem er jeg glad for jeg har brugt. Hvis jeg har regnet forkert på noget eller det tager 20 år, så er jeg stadig glad.
Til den tid skal jeg jo nok have fundet mig en ny varmepumpe. Måske de er blevet endnu bedre til den tid![]()
Har brugt 41kwh det sidste døgn. Pumpen snuser til 52gr. ind, til et gennemsnit på 44gr. fremløb.
Bundlinjen er 0kr, du køber noget 100.000 og får så tilskud ca. 10.000 ialt, det er stadig 90.000 du havde oppe af lommen i forhold til at fortsætte med det gamle lort , som altså var 0kr i omkostning men dobbet så meget i træpiller. Så regnskabet er stadig 20 år, så kan du finde en Windhager til 95.000 og så siger dit overskud startede igår men så er det noget du selv skal stå inde for og din egen bankkonto som ikke forstår der stadig er 100.000 kr brugt, og hvorfor en Windhager så skal gøre din bankkonto gladere. Så glem alternativet og se på din investering, 100.000 minus dine tilskud, så kan du se på 18 år, før dine penge er tjent hjem i nutidsværdier.
Og så behøver vi ikke tale mere om det, for jeg har også købt nyt, og ved da lige så godt hvad det koster mig og jeg sidder ikke og prøver at forgyldne sandheden herinde, fordi jeg vil lyve for mig selv, det er ikke det værd.
-
- Stoker X
- 13
- Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
- Areal: 170+100
- Brændsel: El
- Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
- Har takket: 41 gange
- Blevet takket: 94 gange
Jeg lyver ikke om nogen sandhed? Jeg forholdte mig til mer investeringen. Der skulle penge op af lommen uanset hvad.
Havde du købt pillefyr til 30.000, så ville du kun skulle spare 1500kr/år over 20år , før du ville få pengene hjem igen, nu skal du altså spare 5000kr+ før du kommer frem til samme regnskab, kan du se problemet?. Du har som andre en investering over 20 år, som er dyrere og svære at tjene hjem igen, og de gode råd er normalt, lad nu være med at købe noget du betaler dyrt for i mange år men ikke giver dig mere end hvad det billige gav dig over samme tid. Så reelt, så vinder jeg måske endda præcis det samme som dig over 20 år og kommer ud af det med 0krkreller skrev: 24 jan 2019 23:34 Jeg lyver ikke om nogen sandhed? Jeg forholdte mig til mer investeringen. Der skulle penge op af lommen uanset hvad.

-
- Stoker XVI
- 17
- Har takket: 132 gange
- Blevet takket: 141 gange
Ifølge ingeniøren, er der så godt som ingen pillefyr tilbage om 10 år. Alt er udskiftet med varmepumper. Så det
Og jeg tror også på julemanden, så det.......Troldmand. skrev: 24 jan 2019 23:43 Ifølge ingeniøren, er der så godt som ingen pillefyr tilbage om 10 år. Alt er udskiftet med varmepumper. Så det
-
- Stoker XVIII
- 17
- Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
- Areal: ca. 300kvm.
- Brændsel: Træpiller 6 mm.
- Fremviser gerne i postnummer: 8410
- Årligt forbrug: ca 5,5 t.
- Geografisk sted: Feldballe-Djursland
- Har takket: 341 gange
- Blevet takket: 340 gange
Ingenøren kan vel sagtens have ret i sin forudsigelse? Selvfølgelig kræver det, at visse betingelser
er opfyldt. Følgelig skal en varmepumpe kunne dække varmebehovet, også i ældre installationer.
Netop ældre ejendomme, med behov for høje fremløbstemperature, vil være den største knast på
vejen mod varmepumpernes indtog i dette segment.
Der vil jo også ske en vis optimering og videreudvikling af varmepumperne på 10 år, derfor kan jeg
ikke se det skulle være helt umuligt, at også varmepumper kan levere de høje fremløbstemperaure.
Udviklingen er bestemt værd at følge....
er opfyldt. Følgelig skal en varmepumpe kunne dække varmebehovet, også i ældre installationer.
Netop ældre ejendomme, med behov for høje fremløbstemperature, vil være den største knast på
vejen mod varmepumpernes indtog i dette segment.
Der vil jo også ske en vis optimering og videreudvikling af varmepumperne på 10 år, derfor kan jeg
ikke se det skulle være helt umuligt, at også varmepumper kan levere de høje fremløbstemperaure.
Udviklingen er bestemt værd at følge....
»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«
Citat: Mark Twain
-
- Stoker VII
- 14
- Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
- Areal: 130 m2
- Brændsel: pillefyr
- Fremviser gerne i postnummer: 9240
- Dagligt forbrug: ?
- Årligt forbrug: ?
- Har takket: 10 gange
- Blevet takket: 28 gange
-
- Stoker X
- 13
- Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
- Areal: 170+100
- Brændsel: El
- Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
- Har takket: 41 gange
- Blevet takket: 94 gange
Så kan du jo blive ved, køb aldrig en ny bil den taber du for mange penge på, køb nu kun hus inde i byen, hvis du ikke vil tabe penge når du skal af med det.pendec skrev: 24 jan 2019 23:38 Havde du købt pillefyr til 30.000, så ville du kun skulle spare 1500kr/år over 20år , før du ville få pengene hjem igen, nu skal du altså spare 5000kr+ før du kommer frem til samme regnskab, kan du se problemet?. Du har som andre en investering over 20 år, som er dyrere og svære at tjene hjem igen, og de gode råd er normalt, lad nu være med at købe noget du betaler dyrt for i mange år men ikke giver dig mere end hvad det billige gav dig over samme tid. Så reelt, så vinder jeg måske endda præcis det samme som dig over 20 år og kommer ud af det med 0krHvem brugte så mindst kroner? Gevinsten er komfort, og den er jeg helt med på, den har du skam også betalt for.
Jeg kan ikke svare på om et nyt pillefyr ville have kunnet spare ret meget mere end et halvt tons om året kontra den gamle. Fakta er at den gamle kun holdt 7år.
Hver en krone til varmepumpen er sparet op. Det er ikke alle, der har det og det er også ligegyldigt, bare de er glad for deres varmepumpe.
Var pengene ikke til det, ja så blev det jo nok et pillefyr igen.