Holde sommerhus frostfrit med BS pillefyr

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
13
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Holde sommerhus frostfrit med BS pillefyr

Indlæg af Torpet »

Jeg skal sikre mig et frostfrit sommerhus. Det lyder vel nemt nok, og dog. Jeg kan jo ikke bare sænke fyrets temperatur, da shunten stadigvæk skal være 55°. Det virker heller ikke bare at skrue helt lavt ned for alle radiatorerne, det kan fyret ikke lide, altså ikke at have noget forbrug.

Så jeg skal vel tænke i baner som urstyring inde- rumtemperaturføler eller udetemperatur?

VVB vil jeg sætte helt ned til 5°, så er den stort set ude af billedet.

Tænker at cirkulationspumpen skal ændres i indstillingen, så den stort set kører lige så snart fyret er tændt og ikke som nu: start ved 30° og stop ved 50°. Jeg mener, at bare det at vandet cirkulerer er med til at holde det frostfrit (til en hvis grad). Måske start ved 30° stadigvæk er en god idé, men så først stoppe ved f.eks. 5°.

Jeg tænker mig at 5° grader måske er hvor jeg skal beregne at være som minimum i huset?

Nu kan man jo ikke styre udetemperaturen, kun måle den, så da jeg skal sikre mig et frostfrit hus (af hensyn til rørerne), mon ikke indendørs temperatur måling er bedre. Men hvor bør man så sætte en indendørs rumtemperaturføler og hvilken type kan klare denne opgave?

Hvor tilsluttes den så? Hvem har leget med det?
Jeg monterer kompressorrens lige nu og det vil være på Stokercloud, så jeg kan holde øje med det.

Det drejer sig kun om denne ene kommende vinter, da jeg agter at sælge det hus til foråret.

PS har lige fyldt mit lager a træpiller op for i år. Igen med Varga Træpiller. Prisen i år er kr. 2,28 kg. Leveret frit (til to adresser) på afgiftsfri eengangspaller med 896 kg til kr 2045. Jeg fik 4 stk. leveret. Leveringen var til Guldborgsund og Lolland kommuner.

Håber ikke alle vores medlemmer er på ferie sydpå :) — mon ikke der er et par stykker herhjemme, der sidder og keder sig :)
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
16
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 88 gange
Blevet takket: 299 gange

Re: Holde sommerhus frostfrit med BS pillefyr

Indlæg af pille bruger »

Torpet skrev: 20 jul 2019 17:13 Jeg skal sikre mig et frostfrit sommerhus. Det lyder vel nemt nok, og dog. Jeg kan jo ikke bare sænke fyrets temperatur, da shunten stadigvæk skal være 55°. Det virker heller ikke bare at skrue helt lavt ned for alle radiatorerne, det kan fyret ikke lide, altså ikke at have noget forbrug.

Så jeg skal vel tænke i baner som urstyring inde- rumtemperaturføler eller udetemperatur?

VVB vil jeg sætte helt ned til 5°, så er den stort set ude af billedet.

Tænker at cirkulationspumpen skal ændres i indstillingen, så den stort set kører lige så snart fyret er tændt og ikke som nu: start ved 30° og stop ved 50°. Jeg mener, at bare det at vandet cirkulerer er med til at holde det frostfrit (til en hvis grad). Måske start ved 30° stadigvæk er en god idé, men så først stoppe ved f.eks. 5°.

Jeg tænker mig at 5° grader måske er hvor jeg skal beregne at være som minimum i huset?

Nu kan man jo ikke styre udetemperaturen, kun måle den, så da jeg skal sikre mig et frostfrit hus (af hensyn til rørerne), mon ikke indendørs temperatur måling er bedre. Men hvor bør man så sætte en indendørs rumtemperaturføler og hvilken type kan klare denne opgave?

Hvor tilsluttes den så? Hvem har leget med det?
Jeg monterer kompressorrens lige nu og det vil være på Stokercloud, så jeg kan holde øje med det.

Det drejer sig kun om denne ene kommende vinter, da jeg agter at sælge det hus til foråret.

PS har lige fyldt mit lager a træpiller op for i år. Igen med Varga Træpiller. Prisen i år er kr. 2,28 kg. Leveret frit (til to adresser) på afgiftsfri eengangspaller med 896 kg til kr 2045. Jeg fik 4 stk. leveret. Leveringen var til Guldborgsund og Lolland kommuner.

Håber ikke alle vores medlemmer er på ferie sydpå :) — mon ikke der er et par stykker herhjemme, der sidder og keder sig :)
Indstil pumpen til at køre altid. icon_cheesygrin.gif
Indstil diff under så fyret kun tænder når der er meget lav temperatur i kedlen. Diff over kan fint være 10 grader.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
13

Indlæg af Torpet »

Tusind tak PB, det var lige hvad jeg havde brug for at høre. Og en fin nem løsning, noget selv jeg kan finde ud af :)
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
17
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Indlæg af Hjemme teori »

VVB er ligegyldig. Hvis sommerhuset er frostfrit er VVB'en det også!

Og hvorfor ikke bare styre det på rum temperatur med en fysisk føler.

Så åbner du bare alle indvendige døre og sætter føleren det koldeste eller farligste sted. (læs steder med vand hvor der kan ske en frostsprængning).
Pumpen sætter du til at køre 24/7 på laveste trin.
Så bruger du rumtemperaturen som ude temperatur og siger den skal tænde ved 5 grader.

Hvis det giver for mange start og stop kan du gøre det over ekstern kontakt. (kræver en temperatur styret potentiale fri kontakt) Her kan du sætte at fyret starter når temperaturen bliver for lav, men en forsinkelse på feks 30 min. og stoppe igen når den bliver for høj. Igen med den forsinkelse, som du kan stille efter behov.

Største problem jeg kan se er kondens i kedel, så derfor vil en 3 vejs shunt være at foretrække.
Problemet her at at få tømt kedlen efter endt drift. Så min egen løsning ville være at sætte en fjeder belastet kontraventil på huset og en 2 vejs shunt på kedelkredsen. Det vil prioritere at få kedlen op i temperatur.

Dette kan evt. udbygges med luk af af shuntkredsen når fyret er slukket. Tror dog bare ikke det er nødvendigt. Det skulle være at få flyttet rest varmen ud af kedlen så den ikke ryger op ad skorstenen. (ved min kedel er det 57L og jeg slukker pumpen ved 28grader og kedlen er 61. Så er det ca 2kwh, jeg fanger i en fart. Jeg bruger det til håndklædetørrer om sommeren)
Mvh. Sophus
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
13

Indlæg af Torpet »

Hi Sophus

Der er lidt at tygge på der :)

Mine tanker går på, at selv hvis man intet foretager sig, så er det kun yderst sjældent, at der vil være direkte frost i huset, men det kan ske. Mest udsat er nok rørerne på loftet. I 2018/19 sæsonen var der omkring 30 dage med nattemperatur på 0 eller under, men det var så også en mild vinter.

Det jeg gerne vil undgå, er for mange stop/start og så have frostsikring på den mest sikre og økonomiske måde. Pilleforbruget er dog ikke i sig selv noget at bekymre sig over, da det kun er for denne ene sæson. Men fyret må ikke komme til skade.

At køre pumpen konstant er jeg helt med på. Det er en Alpha2, som ikke bruger ret meget strøm.

PBs forslag lyder dog ret tiltalende, vil du ikke mene det? Jeg forestiller mig, at indstille fyret så kedlens setpunkt er f.eks. 10° med difference under på 7° og diff over på 10°. Så skal kedeltemp være under 3° før fyret starter og det bør ikke ske ret tit. Jeg tænker ikke jeg kan gå lavere end 3°, da kedlens vand først bliver så koldt når det er endnu koldere udenfor. Men når pumpen kører hele tiden, så er balancen nok OK, så fyret har tid nok til at starte og hæve temperaturen over 0. Mon ikke fyret godt kan klare den procedure for en enkelt vinter?

Det der så måske kan give problemer er kondens vand. Hvor kritisk vil det være ved denne fremgangsmåde? Kan kedlen tage skade?

Jeg tænker også, at det måske er mere præcist at lade kedlens temperatur være afgørende for hvornår der skal ydes varme. En rumtemperatur måler gælder jo mere for det rum der måles (selvom man åbner døre), hvorimod kedlens temp viser fakta for over det hele. Sålænge pumpen kan holde vandet flydende vil intet fryse fast, altså skal kedlens vand ned under frysepunktet, før det er kritisk. Der kan jo godt være frost på loftet, selvom huset stadigvæk har nogle graders ‘varme’, så en rumtemperatur kan være usikker. Med pumpen kørende og ved at lade kedlens temp være afgørende, så burde det være ret præcist?

Fyret har en 3-vejs VVB ventil, den kan jeg vel bare sætte til 0, så den ikke starter? Du har givetvis ret i, at hvis der ikke er frost i huset som sådan, så vil VVB også være frostfri. VVB beholderen står i fyrrummet, som er en gasbeton tilbygning sammen med garagen, så den part må jeg nok holde lidt øje med, hvis det bliver en kold vinter. Jeg har bestilt en mild vinter :) og mere CO2 i en fart.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
17

Indlæg af Hjemme teori »

Den med kedel på 10 tror jeg ikke holder vand, da det kommer til at sejle i kondens da minimum frem er 65 og retur er 55. Det kan du ikke opnå med setpkt på 10. derudover kan fyret skulle køre i timevis, hvis huset er 3 grader og fyret er 12 grader med 10% drift.
Jeg tror også PB mente du skulle køre med 65 og så en diff under på 60. Problemet er at så varmes huset op til termostat indstillingen og hvis fyret kan drosle ned til 10% uden at blive for varmt, stopper det ikke igen.

Skal det koncept med at måle på kedelvandet dutter i min bog ikke. Det kunne måske laves med noget buffertank og 2 pumper, men det mener jeg er at gå over åen efter vand.

Dit mål er at producere noget energi, når huset er for koldt. For ikke fyret skal sjatfyre og starte/stoppe for mange gange skal energien lagres et eller andet sted. Der mener jeg min løsning er det bedste bud på. Kommer temperaturen under det besluttede fyrer du 1-3kg piller af som varmer huset nogle grader op. (hvor meget afgør du jo med indstillingerne)

Vælger du at bruge den anden løsning med at lade kedelvandet styre og aldrig varme kedlen op, vil du sjatfyre og skal nok montere afløb på skorsten og kedel.

Så skal du også lige tænke over at pumpen bruger strøm, hvis ikke du gør noget. For uden modtryk fordi alle termostater er fuldt åben og en 2 vejs shunt der også er åben er der ikke noget modtryk og så skruer pumpen op for ydelsen. Så har du også 45W opvarmning her.
Mvh. Sophus
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
17

Indlæg af Hjemme teori »

Løsningen kunne være at sætte en NTC føler på en udgang og så definere den som VVB (og slå udgangen til VVB fra), når du er i vinterdrift. (driftområde er 0-70grader, hystrese mindst 5grader)
Så starter fyret feks. ved 4 grader og stopper igen ved 9grader så går der nogle timer inden fyret skal starte igen.
Mvh. Sophus
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
13

Indlæg af Torpet »

Ja, mere at tænke på, men vi må nok lige vente og se om ikke PB vil forklare nærmere om hans forslag, og om jeg måske har misforstået noget der. Det lød ellers dejligt nemt.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
17

Indlæg af Hjemme teori »

Hvis ikke pillerne er et problem, hvorfor så ikke bare køre det med stor kedeldiff og vejr kompensering.

Du sætter en føler på til vejr (mest sikkert) og starter fyret når vejret kommer under 3- 5 grader. Termostaterne i huset sætter du på 5-10 grader.
Diff under kan du så som Pille Bruger skriver fint sætte så fyret først starter igen ved feks 10-15 grader.

Dvs at når der kommer risiko for frost varmes huset noget op, så er der ikke problemer nogen steder i huset. Og hvis diff er sat lavt får du ikke mange alt for mange opstarter.
Mvh. Sophus
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
13

Indlæg af Torpet »

Ja, det er vel også en mulig løsning. Jeg kan også hele tiden tænd/slukke det over Stokercloud. Der er fibernet dernede nu, så jeg har fyret på nettet. Huset ligger 21km fra mit andet hus, som nu er min nye faste bopæl (nedlagt landbrug jeg sætter i stand), så jeg vil kigge ind til det en gang om ugen. Men jeg vil lige tænke lidt over dit sidste forslag. Jeg skal jo finde en løsning der hviler i sig selv og bare fungerer. Jeg har sat et lager på 2 paller træpiller dernede. Hører nok også fra PB senere.

Tilbage til "Woody Pillefyr"