Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
dannidines

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af dannidines »

kreller skrev: 01 jan 2020 13:44 2019 forbruget endte på 6260 kwh svarende til 8764 kr.

Godt Nytår!
Et MEGET fornuftigt forbrug, i så på en varmekilde uden behov for at skulle løfte en finger :great: icon_cheesygrin.gif

Her på matriklen, dog med pillefyr/solfanger setup, har forbruget siden maj måned, været ca 1480kg, hvilket er cirka 2950kr. Mangler det eksakte forbrug fra jan-apr 2019, da det er smuttet ifm. print opdatering. Men ialt 7000-7500kr i 2019 er ikke helt løgn :)
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 132 gange

Indlæg af Dunas »

kreller skrev: 01 jan 2020 13:44 2019 forbruget endte på 6260 kwh svarende til 8764 kr.

Godt Nytår!
Hvordan når du frem til en pris på 1,40 kr. pr. Kwh ??
Er det ikke noget med, at man skal over 4000 Kw, før der er en besparelse på
0,625 kr. pr. kWh ekskl. moms på det forbrug. Altså først når det overstiger 4.000 kWh årligt.
Så du må da bruge et godt stykke over 12-11.000 Kwh i strøm om året. incl alt i huset.
pendec

Indlæg af pendec »

Dunas skrev: 01 jan 2020 18:41 Hvordan når du frem til en pris på 1,40 kr. pr. Kwh ??
Er det ikke noget med, at man skal over 4000 Kw, før der er en besparelse på
0,625 kr. pr. kWh ekskl. moms på det forbrug. Altså først når det overstiger 4.000 kWh årligt.
Så du må da bruge et godt stykke over 12-11.000 Kwh i strøm om året. incl alt i huset.
Det har vi også debatteret før, og Kreller har kun tal fra luft/vand systemet, det er ikke fra elmåleren, så ja, det bliver nok en smule højere for 12 måneder inkl. 4000kWh til normal pris men igen, det er som du nævner så også uden normal forbrug, som også kan være mere end 4000kWh :)

Argumentet går på, at ens "normal" forbrug vil man jo altid have, så ligemeget om de 4000kWh tælles med eller ej, så er tallene som Kreller skriver korrekt hvis man kun skal se på investeringen.
kreller
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Indlæg af kreller »

Korrekt, forbruget kommer fra bimåleren som kun tæller det forbrug vp og indedel har. Kan ikke logge ind på Eniig lige nu, så kan ikke sige, hvad totalforbruget er pt.
Jeg er så heldig at mine solceller laver de 4000kwh som skal bruges først før der er reduktion i elprisen. Det bliver selvfølgelig anderledes når den nye ordning træder i kraft, hvor der er time afregning.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15

Indlæg af Dunas »

pendec skrev: 01 jan 2020 18:56 Det har vi også debatteret før, og Kreller har kun tal fra luft/vand systemet, det er ikke fra elmåleren, så ja, det bliver nok en smule højere for 12 måneder inkl. 4000kWh til normal pris men igen, det er som du nævner så også uden normal forbrug, som også kan være mere end 4000kWh :)

Argumentet går på, at ens "normal" forbrug vil man jo altid have, så ligemeget om de 4000kWh tælles med eller ej, så er tallene som Kreller skriver korrekt hvis man kun skal se på investeringen.
Jo det kan du have ret i. Tænker hvad er ens normal forbrug, mit forbrug er 2200 Kwh pr. år. Regne metoden vil se anderledes ud ved mig, hvis jeg havde varmepumpe. Man bør skrive ved varmepumpe, at man skal have et minimums EL forbrug på 4000 Kwh excl (el opvarming) varmepumpe, før de kunstige lave el priser træder i kraft. Jeg mener stadigvæk det er forkert og skrive det på den måde.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15

Indlæg af Dunas »

kreller skrev: 01 jan 2020 20:08 Korrekt, forbruget kommer fra bimåleren som kun tæller det forbrug vp og indedel har. Kan ikke logge ind på Eniig lige nu, så kan ikke sige, hvad totalforbruget er pt.
Jeg er så heldig at mine solceller laver de 4000kwh som skal bruges først før der er reduktion i elprisen. Det bliver selvfølgelig anderledes når den nye ordning træder i kraft, hvor der er time afregning.
Ok, så giver det mere mening for mig, når du nævner, at du har solceller.
pendec

Indlæg af pendec »

Dunas skrev: 01 jan 2020 20:13 Jo det kan du have ret i. Tænker hvad er ens normal forbrug, mit forbrug er 2200 Kwh pr. år. Regne metoden vil se anderledes ud ved mig, hvis jeg havde varmepumpe. Man bør skrive ved varmepumpe, at man skal have et minimums EL forbrug på 4000 Kwh excl (el opvarming) varmepumpe, før de kunstige lave el priser træder i kraft. Jeg mener stadigvæk det er forkert og skrive det på den måde.
Du er heldig, jeg ligger nok på 400kWh/måned lige nu, så jeg prøver at huske at hoppe lidt mellem udbydere, og blev påmindet om dette, så jeg lige fik 40øre sparet i nogle måneder, så kan jeg vist hoppe igen og stadig spare dette hos et andet selskab :) Med 2200 om året, så er det jo lavt, og dårligt værd at snakke besparelser, og sidst, du skulle bruge en del på på pumpen til fuld pris og nu mindre nu højere snit pris, det ville klart være en faktor for dig.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15

Indlæg af Dunas »

pendec skrev: 01 jan 2020 20:33 Du er heldig, jeg ligger nok på 400kWh/måned lige nu, så jeg prøver at huske at hoppe lidt mellem udbydere, og blev påmindet om dette, så jeg lige fik 40øre sparet i nogle måneder, så kan jeg vist hoppe igen og stadig spare dette hos et andet selskab :) Med 2200 om året, så er det jo lavt, og dårligt værd at snakke besparelser, og sidst, du skulle bruge en del på på pumpen til fuld pris og nu mindre nu højere snit pris, det ville klart være en faktor for dig.
Jeps :great:, et godt argument for og beholde træpillefyr icon_cheesygrin.gif.
Køber strøm ved Nettopower, det har jeg gjort siden det blev valgfri. Nej ingen besparelse for mig,
ved og skifte, når man ligger så lavt i El icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange

Indlæg af lamborg »

Men man kan jo ikke regne en pris ud efter kreller- Et forbrug ja men ikke en pris man er nødt til at regne med om man ligger over eller under de 4000kwh før VP . Jeg har et hus stående tomt til salg lige nu med fjenvarme i. Min el regning lyder på 65 kr i kvt men hvis jeg havde haft VP ville jeg jo ikke have fået nogen reduktion på de 4000kwh og så ville regnskabet se helt anderledes ud.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
pendec

Indlæg af pendec »

lamborg skrev: 01 jan 2020 21:40 Men man kan jo ikke regne en pris ud efter kreller- Et forbrug ja men ikke en pris man er nødt til at regne med om man ligger over eller under de 4000kwh før VP . Jeg har et hus stående tomt til salg lige nu med fjenvarme i. Min el regning lyder på 65 kr i kvt men hvis jeg havde haft VP ville jeg jo ikke have fået nogen reduktion på de 4000kwh og så ville regnskabet se helt anderledes ud.
Så vil jeg da juble og hoppe af glæde, når jeg så finder ud af at jeg bruger 400kWh/md når jeg flytter ind, og så får endnu en besparelse oveni, fordi du som sælger satte udgiften så højt, og det gjorde huset billigere, det lyder ikke særligt fornuftigt som sælger. eller tillokkende for nye købere, så det er jo bare en fiktion du præsenterer lige der. Der findes jo familier som bruger meget mere, som selv elpris.dk præsenterer et snit forbrug på 130m2 med 4000kWh om året, og ikke helt unormalt.

Så rigtigt dårligt eksempel som sælger, og det kan jo slet ikke være sådan en ejendomsmægler ville forsøge at sælge ejendommen på høje eludgifter fordi sælger synes man skulle se på udgiften når huset var tomt :oops:

Tilbage til "Varmepumper"