Vi er for 2,5 år siden flyttet på et nedlagt landbrug, hvor der står en ældre KSM 325-18 stokerfyr.
Forbruget har været lidt højt, så har været efter installationen, og lavet om på rørføring i fyrrum og sat AVTB ventil på VVB, samt isolering af div rør og fyrrum.
Før var der to cirkulationspumper i gang på max, en Alpha+ i fyrrum 25-40 og en UPS 25-40 i kælderen, det kørte på fuld skrald altid, tror det var for at få flow nok på systemet, da der ingen ventil var på min VVB kappebeholder. Fik så en AVTB ventil monteret, og kunne nu slukke cirkulationspumpen i huset, og skrue den ved fyret ned på halv, og vi havde varme i hele huset. Der er ca 25 meter rør mellem fyrrum og kælderen hvor VVB sidder.
Tænkte så at der kunne være rart at sætte el tænder på det gamle fyr, da det brugt 160 kg piller i ugen på at lave varmt vand om sommeren. Gik så på jagt efter en ny styring og el tænder. Det fandt jeg, Leister el tænder og en PCT 400 styring, fik det sat i, og det kørte godt. Vores forbrug for varmt vand blev reduceret til ca 64 kg piller i ugen (stadig højt). Så slog lynet ned i styringen, og vi stod uden varmt vand, så måtte jeg på jagt efter et varmelegme til VVB, mens jeg fik lavet styringen. Nu kunne det slet ikke betale sig at starte fyret om sommer, da det er næsten halv pris at varme VVB med varmelegme (havde elmåler på varmelegme). Da jeg havde styring til reparation, fik jeg sat et modul til, så jeg havde to pt1000 føler til rådighed, til et eller andet.
Den ene smed jeg udenfor, og den anden stak jeg ind under isoleringen, så jeg kan se retur temp efter shunt.
Lige pt kører vi med urstyring, og er overrasket over hvor længe der går før min retur temperatur er om at komme op i et nogen lunde leje (ca en time fra fyr er startet op til retur er oppe på 45-50 grader). Har pillet termostat af shunt, så den er fuld åben, og har motioneret stiften, men huset må simpelthen kalde på så meget varme, at det meste fiser der over, og næsten igenting gennem shunten. Min cirkulations pumpe sidder indenfor shunten på returen. Vil gerne have min retur temp op på ca 60 grader, men selvom jeg sætter cirkulationspumpe på max ved fyret, så kan jeg kun få temp op på ca 50 grader, og kan se de dage de er rigtig koldt så kalder den endnu mere.
Så er lidt i syv sind, for hvis jeg sætter en motorventil på til shunt (styringen har udgang til det), vil der så være nok varme i huset?
Skal der er større cirkulationspumpe til 25-60?
Eller skal jeg have skiftet alle radiator ventilerne ud med dem der kan flow begrænses?
Huset er fra 1930, og 220 m3 i to plan, i stuen plan er der 4 radiator og gulvvarme i baggang og badeværelse, som bliver trukket af pumpen ved fyret. Køkken på ca 30m3 har blandesløjfe med egen pumpe. Første salen er der 5 radiatorer.
Håber nogle har nogle indspark, til hvad jeg kan prøve for at se hvad der skal til, for at hæve den retur til fyret, eller er den vist snart utæt.
For kold retur til fyret
-
- Stoker VI
- 9
- Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
- Areal: 195
- Fremviser gerne i postnummer: 8940
- Har takket: 45 gange
- Blevet takket: 20 gange
Re: For kold retur til fyret
Shunter er ikke noget jeg har forstand på men har selv en ksm a samme model fra 2001.
Fyret er sat op af ksm selv i sin tid og returen styres af en kuglehane som ksm selv indstillede da de satte det op. Som tidligere ejer sagde, "når de havde gjort det regnede han med det var rigtig så den havde han aldrig rørt ved" det har jeg så heller ikke gjort.
Jeg har ikke nogen måler på returen ind i fyret men jeg har sat en måler på røret fra fyret som er koblet på en lille enhed der slukker pumpen hvis det bliver for koldt. Og selv starter pumpen når ønsket temperatur er nået.
Om sommeren varmer jeg vvb og lidt gulvvarme ved at fyre med træ Ca hver anden dag. Og pumpen starter og stoppes af den lille enhed der måler temperaturen.
Edit: fandt lige et billede af den
Fyret er sat op af ksm selv i sin tid og returen styres af en kuglehane som ksm selv indstillede da de satte det op. Som tidligere ejer sagde, "når de havde gjort det regnede han med det var rigtig så den havde han aldrig rørt ved" det har jeg så heller ikke gjort.
Jeg har ikke nogen måler på returen ind i fyret men jeg har sat en måler på røret fra fyret som er koblet på en lille enhed der slukker pumpen hvis det bliver for koldt. Og selv starter pumpen når ønsket temperatur er nået.
Om sommeren varmer jeg vvb og lidt gulvvarme ved at fyre med træ Ca hver anden dag. Og pumpen starter og stoppes af den lille enhed der måler temperaturen.
Edit: fandt lige et billede af den
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
- Stoker III
- 14
- Mit fyr: vigas og bekkasin
- Areal: 125
- Brændsel: affaldstræ + løvtræ
- Fremviser gerne i postnummer: 6771
- Geografisk sted: Plougstrup ved jernvedlund
- Blevet takket: 3 gange
din termostat i shunten virker ikke, den skal ikke begynde at åbne før den er tæt på temperaturen, som termostaten er beregnet til. du skal bare have en ny 60 graders i. nu har du jo ikke skrevet hvilken shunt der er tale om ESBE xxxx eller
-
- Stoker II
- 8
- Mit fyr: KSM - 325-18
- Areal: 210
- Brændsel: Piller og fastbrændsel
- Geografisk sted: Midtjylland
- Har takket: 4 gange
- Blevet takket: 2 gange
Til pawgs: Min styring starter og stopper selv for cirkulationspumpen, alt efter temperatur, så den starter ikke op før kedel temperatur er over 65 grader.
Til Viagasproblemer: Jeg har rykket følerhovedet af shuntventilen, så den er fuld åben. Når jeg trykker stiften på ventilen ind, kan man høre flowet ændre sig. Det er sådan en her jeg har til shunt https://pillestoker.dk/rtb-pillefyr-til ... gIDhvD_BwE
Til Viagasproblemer: Jeg har rykket følerhovedet af shuntventilen, så den er fuld åben. Når jeg trykker stiften på ventilen ind, kan man høre flowet ændre sig. Det er sådan en her jeg har til shunt https://pillestoker.dk/rtb-pillefyr-til ... gIDhvD_BwE
Her taklede jeg det på min gamle bio18, ved at hæve temp på pillefyr, cirkulationspumpen synes jeg aldrig har gjort andet end skabe køligere rum og bruge mere energi, når jeg satte dem begge på trin 3 (gamle pumper).Gregersen skrev: 17 nov 2019 08:02 Vil gerne have min retur temp op på ca 60 grader, men selvom jeg sætter cirkulationspumpe på max ved fyret, så kan jeg kun få temp op på ca 50 grader, og kan se de dage de er rigtig koldt så kalder den endnu mere.
Et tab på 10 grader på retur er måske meget men så må du jo kalkulere med det i fremløb, så du kan holde radiator temp.
Jeg havde dog ingen følere på frem/retur men kunne se kedlen knokle når den startede op fra kold, der er jo ofte meget vand at varme op til 62 og her ville gulvvarme + vvb + radiatorer gerne aftage varme jo, så 1 time hos dig var da intet imod min bio18.
Jeg havde ikke mixer på frem/retur den gang, så bio18 forsøgte at nå 62-64 grader i flere timer, måske 4-5 timer, før den kom derop, så gik den endelig ned i et stabilt niveau når alle som bad om varme begyndte at slappe lidt.
Nu kan en frem/retur temp måler være fedt at have på, da min ESBE ventil giver min kedel max temp på få minutter men helt sikkert ikke max på frem lige så hurtigt men kedlen holder en stabil ens temp rimelig hurtigt. Synes dog en hånd på radiator mærkes varm hurtigt nok, så ESBE ventil virker positivt nok.
Måske er det sådan fyr du skal have på dit? Altså ESBE ventil?
Den komplette løsning ser nok sådan her ud:

https://www.hedestoker.dk/kedel-tilbeho ... omix.html
-
- Stoker VI
- 9
Gregersen: det er jo smart. Så er din styring nyere end min da den ikke kan andet end brænde piller af.
Det er også fint til mig da forbruget er lavere end det vi budgetterede med da vi flyttede her ud.
Det er også fint til mig da forbruget er lavere end det vi budgetterede med da vi flyttede her ud.
-
- Stoker II
- 8
Til Pendec: Der er vist to ting i det retur temperatur, et er vist den skal være 55-60 grader og temperatur stigningen over kedlen må max være 15 grader (det siges der hvertfald). Ja enten sådan en ESBE eller en tre vejs motorventil, der er styret af styringen, men er bare i tvivl om det så vil taget flowet fra huset, så det bliver for koldt?
Til Pawgs: Ja det er dejlig smart, og den kan gå på nettet så kan kan starte stoppe og ændre parametre på styringen hvis det er det man vil
Hvad ligger du på af forbrug i disse dage? Jeg bruger ca 32 kg pr dag til 220kvm.
Til Pawgs: Ja det er dejlig smart, og den kan gå på nettet så kan kan starte stoppe og ændre parametre på styringen hvis det er det man vil

Hvad ligger du på af forbrug i disse dage? Jeg bruger ca 32 kg pr dag til 220kvm.
-
- Stoker VI
- 9
jeg kan ikke helt sige hvad jeg bruger pr dag. men ca 30-40 kg
jeg har lavet et lille regneark hvor jeg notere hvad jeg bruger af brændsel og hvor meget til hvilken prise
Som du kan se har jeg indtil nu fyldt på for knap 1300 kr
Fordelingen er også listet herunder. men total forbruget denne vinter sæson er indtil nu knap 710 kg
jeg har lavet et lille regneark hvor jeg notere hvad jeg bruger af brændsel og hvor meget til hvilken prise
Som du kan se har jeg indtil nu fyldt på for knap 1300 kr
Fordelingen er også listet herunder. men total forbruget denne vinter sæson er indtil nu knap 710 kg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
- Stoker II
- 8
Dags forbruget er meget ens så. Men hvordan kan du holde varmen, hvis du næsten lige har startet fyret?
-
- Stoker VI
- 9
Jeg har fyret med træ i ksm'en når jeg kom fra arbejde også bare fyldt lidt træ på inden jeg gik i seng. Så har temperaturen været fin.
Træet er noget jeg har kunne skaffe gratis fra arbejde så det koster jo næsten gratis udover lidt tid på at save det i passende længder.
Træet er noget jeg har kunne skaffe gratis fra arbejde så det koster jo næsten gratis udover lidt tid på at save det i passende længder.