Citat. " Tak for denne gang "
Først tillykke med det nye anlæg.
Du / I vil blive så glade for vp beslutningen. Kommer det til at køre med samme driftsøkonomi som min, bliver fornøjelsen ved at være vp ejer i top.
Med det vejer vi har nu hunde koldt om aftenen, stopper og starter vpen kun ca. 3 gange i døgnet. Hvilket vil sig, vi har varme for en 5mmer i døgnet.
Tilbage til citatet. Med den hast pillefyr i øjeblikke bliver skrottet til fordel for en vp. Komme citatet i anvendelse ofte.
Baxi over and out
-
- Stoker XII
- 16
- Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
- Areal: 325 m2 + 70 m2
- Brændsel: El
- Fremviser gerne i postnummer: 4690
- Dagligt forbrug: ???
- Årligt forbrug: ???
- Geografisk sted: Midtsjælland
- Blevet takket: 25 gange
Re: Baxi over and out
Det var netop windhager der toppede prissætningen, fik dog også et mere moderat samlet bud på ca 80, så komforten koster lidt, men alligevel, alder, dårlig ryg og så et kæmpe ønske om, at det bare skal være rart her i de sene årBigfoot skrev: 29 maj 2019 09:47 det var dog en gevaldig pris for et pillefyr, kiggede du kun windhager?
men ja, komforten skal man også huske, jeg skiftede sidste år i januar, fra baxi til en scotte, det i sig selv var også et gevaldig hop i komforten, da sådan en sort lille kasse, kun skal rengøres tre gange om året (det er ihvertfald hvad jeg kun har gjort)
Men jeg havde måske også set på en VP løsning her til matriklen, hvis valget stod i dag.

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !
Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
-
- Stoker XII
- 16
selv førstTroldmand. skrev: 29 maj 2019 12:02 Citat. " Tak for denne gang "
Først tillykke med det nye anlæg.
Du / I vil blive så glade for vp beslutningen. Kommer det til at køre med samme driftsøkonomi som min, bliver fornøjelsen ved at være vp ejer i top.
Med det vejer vi har nu hunde koldt om aftenen, stopper og starter vpen kun ca. 3 gange i døgnet. Hvilket vil sig, vi har varme for en 5mmer i døgnet.
Tilbage til citatet. Med den hast pillefyr i øjeblikke bliver skrottet til fordel for en vp. Komme citatet i anvendelse ofte.

Mange tak for det, det tog noget tid før den gamle blev overbevist, men nu tror jeg på, at det er den helt rigtige løsning.
Vp'en bliver sat op lidt som i dit setup, så jeg regner med, at det bliver endnu mere rentabelt

-
- Stoker IV
- 6
- Mit fyr: Se signatur
- Har takket: 17 gange
Tillykke med nyanskaffelsen.
Den skal jo ikke nødvendigvis tjene sig hjem - det skal bare være billigere og bedre end alternativet - samlet set...
Snart skal forum vel omdøbes til V PRO, da der ikke er mange der gider bøvlet med pillerne :-)
Den skal jo ikke nødvendigvis tjene sig hjem - det skal bare være billigere og bedre end alternativet - samlet set...
Snart skal forum vel omdøbes til V PRO, da der ikke er mange der gider bøvlet med pillerne :-)
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.
-
- Stoker XVI
- 17
- Har takket: 132 gange
- Blevet takket: 141 gange
Hej. Sikke en ære, at man har givet inspiration.Flyball skrev: 29 maj 2019 16:44 selv først
Mange tak for det, det tog noget tid før den gamle blev overbevist, men nu tror jeg på, at det er den helt rigtige løsning.
Vp'en bliver sat op lidt som i dit setup, så jeg regner med, at det bliver endnu mere rentabelt![]()
![]()
Der er løbet meget vand i fjorden siden mit sidste indlæg i vp tråden. Et firma her på egnen, har taget min ide op med hensyn til at have vpen i hus. (youtube video) 2 anlæg er nu sat op med vpen i hus, og et tredje er på vej. Det sidste anlæg er forøvrigt en gammel kending af sp.
På Gjøl er jeg inviteret til at være med til lignende opstilling. Jo der sker virkelig noget. Tilmed er det hyle spændende. Og samtidig giver det gode ideer.
Jeg skal selv have lavet lidt om på rørføringen her til sommer. Jeg vil have lavet sådan, at vi kan få hurtig varme en kold sommer aften ved at køre udenom buffertanken. Funktionen vil være nyttig i tiden, inden vpen kommer til at køre fuld tid. Forstået sådan, at buffertanken vil miste varmen i løbet af sommeren, hvor den ikke er i konstant drift. Det vil være uøkonomisk at varme 500l op for kun at få få timers varme.
Når nu I begynder at sætte vpen op så husk, den skal have masser af luft. Tæt op af en mur tager en del af effektiviteten.
Buffertanken hvis sådan en skal på. Så vil den måde mit kører på være at fortrække, frem for den man altid ser anbefalet. Sender dig et billede, så I har noget at kigge på.
Glæder mig til at høre / se Jeres set up når I kommer så langt :-)
-
- Stoker XII
- 16
Sådan en skal på, dog efter megen snakken frem og tilbage, så er det kun blevet til en 100 liters tank. Fordelen skulle være at der ikke var så meget at varme op og samtidigt så skulle det være nok til at mindste antallet af start / stop grundet det store areal med tung gulvvarme ?Troldmand. skrev: 29 maj 2019 19:10
Buffertanken hvis sådan en skal på. Så vil den måde mit kører på være at fortrække, frem for den man altid ser anbefalet. Sender dig et billede, så I har noget at kigge på.
Glæder mig til at høre / se Jeres set up når I kommer så langt :-)
Vil gerne "oplyses" med billeder

-
- Stoker XVI
- 17
100l er alt for lidt. En 16kw vp vil starte og stoppe i en uendelighed. Set ud fra dit pilleforbrug (8 ton) fortæller, at varmebehovet ikke er særligt stort i overgangsperioderne forår / efterår. Minimum 300l ville jeg koble på.Flyball skrev: 29 maj 2019 19:26 Sådan en skal på, dog efter megen snakken frem og tilbage, så er det kun blevet til en 100 liters tank. Fordelen skulle være at der ikke var så meget at varme op og samtidigt så skulle det være nok til at mindste antallet af start / stop grundet det store areal med tung gulvvarme ?
Vil gerne "oplyses" med billeder
![]()
Igen ud fra 8 ton piller, kunne det godt se ud som, I får en vp der er for stor. Til sammenligning - vi brugte rundt regnet 6 ton om året i piller. Vores vp er en 9kw og den er rigeligt med. Selv ved minus 9 grader, som var lavest i forgangen vinter, lavede den stop start.
Man skal også have med i mente. At nu her hvor det lune vejer presser på, stiger vpens ydelse drastisk. Vores køre ofte med det vejr vi har lige nu COP 7 - Cop 7 er også med til, at den hurtigt får varmet op og går i pause.
En 16kwh vp yder 16kwh ned til minus 15 - 20 grader. Med fremløb på op til 60 grader, og det uden varmepatronen tændt - Har jeres hus behov for det?
Buffertanken kan snildt undværes, når huset kalder på nok varme. Det er kun i overgangsperioderne buffertanken har sin berigtigelse...
-
- Stoker XVI
- 17
Som Kim Larsen sang. "Om lidt bliver der stille"Centrifugal skrev: 29 maj 2019 18:25 Tillykke med nyanskaffelsen.
At SP skulle blive til V pro, vil kræve en kæmpe holdningsændring blandt aktørerne bag sp.
-
- Stoker XVIII
- 17
- Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
- Areal: ca. 300kvm.
- Brændsel: Træpiller 6 mm.
- Fremviser gerne i postnummer: 8410
- Årligt forbrug: ca 5,5 t.
- Geografisk sted: Feldballe-Djursland
- Har takket: 341 gange
- Blevet takket: 340 gange
Ja ja, kom nu ikke for godt igang
Vi er da stadig nogen, der bruger andet end VP'ere
-Man fare jo ikke ud og skifter noget, der fungere perfekt
Selvfølgelig skylder man sig selv at kigge på en VP, når først en anden varmekilde står til udskiftning.
Og der er altså stadig installationer, der skal ud- eller om-bygges en del, hvis en VP skal fungere optimalt.
Den investering kan hurtig blive en del dyrere, end at installere et nyt pillefyr.
Men nu venter jeg bare på tørvejr, så Jeg kan smutte på golfbanen. For Jeg ved at min Winhager nok skal
klare varmen i huset imens

-Man fare jo ikke ud og skifter noget, der fungere perfekt

Selvfølgelig skylder man sig selv at kigge på en VP, når først en anden varmekilde står til udskiftning.
Og der er altså stadig installationer, der skal ud- eller om-bygges en del, hvis en VP skal fungere optimalt.
Den investering kan hurtig blive en del dyrere, end at installere et nyt pillefyr.
Men nu venter jeg bare på tørvejr, så Jeg kan smutte på golfbanen. For Jeg ved at min Winhager nok skal
klare varmen i huset imens

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«
Citat: Mark Twain
-
- Redaktør
- 18
- Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
- Areal: 96/87 m2
- Brændsel: German Pellets
- Fremviser gerne i postnummer: 5474
- Dagligt forbrug: 11 kilo
- Årligt forbrug: Est. <6 ton
- Geografisk sted: Veflinge, Fyn
- Har takket: 142 gange
- Blevet takket: 149 gange
Jeg er da helt med på idéen om at omdøbe Stoker Pro til V Pro.Centrifugal skrev: 29 maj 2019 18:25 Tillykke med nyanskaffelsen.
Det eneste det kræver er at der kommer indlæg og aktivitet nok til det

MvH Ulrik©