Hej
Jeg har mulighed for at få noget kornafrens. Hvordan er det at brænde i en Baxi 1,5?
Hvad skal jeg være opmærksom på?
Er der noget med at der skal tilsættes kridt eller kalk?
Aske?
Tak for input
Mvh Jan
Kornafrens i Baxi 1,5
-
- Supporter
- 18
- Mit fyr: Baxi 1,5 350L
- Areal: 190 +værksted 130
- Brændsel: Estonia
- Fremviser gerne i postnummer: 5560
- Dagligt forbrug: ca 8-30
- Årligt forbrug: ca 5-6
- Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
- Har takket: 105 gange
- Blevet takket: 292 gange
Re: Kornafrens i Baxi 1,5
pasjancar skrev: 18 okt 2019 11:01 Hej
Jeg har mulighed for at få noget kornafrens. Hvordan er det at brænde i en Baxi 1,5?
Hvad skal jeg være opmærksom på?
Er der noget med at der skal tilsættes kridt eller kalk?
Aske?
Tak for input
Mvh Jan

@Brandsen
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
-
- Stoker XV
- 18
- Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
- Areal: 275
- Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
- Dagligt forbrug: ?
- Årligt forbrug: 6 t + brænde
- Geografisk sted: Sydvestjylland
- Har takket: 80 gange
- Blevet takket: 67 gange
Kan du beskrive det kornafrens ?
Er det kasseret korn eller er det ukrudtsfrø og andet, som er renset fra kornet ?
Hvis det er det sidste, så tror jeg du vil få så meget aske, at selv gratis ikke vil være billigt nok, - medmindre du synes det er fedt at stå med hovedet i fyret og rense, og rense, og rense ..............
Er det kasseret korn eller er det ukrudtsfrø og andet, som er renset fra kornet ?
Hvis det er det sidste, så tror jeg du vil få så meget aske, at selv gratis ikke vil være billigt nok, - medmindre du synes det er fedt at stå med hovedet i fyret og rense, og rense, og rense ..............
Mvh Jens
Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
-
- Stoker XVII
- 15
- Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
- Areal: 425 m2
- Brændsel: Spildkorn - Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4300
- Årligt forbrug: ca 10 tons
- Geografisk sted: Holbæk
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 136 gange
Halløj i forum,
Kornafrens kører sådan set fint i en Baxi, har energi indhold på 15.1MJ/kg imod træpillers 17.6MJ/kg,
så der er ikke den store forskel i brændværdien.
Men, kornafrens indeholder i sagens natur meget støv, smuld og jord og giver 9% aske, imod træpillers 0.3% aske
Så det er præcis 30 gange så meget aske og slagge ! Ikke 30% mere men 30 gange mere.
Du skal altså rode i bålet mindst én gang om dagen, og tage aske og slagge ud ret ofte, ellers bliver Baxi kvalt
af slagge og aske. Ikke rense hele kedlen, bare aske og slagge ud.
Det er også lidt svært at 'fise fyre' med korn og kornafrens, der skal heslt være go' gang i Baxi, så bedst at fyre det af i
de koldeste vinter måneder.
Korn og afrens indeholder en del syre, så vær opmærksom på tæring af din kedel / røgrør osv.
Tilsætning af f.eks foderkridt betyder der kommer mindre slagge, men til gengæld større volumen aske,
så det er et temprements spørgsmål om man helst vil de ene eller andet. Jeg er endt på ikke at tilsætte noget,
når jeg kører på korn.
Synes det er en fordel at køre med snegleforlænger ved kornfyring, den roder lidt rundt i toppen af bålet,
så askebunken ikke bliver helt så stor.
Kornafrens kører sådan set fint i en Baxi, har energi indhold på 15.1MJ/kg imod træpillers 17.6MJ/kg,
så der er ikke den store forskel i brændværdien.
Men, kornafrens indeholder i sagens natur meget støv, smuld og jord og giver 9% aske, imod træpillers 0.3% aske
Så det er præcis 30 gange så meget aske og slagge ! Ikke 30% mere men 30 gange mere.
Du skal altså rode i bålet mindst én gang om dagen, og tage aske og slagge ud ret ofte, ellers bliver Baxi kvalt
af slagge og aske. Ikke rense hele kedlen, bare aske og slagge ud.
Det er også lidt svært at 'fise fyre' med korn og kornafrens, der skal heslt være go' gang i Baxi, så bedst at fyre det af i
de koldeste vinter måneder.
Korn og afrens indeholder en del syre, så vær opmærksom på tæring af din kedel / røgrør osv.
Tilsætning af f.eks foderkridt betyder der kommer mindre slagge, men til gengæld større volumen aske,
så det er et temprements spørgsmål om man helst vil de ene eller andet. Jeg er endt på ikke at tilsætte noget,
når jeg kører på korn.
Synes det er en fordel at køre med snegleforlænger ved kornfyring, den roder lidt rundt i toppen af bålet,
så askebunken ikke bliver helt så stor.
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
-
- Stoker VII
- 12
- Mit fyr: Baxi 1,5
- Areal: 273
- Brændsel: Piller Barlinek
- Fremviser gerne i postnummer: 5471
- Årligt forbrug: 9 tons
- Geografisk sted: Søndersø
- Har takket: 12 gange
- Blevet takket: 12 gange
Tak for svar
Produkter er beskrevet som følger:
Kornafrens fra produktion af svinefoder indeholder halve og små kerner. Avner og halmrester. Skal helst blandes med træpiller.
Bigbags A’ 5-600 kg
Kan få det gratis.... så hvis man kunne blande det i og spare en palle træpiller eller to. Men ekstra tærring af kedle osv trækker også en del ned.
Er også lidt nervøs for gnavere så som rotter ved at have det stående,- mus kan vi nok leve med i stalden.
Lyder også lidt træls med askemængden...
Hmm tid er en knap ressource,- Tror det tipper til den bøvlede side mht at bruge det, i forhold til hvad jeg kan vinde ved det
Produkter er beskrevet som følger:
Kornafrens fra produktion af svinefoder indeholder halve og små kerner. Avner og halmrester. Skal helst blandes med træpiller.
Bigbags A’ 5-600 kg
Kan få det gratis.... så hvis man kunne blande det i og spare en palle træpiller eller to. Men ekstra tærring af kedle osv trækker også en del ned.
Er også lidt nervøs for gnavere så som rotter ved at have det stående,- mus kan vi nok leve med i stalden.
Lyder også lidt træls med askemængden...
Hmm tid er en knap ressource,- Tror det tipper til den bøvlede side mht at bruge det, i forhold til hvad jeg kan vinde ved det