Hvordan påfylder jeg trykekspansionsbeholder korrekt?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
17
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 304 gange
Blevet takket: 397 gange

Re: Hvordan påfylder jeg trykekspansionsbeholder korrekt?

Indlæg af pelle »

Hej.
Vi har en 50 liter hydrofor tank på vores vandværk. Ja, det hedder en hydrofor :) En 100 liters er rigelig stor. :great: Som du selv er inde på vil du få færre start og stop ved en større hydrofor. Men, en større hydrofor koster også en del mere. Så, ville da holde mig til en 100 liters som du har..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
8
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 11 gange

Indlæg af Rakjaer »

Ja, det er en membran hydrofortank.

Hvis du køber en for stor tank så står vandet der for længe = dårligt. En for lille tank og du har for mange start/stop = dårligt.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page
Scrallar
Stoker IV
Stoker IV
12
Mit fyr: Scotte blackstar semirens 16kw
Blevet takket: 2 gange

Indlæg af Scrallar »

Jeg frakoblede hydrofortanken så den kunne blive helt tømt for vand. da mit start tryk er 2,5bar x 0,9 = 2,25bar, så fyldte jeg 2,25bar i den og lod den stå nogle timer hvor den ikke havde mistet tryk.
Jeg lavede så 2 haner så jeg kan lukke vandet til hydrofortanken, og så jeg kan tømme hydrofortanken uden at skulle frakoble den da jeg er en doven skid :lol:

Nu virker det som det skal hvor pumpen er lang tid om at begynde.

Bare mærkeligt at jeg har fyldt luft på den to gange på tre år. Men den lød ikke utæt da jeg testede den i går.

Billede
Scotte blackstar semirens 16kw. https://stokercloud.dk/v3/#/scrallar/main-page
Trækstabilisator + kompressor rens + vejrkompensering + vvb prioriterings kit + Røgrørs temp føler + tilbageløbs temp føler + 7,5m Ø130mm stålskorsten.
Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
8

Indlæg af Rakjaer »

Køb en vandmåler hos den lokale til 200kr - så kan du altid finde ud af dit vandforbrug såfremt du får brug for at købe en ny tank :-)
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
Scrallar
Stoker IV
Stoker IV
12

Indlæg af Scrallar »

Nu ved jeg ikke hvor meget/lidt vand jeg skal bruge for at vide hvilken tank jeg ska købe næste gang...
Men jeg kan vel finde nogle papir frem hvor der står hvad mit årlige forbrug er og så dividere det ud på hele året?
Trækstabilisator + kompressor rens + vejrkompensering + vvb prioriterings kit + Røgrørs temp føler + tilbageløbs temp føler + 7,5m Ø130mm stålskorsten.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
17
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 304 gange
Blevet takket: 397 gange

Indlæg af pelle »

En smed jeg engang talte med sagde hvad angår stop og start på en privat hus anlæg. " Hvis du kan fylde en en spandfuld vand inden pumpen starter igen, er det ok" Jeg har aldrig tænkt så meget over det der. Jeg kan tappe 40 liter af med den 50 liter jeg har inden pumpen går i gang. så, det er jeg godt tilfreds med. Jeg tænker lidt det Rakjaer skriver giver go mening. "Hvis du køber en for stor tank så står vandet der for længe = dårligt. En for lille tank og du har for mange start/stop = dårligt." :great:

Men, hvis vandet står der for længe. Her tænker jeg om sommeren hvor der er varmt. Feks. du kommer hjem om eftermiddagen og vil have et glas
kold vand og drikke. Så er vandet 20 grader. Fordi det er længe siden der er brugt vand og vandet har bare stået i hydroforen. Der kunne det jo være en rigtig god ide at isolere hydroforen så du kan tappe noget rigtig kold vand af. Så, slipper du også for det kondens,som gør at hydroforen ruster udefra. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Scrallar
Stoker IV
Stoker IV
12

Indlæg af Scrallar »

Men hvor længe er for længe? Den tømmer/renser min store grå sandfilter tank 2 gange om ugen, og der bliver hydroforen vel så også tømt da det er mange liter den tømmer ud i kloakken, og nyt vand kommer på.
Jeg mener hvis jeg har været på ferie en uges tid, så har jeg da aldrig hældt 100liter vand ud i afløbet før jeg begyndte at bruge det...
Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
8

Indlæg af Rakjaer »

Som tommelfingerregel skal du have helt udskudt af vandet i løbet af 24 timer - medmindre du er sikker på at kunne holde det under 10-12 grader. Er det over denne temperatur så er der rigtig gode forhold for bakterier.

Jeg kan huske at Wellmate fra Pentair som jeg har, havde en tabel der foreskrev hvilken størrelse du skulle have alt efter vandforbrug. Jeg har en 140L tank hvilket giver mig et effektivt volume på 36-40 liter mellem hvert start/stop. Jeg har et forbrug på cirka 1000l om dagen, så det giver mig lidt for mange start/stop. Det skal siges jeg ikke kendte mit vandforbrug da jeg købte tanken. Nu går jeg og pusler med at sætte en trykstyret frekvens omformer på så jeg 1) undgår trykstød og 2) får færre start/stop da pumpe kan køre længere tid af gangen.

Jeg går ud fra du får taget vandprøver?

Tilbage til "Kedler, installationen & skorstenen"