Luft vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
17
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Hjemme teori »

Troldmand. skrev: 26 feb 2019 18:26 Hvad jeg skrev der, står jeg ved. En kold flaske har mindre tryk end en varm flaske. Skal gassen løbe tilbage af sig selv uden pumpe. Får man fyldt helt op med en varm flaske.
Ja men når de nu ikke bruger en tom flaske og vejer den ved fyldning, skulle vi så ikke bare være enige om at den påstand er komplet irrelevant for et VP service og mængden af gas der er i anlægget efterfølgende??
Troldmand. skrev: 26 feb 2019 18:26
Eksempel. En ukrudtsbrænder med varm flaske, har vældig blus på, så længe flasken er varm. I takt med flasken bliver tappet for gas bliver kold, falder trykket. Mærkes tydeligt på flammens styrke.
Og det passer vist kun for rigtig gamle ukrudtsbrændere eller professionelle brændere. For de gamle uden lavtryk er det rigtig at trykket falder.

Alle nyere brændere kommer med gasregulator, som er en lavtryksventil, som levere gassen meget mere ensartet (og derfor sikkert for brugeren og der risikere heller ikke at kommer flydende gas ud ved uheld). Disse ventiler virker så også sådan at når trykket i flasken falder, stiger trykket fra regulatoren, så man får faktisk højere tryk og derfor mere gas (men det er en lille trykstigning).

Problemet kommer så med tomme og moderne (glasfiber flasker) at der skal bruges varme til at fordampe gassen. Og er der ikke nok varme, bliver den flydende gas så kold, at den ikke fordamper hurtigt nok til forbruget. Men det er vist et lidt andet problem.
Mvh. Sophus
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Indlæg af Troldmand. »

Hjemme teori skrev: 26 feb 2019 18:43 Ja men når de nu ikke bruger en tom flaske og vejer den ved fyldning, skulle vi så ikke bare være enige om at den påstand er komplet irrelevant for et VP service og mængden af gas der er i anlægget efterfølgende??

Og det passer vist kun for rigtig gamle ukrudtsbrændere eller professionelle brændere. For de gamle uden lavtryk er det rigtig at trykket falder.

Alle nyere brændere kommer med gasregulator, som er en lavtryksventil, som levere gassen meget mere ensartet (og derfor sikkert for brugeren og der risikere heller ikke at kommer flydende gas ud ved uheld). Disse ventiler virker så også sådan at når trykket i flasken falder, stiger trykket fra regulatoren, så man får faktisk højere tryk og derfor mere gas (men det er en lille trykstigning).

Problemet kommer så med tomme og moderne (glasfiber flasker) at der skal bruges varme til at fordampe gassen. Og er der ikke nok varme, bliver den flydende gas så kold, at den ikke fordamper hurtigt nok til forbruget. Men det er vist et lidt andet problem.
Forstår ikke hvorfor min påstand skal være irelevant. Man vejer selvfølgeligt flasken, inde man begynder at tappe fra vpen. Når man stopper med at tappe fra vpen, vejer man igen - forskellen i vægt, er det der er tappet. Hvad der er i flasken inde der tappes er underordnet. Det er før, og efter der er tappet, der er interessant.
skrot1

Indlæg af skrot1 »

Glem at diskutere med ham troldmand, han ved bedst:) og når han ikke gør, så svarer han i
Øst, når du spørger i vest, det er ikke umagen værd, Hjemme teori. Han ender bare med at blive så fornærmet på dig, fordi du misforstår alt han skriver:)))
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
17
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Indlæg af Hjemme teori »

Troldmand. skrev: 26 feb 2019 18:55 Forstår ikke hvorfor min påstand skal være irelevant. Man vejer selvfølgeligt flasken, inde man begynder at tappe fra vpen. Når man stopper med at tappe fra vpen, vejer man igen - forskellen i vægt, er det der er tappet. Hvad der er i flasken inde der tappes er underordnet. Det er før, og efter der er tappet, der er interessant.
Først skriver du at temperaturen er et problem
Så skriver du (efter rigtig mange indlæg fra mig, som du ikke mener passer), at de vejer flasken.
Så skriver jeg, at så er temperaturen ikke et problem
Hvorpå du skriver at du ikke har skrevet at temperaturen er et problem.
Så citerer jeg dig for at skrive at temperaturen er et problem.
Så står du ved at temperaturen er et problem.
Nu fortæller jeg dig så igen at de ikke bruger en tom flaske og konkluderer jeg så at vi er enige om at de vejer flasken og at temperaturen så ikke er et problem.
Gudhjælpemig om så ikke du skriver, at din beskrivelse om problemet med temperatur på flasken ved fyldning af VP, ikke er irrelevant.

Jeg synes jeg har forklaret dig tingene rimeligt pædagogisk, men du lader til ikke at ville høre så jeg vælger altså at kaste håndklædet nu, da denne dansen frem og tilbage ikke tilfører mig andet end indlæg på tælleren.
Mvh. Sophus
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17

Indlæg af Troldmand. »

Citat "Jeg synes jeg har forklaret dig tingene rimeligt pædagogisk, men du lader til ikke at ville høre så jeg vælger altså at kaste håndklædet nu,"

Jeg vil gerne både høre og lytte.
Jeg giver dig ikke ret, hvis ikke jeg kan læse mig til, du har ret.
Men glæd dig. Vi har snart den 1. igen, så skal du få en månedsrapport om, hvordan vpen har kørt sidste måned icon_cheesygrin.gif
God aften.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
17
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 304 gange
Blevet takket: 397 gange

Indlæg af pelle »

Jeg Syntes da det Troldmand skrev om at det ikke er helt ligegyldig hvad temp. er på væsken når den tages af og når den fyldes på giver go mening. Væsken vejer da det samme, men fylder mere eller mindre afhængig af temp. Det er sku da logik. Men, herinde er der åbentbart gået sport i at køre en bruger helt i sænk. Jeg tror egentlig Troldmand er ligeglad. Jeg er også ved at være det.. icon_cheesygrin.gif
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 201 gange

Indlæg af Bigfoot »

IGEN skal jeg minde jer om at holde tonen korrekt og sober!!!!
- redaktørgruppen
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange

Indlæg af lamborg »

Jeg tror at Pelle og Troldman er inde i lidt begrebsforvirring. Vi taler om vægt og rumfang . Det er to forskellige ting.
Hvis man vejer væsken vil man få den samme mængede ud uanset hvor meget det fylder .
Hvis man måler væsken i liter vil man få et forskelligt tal ud alt efter hvor varmt væsken er . Men når man nu bruger vægt her så er temperatur uden betydning.Man putter de samme kg ind som man tager ud .Det er logisk.
Man kan sige hvad vejer mest et kg fjer eller et kg vand :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
kreller
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Indlæg af kreller »

Troldmand. skrev: 26 feb 2019 19:49 Men glæd dig. Vi har snart den 1. igen, så skal du få en månedsrapport om, hvordan vpen har kørt sidste måned icon_cheesygrin.gif
God aften.
Ser ud til at februar rammer ca samme kwh forbrug som december.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17

Indlæg af Troldmand. »

kreller skrev: 27 feb 2019 19:49 Ser ud til at februar rammer ca samme kwh forbrug som december.
Her er februar Kwh forbruget betydeligt lavere end januar.

https://www.dropbox.com/s/q1mk0vpz7nwuk ... 9.jpg?dl=0

Sidste års forbrug ligger meget tæt på i års forbrug.

https://www.dropbox.com/s/1hgc284rfat5e ... ..jpg?dl=0

Overordnet set, er det samled forbrug 2018 + 2019 på 2890 kwh.

Tilbage til "Varmepumper"