Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 132 gange

Re: Forbrug/optimeringer (daglig-ugentlig-månedlig-årligt)

Indlæg af Dunas »

lamborg skrev: 01 jan 2020 21:40 Men man kan jo ikke regne en pris ud efter kreller- Et forbrug ja men ikke en pris man er nødt til at regne med om man ligger over eller under de 4000kwh før VP . Jeg har et hus stående tomt til salg lige nu med fjenvarme i. Min el regning lyder på 65 kr i kvt men hvis jeg havde haft VP ville jeg jo ikke have fået nogen reduktion på de 4000kwh og så ville regnskabet se helt anderledes ud.
Jeg er helt enig med dig, det er svært og sammenligne EL opvarmning Varmepumpe VS træpillefyr. Da faktor for EL forbrug skal være
minimum 4000 Kwh excl. EL opvarmning.
Mit samlet forbrug i 2019 er følgende på EL og træpiller (Varme).
EL - 2224 Kwh af 2,20 kr. = 4893 kr
Træpiller 3855 kg af 2,00 kr = 7710 kr.
Samlet Varme og El forbrug 2019 = 12.603 kr.

Man bør egentlig og tage begge dele med (EL+Varme) ved sammenligning. Så kan det diskuteres hvor mange der er i boligen.
pendec

Indlæg af pendec »

Dunas skrev: 01 jan 2020 22:26 Jeg er helt enig med dig, det er svært og sammenligne EL opvarmning Varmepumpe VS træpillefyr. Da faktor for EL forbrug skal være
minimum 4000 Kwh excl. EL opvarmning.
Mit samlet forbrug i 2019 er følgende på EL og træpiller (Varme).
EL - 2224 Kwh af 2,20 kr. = 4893 kr
Træpiller 3855 kg af 2,00 kr = 7710 kr.
Samlet Varme og El forbrug 2019 = 12.603 kr.

Man bør egentlig og tage begge dele med (EL+Varme) ved sammenligning. Så kan det diskuteres hvor mange der er i boligen.
Så må vi da se og få huslejen med for at afslutte denne komplicerede og omfangsrige beregning.

Skal vi tage snit prisen for Kreller, så betaler han 1,62kr/kWh og du betaler så 2,20kr/kWh, det alene , som med træpille kilopriser, viser hvem sparer mest i den beregning når det totale antal tages med i beregningen.

Som med et tomt hus uden el forbrug, så kan man ikke komme med et mindre hus, mindre forbrug, og så sammenligne ens budget med en anden som sidder med højere forbrug og anderledes brugsmønster, og så kun se på totalen, uden at tale snitpriser, som til dels bruges i dit oprindelige indlæg.

Sidst, så skal man jo afslutningsvis, hvis du gerne vil drage hus elforbrug ind i billedet, så også modregne dette i totalen, for vaskemaskinen skal vel ikke afgøre om man har dyrere opvarmning eller ej. Så kan nogle være smarte og synes det er 2,20kr * 4000kWh som trækkes fra, andre vil tage snitprisen på 1,62kr*4000kWh osv...

Jeg mangler lige at spørge om du specifikt ved du har brugt 2224kWh på el opvarmning i 2019? Eller er det vaskemaskinen og madlavning du beregner der?
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15

Indlæg af Dunas »

pendec skrev: 01 jan 2020 22:52 Så må vi da se og få huslejen med for at afslutte denne komplicerede og omfangsrige beregning.

Skal vi tage snit prisen for Kreller, så betaler han 1,62kr/kWh og du betaler så 2,20kr/kWh, det alene , som med træpille kilopriser, viser hvem sparer mest i den beregning når det totale antal tages med i beregningen.

Som med et tomt hus uden el forbrug, så kan man ikke komme med et mindre hus, mindre forbrug, og så sammenligne ens budget med en anden som sidder med højere forbrug og anderledes brugsmønster, og så kun se på totalen, uden at tale snitpriser, som til dels bruges i dit oprindelige indlæg.

Sidst, så skal man jo afslutningsvis, hvis du gerne vil drage hus elforbrug ind i billedet, så også modregne dette i totalen, for vaskemaskinen skal vel ikke afgøre om man har dyrere opvarmning eller ej. Så kan nogle være smarte og synes det er 2,20kr * 4000kWh som trækkes fra, andre vil tage snitprisen på 1,62kr*4000kWh osv...

Jeg mangler lige at spørge om du specifikt ved du har brugt 2224kWh på el opvarmning i 2019? Eller er det vaskemaskinen og madlavning du beregner der?
Hmm.... vi bliver nok ikke enig i sammenligning. For nogle vil det bare være et forkert valg mht. VP. Og jeg er et eksempel.
Jeg bruger kun træpiller til opvarmning. Mit totale forbrug EL til div. madlavning/vasekemaskine/Lys osv..., og træpille varme beløber sig til 12.603 kr i 2019.
Senest rettet af Dunas 01 jan 2020 23:05, rettet i alt 1 gang.
pendec

Indlæg af pendec »

Dunas skrev: 01 jan 2020 23:00 Hmm.... vi bliver nok ikke enig i sammenligning. For nogle vil det bare være et forkert valg mht. VP. Og jeg er et eksempel.
Jeg bruger kun træpiller til opvarmning.
hehe :) Jeg bruger skam også kun træpiller men el forbrug smider jeg ikke ind i mine varmeudgifter, udover min vvb om sommeren kører på elpatron og koster lidt der, så intet jeg gider tale om.

Men ok, jeg vil ikke lægge madlavning ind i mit varme budget, det mu du så gerne vælge her, der bliver vi ikke enige.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15

Indlæg af Dunas »

pendec skrev: 01 jan 2020 23:02 hehe :) Jeg bruger skam også kun træpiller men el forbrug smider jeg ikke ind i mine varmeudgifter, udover min vvb om sommeren kører på elpatron og koster lidt der, så intet jeg gider tale om.

Men ok, jeg vil ikke lægge madlavning ind i mit varme budget, det mu du så gerne vælge her, der bliver vi ikke enige.
Det jeg egentlig mener er, at man skal tage div. faktor med over til VP. Har lige fået ny nabo, en halv ung single gut, som er flytte ind i hans første pacelhus, som er på små 130 kvm. Han vil have VP lagt ind i huset. Tror bare ikke han helt forstår, at for og opnå billig strøm skal han først over 4000 Kwh. Det tvivler jeg på han kommer op på, når han er single, og ikke ret meget hjemme.
pendec

Indlæg af pendec »

En helt anden og mere korrekt men ikke perfekt formel er:

3855kg * 5,3 kWh/kg = 20431
20431 / 4,8 COP værdi = 4256kWh

4256 + 2224 teoretisk total i kWh, 4000*2,20kr + 2480kWh*1,4 = 12.272kr i eludgifter, teoretisk når man omsætter din træpiller til strøm inkl. elforbrug her.
Så mente folk sidste år, at man alligevel sparer mere på luft/vand, så ja, du sparer ikke engang 300kr, og så skal du nok smide 60-70.000 alene for at købe løsningen, hvor dit sidste woody køb, i nutidsværdi måske kun er 25.000kr ved nyt pillefyr, så ren underskudsforretning.

Men komforten og slæberiet :) Den vinder du, mener de som investerer der.
Dunas skrev: 01 jan 2020 23:12Det tvivler jeg på han kommer op på, når han er single, og ikke ret meget hjemme.
Jeg er single, er dog meget hjemme og arbejder hjemme, så jeg har så næsten 5000kWh i årsforbrug. Så ikke et problem for mig med 188m2, det vil altid variere for os alle men man bliver nød til at standardisere tal lidt og se på snit for familier og ja, så måske singler som man springer over når de ikke er hjemme men det er jo ikke hele Danmark der.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15

Indlæg af Dunas »

pendec skrev: 01 jan 2020 23:12 En helt anden og mere korrekt men ikke perfekt formel er:

4256 + 2224 teoretisk total i kWh, 4000*2,20kr + 2480kWh*1,4 = 12.272kr i eludgifter, teoretisk når man omsætter din træpiller til strøm inkl. elforbrug her.
Så mente folk sidste år, at man alligevel sparer mere på luft/vand, så ja, du sparer ikke engang 300kr, og så skal du nok smide 60-70.000 alene for at købe løsningen, hvor dit sidste woody køb, i nutidsværdi måske kun er 25.000kr ved nyt pillefyr, så ren underskudsforretning.

Jeg overlever helt klart slæberiet, mine træpiller står lige ved siden af silo. Så det er meget begrænset slæberi icon_cheesygrin.gif
Men tror ikke dine beregninger holder. Jeg køre nogle gange med fremløb temperatur på 75°C. Ca. 80% af mit hjem er radiator, resten gulvvarme.
VP er ikke særlig effektiv ved radiator, virker nok kun hvis man har over dimensioner af radiator størrelse.
Senest rettet af Dunas 01 jan 2020 23:23, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15

Indlæg af Dunas »

pendec skrev: 01 jan 2020 23:12 En helt anden og mere korrekt men ikke perfekt formel er:

Jeg er single, er dog meget hjemme og arbejder hjemme, så jeg har så næsten 5000kWh i årsforbrug. Så ikke et problem for mig med 188m2, det vil altid variere for os alle men man bliver nød til at standardisere tal lidt og se på snit for familier og ja, så måske singler som man springer over når de ikke er hjemme men det er jo ikke hele Danmark der.

Hold da op, 5000 Kwh når man er single, godt klaret :great:
pendec

Indlæg af pendec »

Dunas skrev: 01 jan 2020 23:18 Hold da op, 5000 Kwh når man er single, godt klaret :great:
Der følger jo en del strøm forbrug med som IT mand og pc'r som kører, og netværk, og så er der en masse husting som bruger strøm.
Dunas skrev: 01 jan 2020 23:16 Jeg overlever helt klart slæberiet, mine træpiller står lige ved siden af silo. Så det er meget begrænset slæberi icon_cheesygrin.gif
Du er heldig , mine kommer på paller med 1Ton og skal ned af pallen og ind i fyrrum og max 5 sække af gangen i silo :twisted:
Dunas skrev: 01 jan 2020 23:16 Men tror ikke dine beregninger holder. Jeg køre nogle gange med fremløb temperatur på 75°C. Ca. 80% af mit hjem er radiator, resten gulvvarme.
VP er ikke særlig effektiv ved radiator, virker nok kun hvis man har over dimensioner af radiator størrelse.
Mine tal er ikke præcise, og som jeg også forklarer Troll'n når han argumenterede for disse løsninger, så skal huse være formet til denne opvarmning, jeg ville personligt elske at køre 100% gulvvarme med mit pillefyr, for jeg kan godt se kW effekt falde når radiatorer (60cm) ikke er i brug, hvor lidt den bruger, sådan vil luft/vand jo også køre, så klart endnu et af mange parametre for folk. Der er masser af overvejelse ved sådan skift.

Tror tråden er ved at afspores lidt ud over optimeringer. Mit hus skal lige have 4 værelser gravet op og lagt gulvvarme så er jeg klar, og det har jeg fået en lille pris smag på, ca. 120.000kr for det arbejde.
Senest rettet af pendec 01 jan 2020 23:26, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15

Indlæg af Dunas »

pendec skrev: 01 jan 2020 23:22 Der følger jo en del strøm forbrug med som IT mand og pc'r som kører, og netværk, og så er der en masse husting som bruger strøm.

Du er heldig , mine kommer på paller med 1Ton og skal ned af pallen og ind i fyrrum og max 5 sække af gangen i silo :twisted:
Jeps, ved det godt icon_cheesygrin.gif

Tilbage til "Varmepumper"