Luft vand varmepumpe.
-
- Stoker XVII
- 13
- Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
- Areal: 587kvm + 80kvm Kld
- Brændsel: forskellige typer
- Fremviser gerne i postnummer: 7200
- Dagligt forbrug: en hulen masse
- Årligt forbrug: ca12-14 tons
- Geografisk sted: Urup , Grindsted
- Har takket: 271 gange
- Blevet takket: 361 gange
Re: Luft vand varmepumpe.
at 1kg træpiller giver 4,9kwh i brændværdi har intet med udnyttelse % på kedel at gøre . Den er ligegyldig. 1 kg træ har stadigvæk en brændværdi på 4,9 men det er flueknepperi det her. Fortæl lidt om din masseovn den er mere interresant end denne køren i ring omkring VP . Alt hvad der er at sige om den er sagt eller skrevet til hudløshed :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Claus
Fyrmester på lamborghus
-
- Stoker XVI
- 17
- Har takket: 132 gange
- Blevet takket: 141 gange
Os med hånden på fremtiden tænker. Stop nu al den køren i ring om pillefyer. Pillefyr snakken har ikke rokket sig ud af flækken de sidste 15 år. Hvad der blev snakket om for 15 år siden, snakker man stadig om.lamborg skrev: 28 mar 2019 17:33 at 1kg træpiller giver 4,9kwh i brændværdi har intet med udnyttelse % på kedel at gøre . Den er ligegyldig. 1 kg træ har stadigvæk en brændværdi på 4,9 men det er flueknepperi det her. Fortæl lidt om din masseovn den er mere interresant end denne køren i ring omkring VP . Alt hvad der er at sige om den er sagt eller skrevet til hudløshed :-)

Sådan som i filmen, får man gratis brænde til sin masseovn.
https://www.youtube.com/watch?v=QXBwzC4JYC0
-
- Stoker Pro Engel
- 14
- Har takket: 1385 gange
- Blevet takket: 800 gange
Troldmand. skrev: 28 mar 2019 18:16 Os med hånden på fremtiden tænker. Stop nu al den køren i ring om pillefyer. Pillefyr snakken har ikke rokket sig ud af flækken de sidste 15 år. Hvad der blev snakket om for 15 år siden, snakker man stadig om.Hø hø tø hø.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
-
- Stoker XVI
- 17
-
- Stoker IV
- 6
- Mit fyr: Se signatur
- Har takket: 17 gange
- Blevet takket: 25 gange
Masseovnen koster under det halve pr. kwh - dvs. ca 50 øre. Der bruges klodser fra Harald Skrald og afskrivningsperioden er mindst 30 år - ovnen fylder 22 år i år, og er fit for fight - jeg kan ikke registrere noget slid, udover risten, hvor jeg har lavet en ny efter 20 år og lidt glassnor til pakninger. Skorstensfejeren er super glad, og fjerner en lille skovfuld aske hvert år. Den har et stort askemagasin, som skal tømmes en gang om året - lidt ligesom bekkasinen. 960 kg klodser koster kr. 1200. Der bliver brugt 10 kg. pr dag, hvis temperaturen er under 5 grader - ellers holder 10 kg. til to dage. De årlige varmeomkostninger er max. kr. 2500 + el til det varme vand. Det hus er 150 m2. Måske nogen kunne lave en pille-ovn til klodser... Klodser bruges til suppleringsvarme i alle huse, fordi de er så billige. Men ikke alle huse egner sig til en masseovn - det handler om isoleringsgrad og antallet af rum der skal opvarmes. Er der mange rum, er vandbåren varme bare det mest praktiske. Og ja - jeg har selv bygget masseovnen og det kostede kr. 12.000 og 14 dages bøvl. Det var ret nyt dengang, så jeg brugte tegninger fra et universitet i Helsinki - et stykke inde i opmuringsprocessen, gik det op for mig at finske murstens standardmål er ca 20 % mindre end danske mursten - på den måde blev ovnen noget større end jeg havde forestillet mig - hvilket jeg dog ikke har fortrudt.lamborg skrev: 28 mar 2019 17:33 at 1kg træpiller giver 4,9kwh i brændværdi har intet med udnyttelse % på kedel at gøre . Den er ligegyldig. 1 kg træ har stadigvæk en brændværdi på 4,9 men det er flueknepperi det her. Fortæl lidt om din masseovn den er mere interresant end denne køren i ring omkring VP . Alt hvad der er at sige om den er sagt eller skrevet til hudløshed :-)
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.
-
- Stoker XVI
- 17
Dejligt indlæg. Tak for det.Centrifugal skrev: 28 mar 2019 20:06 Masseovnen koster under det halve pr. kwh - dvs. ca 50 øre. Der bruges klodser fra Harald Skrald og afskrivningsperioden er mindst 30 år - ovnen fylder 22 år i år, og er fit for fight - jeg kan ikke registrere noget slid, udover risten, hvor jeg har lavet en ny efter 20 år og lidt glassnor til pakninger. Skorstensfejeren er super glad, og fjerner en lille skovfuld aske hvert år. Den har et stort askemagasin, som skal tømmes en gang om året - lidt ligesom bekkasinen. 960 kg klodser koster kr. 1200. Der bliver brugt 10 kg. pr dag, hvis temperaturen er under 5 grader - ellers holder 10 kg. til to dage. De årlige varmeomkostninger er max. kr. 2500 + el til det varme vand. Det hus er 150 m2. Måske nogen kunne lave en pille-ovn til klodser... Klodser bruges til suppleringsvarme i alle huse, fordi de er så billige. Men ikke alle huse egner sig til en masseovn - det handler om isoleringsgrad og antallet af rum der skal opvarmes. Er der mange rum, er vandbåren varme bare det mest praktiske. Og ja - jeg har selv bygget masseovnen og det kostede kr. 12.000 og 14 dages bøvl. Det var ret nyt dengang, så jeg brugte tegninger fra et universitet i Helsinki - et stykke inde i opmuringsprocessen, gik det op for mig at finske murstens standardmål er ca 20 % mindre end danske mursten - på den måde blev ovnen noget større end jeg havde forestillet mig - hvilket jeg dog ikke har fortrudt.
Når jeg læser dit indlæg og læser, du kan holde varmen med 10kg til to dage.
Med min nye VP, kan vi få samme varme i kr og øre for ca. halvdelen af, hvad vi betalte, da vi havde pilleslugeren.
Man kan jo ikke undgå og få den tanke. Hvor blev varmen af, som skulle komme fra pillerne. Jo, jeg ved det godt.
På nuværende tidspunkt på året, skulle mit gamle nu skrotte pillefyr, somregel have en sæk 15kg i døgnet, for at vi havde varme i hytte. . Nu gør Vpen det for ca. 10 kr i døgnet. (4,9 kwh siden midnat)
-
- Stoker XVII
- 13
- Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
- Areal: 587kvm + 80kvm Kld
- Brændsel: forskellige typer
- Fremviser gerne i postnummer: 7200
- Dagligt forbrug: en hulen masse
- Årligt forbrug: ca12-14 tons
- Geografisk sted: Urup , Grindsted
- Har takket: 271 gange
- Blevet takket: 361 gange
GAAAAABBB Troldmand hvor usansynligt KEDELIGT . Kalder familie og venner dig for ludvig den fjortene for du bliver kun budt med når de er tretten til bords .!!!
Centrifugal . Tak for info det var god læsning :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
Claus
Fyrmester på lamborghus
-
- Stoker XVI
- 17
Du må være meget begejstret for min vp tråd.lamborg skrev: 29 mar 2019 17:05 GAAAAABBB Troldmand hvor usansynligt KEDELIGT . Kalder familie og venner dig for ludvig den fjortene for du bliver kun budt med når de er tretten til bords .!!!
Under din profil kan man læse.
Citat .
"Mest aktive emne: Luft vand varmepumpe." ;-)
-
- Stoker XVI
- 17
Så kom den.
Afløserne på min H model er på vej.
Min har overrasket enormt i driftsøkonomi. Med den nye model, bliver det endnu vildere.
http://blog.panasonicnordic.com/da/heat ... -til-dato/
Afløserne på min H model er på vej.
Min har overrasket enormt i driftsøkonomi. Med den nye model, bliver det endnu vildere.
http://blog.panasonicnordic.com/da/heat ... -til-dato/
-
- Stoker X
- 13
- Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
- Areal: 170+100
- Brændsel: El
- Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
- Har takket: 41 gange
- Blevet takket: 94 gange
Min bror overvejer den nye model. Han har lige købt hus med pillefyr, som skal have en renovering med gulvvarme og nye vinduer. 3 mdr med pillefyr har fået ham til at tænke på naturgas eller vp i forbindelse med renoveringen.