og tak for hjælpen det seneste år. Ja, jeg har fulgt med på sidelinjen og gjort stor brug af alle jeres gode tips

Egentlig har jeg overvejet at oprette en profil flere gange, men hver gang jeg har haft et problem har jeg været i stand til at finde svaret herinde. De timer jeg har brugt på at stå i fyrrummet og søge info på StokerPro fik rent faktisk min kone til at mistænke mig for at ha' en anden kvinde i fyrrummet. Så når min kone omtaler "den blå kælling" så er der ingen tvivl om hvem hun mener.
Men, nu er jeg nået dertil hvor jeg tænker at jeg har brug for lidt assistance fra eksperterne. Jeg vil forsøge at gøre det så kort som muligt:
Vi købte hus med et Baxi 2,5 i feb. 2018. Den første vinter skulle jeg lige lære det at kende og havde lidt udfordringer med indstillingerne. Efter Thy's liste blev plottet ind kom det dog til at køre stabilt, lige bortset fra når jeg glemte at fylde piller på eller da ilt niveauet pludselig steg pga. utæt liste. Det har været småting der havde en logisk forklaring.
Men for ca. en uge siden opdagede jeg at trykket på anlægget var forsvundet. Alarm A-4. Jeg fyldte på og anlægget kørte igen i nogle dage, før trykket igen forsvandt med en alarm A-4. Jeg frygtede selvfølgelig en lækage, men mistanken blev hurtigt rettet mod ekspansionsbeholderen.
Det viste sig at der kom vand ud da jeg tjekkede luftventilen. Ny blev bestilt søndag, ankom i går og blev skiftet i går aftes.
Første spørgsmål: A-4 er for høj fremløbstemperatur. Kan en defekt ekspansion have den påvirkning?
I går morges, før ekspansionen blev skiftet var fyret gået ud på en A-1. Efter ekspansionen blev skiftet i går var der igen en A-1 her til morgen. Nu har jeg valgt ikke at starte fyret op igen, da det resulterer i tilbagebrand hver gang og dermed en masse ødelagte piller (i går sad jeg og gravede våde træpiller ud af sneglen i 30 min. fordi den havde sat sig fast pga. våde træpiller)
Jeg husker egentlig godt at jeg også døjede lidt med A-1 sidste år da sæsonen lakkede mod enden. Det leder mig mod næste spørgsmål:
Er det fordi fyret har for lidt at lave på denne tid af året? Temperaturen ude ligger jo stadig på mellem 0-5 grader, og for nogle uger siden havde vi da 12-15 grader i en uges tid, uden at det gav fyringsproblemer.
Jeg tænker om jeg burde havde et "forårsprogram" som jeg skifter til når A-1 begynder at dukke op. Jeg har forresten ændret L 0,1 til 0,4 da jeg faldt over det forslag et sted. Men det skal jeg måske ændre tilbage.
Kan lige tilføje at jeg kalibrerede i går aftes og fyret blev rengjort for under 14 dage siden. Tømt røgkasse og det hele.
Vi etablerede i øvrigt også en pejseindsats i december som vi fyrer ret kraftigt med, og måske det også kan påvirke driften på fyret. Vores pejs opvarmer ca. 60 kvm stue som ellers har 7 radiatorer. Vi har en anden stue på samme størrelse som slet ikke bliver opvarmet p.t. Så måske er der bare for lidt efterspørgsel på centralvarmen.
Overvejer om et varmeflytningssystem kunne være løsningen i de her perioder hvor der måske ikke er koldt nok til fyring. Så kunne vi udnytte den overskydende varme fra pejsen i et par af de tilstødende rum.
Beklager at det blev en lang smøre, men jeg har jo sparet sammen i et helt år.