Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
dannidines

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af dannidines »

Den med alle radiator ventiler åbne, er det pga. "ens tryk," eller hvad er begrundelsen?

Supplerende spørgsmål - hvorfor er en "dyr" pumpe billigere i drift end f.eks. en billig med samme SCOP?

VVS eksperten forærer nærmest deres væk i tiden 🤔

Jeg er skisme blevet fanget og super nysgerrig på tråden (indrømmer gerne min indledende undren over en VP tråd på et "pille" forum er bragt til skamme 😀
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Indlæg af Troldmand. »

dannidines skrev: 16 nov 2019 07:05 Den med alle radiator ventiler åbne, er det pga. "ens tryk," eller hvad er begrundelsen?

Supplerende spørgsmål - hvorfor er en "dyr" pumpe billigere i drift end f.eks. en billig med samme SCOP?

VVS eksperten forærer nærmest deres væk i tiden 🤔

Jeg er skisme blevet fanget og super nysgerrig på tråden (indrømmer gerne min indledende undren over en VP tråd på et "pille" forum er bragt til skamme 😀
Man skal ikke pille ved radiator termostaterne. Som de står nu, giver radiatorerne det varme, man har behov for. Ved lavere fremløb temperatur åbner termostaterne for vandflovet så samme rumtemperatur nås.

Der er ingen forskel i hvad vperne yder, om det er en stor eller lille vp. Den lille forske man kan læse, er helt uden betydning.

Vores vp blev valgt på, at (mig bekendt) er den eneste, der holder fuld fremløbstemperatur ned til minus 15 grader. Modellen nyere end min, klarer det ned til minus 20 grader. Vel og mærke uden brug af varmepatron. Om jeg tager fejl er muligt, da jeg ikke kender samtlige vpers formåen.

Ikke kun en vp tråd blev kørt i grus, hele 3 blev smadret. Tilmed har redaktør gruppen takket nej til flere tråde fra mig. Hvilket jeg selvfølgeligt accepterer.
Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
16
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Blevet takket: 25 gange

Indlæg af Flyball »

Troldmand. skrev: 16 nov 2019 08:48
.....

Tilmed har redaktør gruppen takket nej til flere tråde fra mig. Hvilket jeg selvfølgeligt accepterer.
Så opretter vi bare nogle og så kan du kommentere i dem, bumbum, alt er godt igen :shock:

:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
dannidines

Indlæg af dannidines »

Troldmand. skrev: 16 nov 2019 08:48 Vores vp blev valgt på, at (mig bekendt) er den eneste, der holder fuld fremløbstemperatur ned til minus 15 grader. Modellen nyere end min, klarer det ned til minus 20 grader. Vel og mærke uden brug af varmepatron. Om jeg tager fejl er muligt, da jeg ikke kender samtlige vpers formåen.
Validt og relevant, og faktisk grundlag til megen debat mellem undertegnede og svigerfar. Han har noget Nibe 310 tilsluttet genvex, og bruger ikke megen mønt på varme og han påstår den hæver varmt vand til 55-60grader uden elpatron..
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17

Indlæg af Troldmand. »

dannidines skrev: 16 nov 2019 09:34 Validt og relevant, og faktisk grundlag til megen debat mellem undertegnede og svigerfar. Han har noget Nibe 310 tilsluttet genvex, og bruger ikke megen mønt på varme og han påstår den hæver varmt vand til 55-60grader uden elpatron..
55 - 60 grader er ingen problem for de fleste vper.
Brugeravatar
Soren
Stoker VI
Stoker VI
16
Mit fyr: Modifiseret Tasso A2 med ejet stoker
Areal: 250M2 ,140l vvb
Brændsel: Pt. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors
Blevet takket: 1 gang

Indlæg af Soren »

Hej Trold
Hvis det er den Redaktør jeg tænker på, er det vel godt og vel en måned siden han har været aktivt på sitet,så vi må da håbe
hvis han kommer tilbage at han fremadrettet kun vil kommentere i en ordentlig tone,,,,,, så kør du bare emner ind
Søren
Likes frabedes
dannidines

Indlæg af dannidines »

Troldmand. skrev: 16 nov 2019 10:05 55 - 60 grader er ingen problem for de fleste vper.
Også uden elpatron når det er under frysepunktet udenfor?
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17

Indlæg af Troldmand. »

dannidines skrev: 16 nov 2019 10:10 Også uden elpatron når det er under frysepunktet udenfor?
Ja. Uden varmepatronnen koblet til,
På min er varmepatronen ikke koblet til. Panasonic var her for at starte min vp op.
Deres kommentar - du får aldrig brug for varmepatronen.
Sidste vinter da vi havde minus ca. 10 grader lavede vpen pausestop. Af det kunne jeg godt se, at der var rigeligt med overskud at tage af.
Man skal dog passe lidt på med at koble varmepatronen fra. Da det er den, der træder til, hvis vpen går i udu og ikke skal fryse i stykker.
Kun nødvendigt for monblok modeller.
kreller
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Indlæg af kreller »

Min Nibe f2120 laver 63gr varmt vand ned til -25gr uden elpatron.
Hvad angår de forskellige mærker, så forlyder det sig at dem fra vvs eksperten sommetider skal have en kølemand forbi og at forbruget er lidt højere end de dyre mærker. Men har man kun mønt til en fra vvs eksperten så er man da igang og laver man en god installation med rigelig dimensionerede rør, så er man langt.
Når staten så i 2021 giver 90øre i rabat pr kwh så kan det vidst ikke gå helt galt.
kreller
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Indlæg af kreller »

Nu nærmer vi os snart slutningen af måneden og jeg ligger 40kwh under nov. sidste år, så det bliver ikke meget over i år.
ialt 5267kwh brugt i år.

Tilbage til "Varmepumper"