Luft vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

Hjemme teori skrev: 25 feb 2019 22:41 Det kører altså ikke på tryk, men på vægt. Ellers har man ingen kontrol med mængden. Og pumpen tømmes ikke over i en tom flaske men over i en med samme type gas.

Så det er en pumpe som pumper frem og tilbage og flasken uden for pumpen vejes som jeg skrev, løbende og så kender man indholdet før og efter.
Var der det for lidt gas på anlægget når man tømmer det, fyldes der farve på, så man kan finde utætheder.
Tilbagefylding køre på tryk. Gassen pumpes ikke tilbage, men løber selv tilbage fra den omvendte flaske, og derfor jo varmere den er, jo mere sikre man sig, vpen er fyldt op..
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
17
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg tror du skal finde en anden til at servicere dit anlæg, hvis det er måden dem du bruger nu gør det på.
Mvh. Sophus
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
17

Indlæg af Hjemme teori »

anlægget skal tømmes med vakum og fyldes igen med tryk, og det foregår med en pumpe.

At tømme det med en tom flaske og fylde det igen ved at vende flasken på hoved, giver overhoved ingen mening. Det gør ikke godt for noget og der er ingen kontrol med om anlægget er tæt eller om det er påfyldt den rette mængde.

Så ja, hvis det er det din servicevirksomhed gør, så spring bare hele servicet over og køb dit eget stempel til servicebog.
Mvh. Sophus
kreller
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Indlæg af kreller »

Man tømmer ikke anlægget over i en tom flaske.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17

Indlæg af Troldmand. »

Hjemme teori skrev: 25 feb 2019 22:58 anlægget skal tømmes med vakum og fyldes igen med tryk, og det foregår med en pumpe.

At tømme det med en tom flaske og fylde det igen ved at vende flasken på hoved, giver overhoved ingen mening. Det gør ikke godt for noget og der er ingen kontrol med om anlægget er tæt eller om det er påfyldt den rette mængde.

Så ja, hvis det er det din servicevirksomhed gør, så spring bare hele servicet over og køb dit eget stempel til servicebog.
Din menig. Og fint med det.
Hvad du ikke ved, er at min varmepumpe bliver serviceret og overvåget af absolut toppen af folk, der ved alt om varmepumper.
I sidste uge havde jeg syn på min vp for fremtidig kontrol af Vp over internet.
Min vp er på nettet, og den mulighed gør, at den kan kontrolleres / justeres, laves ændringer på, af dem der ved noget om vp.
I den forbindelse med dette besøg, blev jeg forklaret, så jo, ved godt, hvordan man kontrollere "gas" på en vp.
kreller
Stoker X
Stoker X
13

Indlæg af kreller »

Troldmand. skrev: 25 feb 2019 22:03 Årligt lovpligtigt eftersyn af varmepumpe.
Hvad får man for de penge, man betaler for eftersynet?
Hvad er det, der kigges efter, ved det årlige lovpligtige eftersyn?

Man får selvfølgeligt renset den store fordamper (den store radiator) for blade mm. Man får renset vand snavsfilter.
Og hvad så mere?
Kølemidlet i anlægget hvad med det. Bør man holde fingeren fra det eller hvad.
Hos mig, får de ikke lov at tjekke kølemidlet, hvis ellers anlægget kører perfekt.
Og hvorfor ikke det? Jo, skal man have alt kølemidlet pumpet ud af anlægget, for at kontroller rette vægt mængde, tager det ufattelig lang tid. inden systemet er tømt for kølemiddel.
Når så vpen er tømt for kølemiddel, får man så samme mængde tilbage igen?
Ja det må man da håbe. Men hvor meget man får tilbage, afhænger af hvor varm den flaske er, man har pumpet kølemidlet over i, er når det skal tilbage.
Er flasken kold, får man mindre, end hvis den er varmet godt op.

Når systemet tømmes for køllemiddel, står flasken med hanen op af og bliver ret varm. Når midlet skal tilbage i vpen, vendes flaske med hanen ned af. Og derfor jo varmere midlet er, er jo højere tryk til at sende det til bage i vpen.

God aften til alle.
Den med om man får den rette mængde kølemiddel fyldt på igen er også en af mine tanker når der skal laves service og jeg har heller ikke tænkt mig at der skal pilles ved det så længe systemet kører som det skal.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
17

Indlæg af Hjemme teori »

Nu læste jeg dit indlæg igen fordi "kreller" citerede det.
Og du skriver at anlægget pumpes tom og så løber det selv tilbage. Hvorfor pumper de kun den ene vej?
Og den med at den bliver varm er nok rigtig. det er noget med tryk/temperatur og gasser. Så tror godt du kan være helt sikker på at den bliver rigtig kold når det skal retur, ligesom det blev varmt da det skulle under tryk, bliver det koldt når trykket fjernes igen.

Og til sidst, kan de ikke forklare dig hvad formålet skulle være ved at tappe gassen af, hvis ikke det har et formål.
Som feks. at kontrollere mængden af gas og skifte olien i kølesystemet. For ingen af de ting gøres jo hvis man gør som du toppen af VP folk gør.
Mvh. Sophus
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17

Indlæg af Troldmand. »

Det besøg jag havde, var ikke et besøg - ind af døren - hurtigst afsted til næste kunde. Besøget varede over mange timer.
Jeg vil ikke kloge mig på, om den ene eller den anden måde at få kølemidlet tilbage i pumpen på, er mere rigtig end den anden. Jeg ved bare hvordan det blev gjort her. Og her løb det tilbage af sig selv, og ved vejning kom der rette mængde tilbage.
kreller
Stoker X
Stoker X
13

Indlæg af kreller »

Du suger vacuum på systemet og af den grund kan rende tilbage selv. Manglede den så noget kølemiddel?
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17

Indlæg af Troldmand. »

kreller skrev: 26 feb 2019 09:28 Du suger vacuum på systemet og af den grund kan rende tilbage selv. Manglede den så noget kølemiddel?
Nej, der var hvad der skulle være.
Dit tidligere indlæg, om man får rette mængde tilbage ved eftersyn, hvor systemet tømmes for væske.

Jeg ser en mulighed for - må jeg kalde det snyd i al beskedenhed. Skal systemt tømmes 100% for væske, tager det meget lang tid. Problemet er. Står væsken for eks. i et rør, der har form som en vandlås, går der lang tid inden den er ude. Så snart systemet sættes under vacum, koger væsken op, hvilket kræver varme. Der hvor evt væske står, rimer røret til udvendigt. At røret rimer til betyder, der står væske i lommen som fordamper. Kulden gør at væske fordamper meget langsomt.
Jeg blev vist på min hvor væsken stod og dannede rim på røret. Det tager så lang tid, at det sidste ikke kom med ud.
På min vp betød det ikke så meget at alt ikke kom ud, da det der var ude viste, at der ikke var meget tilbage i systemet.
Jeg tog ikke tid på hvorlang tid der blev pumpet, vil tro omkring en halv time.

Forestiller man sig nu at ved eftersyn, at alt ikke kommer ud, viser vægten et underskud, som måske slet ikke er der.
Kigger man ikke med over skulderen, vil det være let at bilde en ind, at den har underskud.

Tilbage til "Varmepumper"