Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
kreller
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af kreller »

Ja jeg besvarer indlæg, hvis det er noget jeg ved noget om.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Indlæg af Troldmand. »

Tråden handler om forbrug / optimering.
Bum - Advarsel.
Inden nogen overvejer vp. Så en lille advarsel.
Vi har nu haft vp i over et år. Og selvfølgeligt har konen opfanget min evig glæde, over de mange mønter vi sparrer / har sparret, siden vi fik vp vs. pilleslugeren.
For få dage siden kom hun. Nu da du purer mønter på kontoen, hvad med du brugte "nogle" dem, på at vi fik hele hytten malet indvendigt.
Hvad tror I jeg bruger tiden på lige nu ;-) Jeg svinger rullen og penslen til fruens store glæde...
dannidines

Indlæg af dannidines »

Troldmand. skrev: 14 nov 2019 21:57 Tråden handler om forbrug / optimering.
Bum - Advarsel.
Inden nogen overvejer vp. Så en lille advarsel.
Vi har nu haft vp i over et år. Og selvfølgeligt har konen opfanget min evig glæde, over de mange mønter vi sparrer / har sparret, siden vi fik vp vs. pilleslugeren.
For få dage siden kom hun. Nu da du purer mønter på kontoen, hvad med du brugte "nogle" dem, på at vi fik hele hytten malet indvendigt.
Hvad tror I jeg bruger tiden på lige nu ;-) Jeg svinger rullen og penslen til fruens store glæde...
Hej troldmand,

Hvad er besparelsen i kr vp vs. piller hos dig? Er der sideløbende lavet andre optimeringer eller er det alene udskift til vp?

Har søgt lidt i tråden, men syntes ikke, jeg med min forståelse, kan få svar på, om mig med radiatorer ville sparer på udgiften ved vp i stedet for piller
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17

Indlæg af Troldmand. »

dannidines skrev: 15 nov 2019 08:22 Hej troldmand,

Hvad er besparelsen i kr vp vs. piller hos dig? Er der sideløbende lavet andre optimeringer eller er det alene udskift til vp?

Har søgt lidt i tråden, men syntes ikke, jeg med min forståelse, kan få svar på, om mig med radiatorer ville sparer på udgiften ved vp i stedet for piller
Vores vp har nu kørt over et år.
Førhen købte vi altid 6 paller piller hjem. Nogle år var der lidt i overskud. Et overskud som som måske blev brugt året efter.
Vi har aldrig kørt fremløb fra pillefyret over 50 grader. Derfor var et skifte til vp interessant.
Skiftet blev udelukkende gjort på grund af ønske om mere velvære. Gad ikke det moslen med piller mere.

Første år var med de gamle radiatorer. Radiatorer som var fra 71. Som du kunne læse, er vi igang med at få huset malet indvendig. Med de gamle radiatorer, var der ingen problem med at holde varmen.
De gamle radiatorer er gennem tiden blevet malet mange gange, og var ikke særlig kønne mere. Så nu er de røget ud til fordel for nye.

Første år med vpen havde vi al den varme i huset vi ønskede, til en samlet pris på 7000kr.

Samtidig kunne det være interessant at vide, Er der nogen, der har oplevet forøget varmeudgift ved skift til nyere vp?

Samtidig er det utrolig spændende at nørde med indstillinger på en vp, da man kan aflæse resultatet så godt som omgående.

Med det vejer vi har i øjeblikket, er varmeudgiften i døgnet ca. 20kr.

I vores gamle hus (1862) er varmeudgiften i døgnet ved 0 grader udenfor 30kr.

.
dannidines

Indlæg af dannidines »

Hej igen Troldmand,

Kan du trække en oversigt over 12 mdr, hvor man kan se KWh forbrug, herunder forbrug på varme og varmt vand
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17

Indlæg af Troldmand. »

dannidines skrev: 15 nov 2019 10:05 Hej igen Troldmand,

Kan du trække en oversigt over 12 mdr, hvor man kan se KWh forbrug, herunder forbrug på varme og varmt vand
Over internet modulet kan jeg ikke adskille, hvad der er brugt til hvad. Kun samlet forbrug kan ses over nettet. Skal jeg vise mere detaljeret forbrug skal det gøres med billeder fra selve styringen.
kreller
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Indlæg af kreller »

dannidines skrev: 15 nov 2019 08:22 Hej troldmand,

Prøv at skrue dit fremløb ned på 40gr et par dage og se om du kan holde varmen, I stedet for kun at være varm i toppen ved 65gr, bliver radiatoren varm på hele fladen når du sender lavere fremløb igennem.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17

Indlæg af Troldmand. »

kreller skrev: 15 nov 2019 17:05 Prøv at skrue dit fremløb ned på 40gr et par dage og se om du kan holde varmen, I stedet for kun at være varm i toppen ved 65gr, bliver radiatoren varm på hele fladen når du sender lavere fremløb igennem.
Til Krellers fine forklaring kan tilføjes, at for at få tilstrækkelig stor mængde vand gennem systemet, "kan" det være en ide at skrue lidt op for pumpehastighed.
alte
Stoker II
Stoker II
13

Indlæg af alte »

-og åbne alle radiatorvetilerne
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17

Indlæg af Troldmand. »

alte skrev: 15 nov 2019 20:14 -og åbne alle radiatorvetilerne
Der er vi så ikke enig.

Tilbage til "Varmepumper"