Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

Så er der nye tal fra FDM for 2020.

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2020-01-f ... oere-elbil

Når man nærlæser deres detaljer om en benzin bil til 275.000

Så mener de man køber nye dæk for 5800 om året? når man kører 20.000? Hvad er lige det? Så vidt jeg husker kan man køre 40-50.000 når man kører pænt på sine dæk? Altså mindst nye hvert 2.5. år , så 2 gange på 5 år? man kan få dæk i 800-1000kr + montering for 5000kr ialt.
Så har de sat benzin af seperat, og så lige 10800 til vedligehold?

De har intet nævnt om den bil til 275.000 er hybrid på benzin :(
De har sågar inkluderet FDM medlemsskab til 660kr og forsikring til 6400.

Hvad er vedligehold til 10.800, og derefter 3840(service?) på ens årlige budget. Jeg mener ikke jeg har de udgifter, når forsikring og ejerafgift+FDM er lagt til sideløbende? Det må være noget dyrt sprinkler væske, og mange skader(55.000kr) på bilen over 5 år?

Elbilen kommer ind på et snit på 3,58kr/km nu. (pris 300.000) , Mærkeligt nok fremgår elbilens økonomi ikke i bilbudget 2020 i detaljer.

Og værditab? 56.000 pr. år for en bil til 275.000? Det synes jeg ikke bilbasen afspejler på bilerne. Efter 5 år, skulle denne så koste 0kr :)
Eller mener de lån tilbagebetalt over 5 år?

FDM får endnu engang 03 i præsentation, og mangelfuld beskrivelse og ja, FDM medlemsskab?? altså.....
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

pendec skrev: 23 jan 2020 08:16 Så er der nye tal fra FDM for 2020.

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2020-01-f ... oere-elbil

Når man nærlæser deres detaljer om en benzin bil til 275.000

Så mener de man køber nye dæk for 5800 om året? når man kører 20.000? Hvad er lige det? Så vidt jeg husker kan man køre 40-50.000 når man kører pænt på sine dæk? Altså mindst nye hvert 2.5. år , så 2 gange på 5 år? man kan få dæk i 800-1000kr + montering for 5000kr ialt.
Så har de sat benzin af seperat, og så lige 10800 til vedligehold?

De har intet nævnt om den bil til 275.000 er hybrid på benzin :(
De har sågar inkluderet FDM medlemsskab til 660kr og forsikring til 6400.

Hvad er vedligehold til 10.800, og derefter 3840(service?) på ens årlige budget. Jeg mener ikke jeg har de udgifter, når forsikring og ejerafgift+FDM er lagt til sideløbende? Det må være noget dyrt sprinkler væske, og mange skader(55.000kr) på bilen over 5 år?

Elbilen kommer ind på et snit på 3,58kr/km nu. (pris 300.000) , Mærkeligt nok fremgår elbilens økonomi ikke i bilbudget 2020 i detaljer.

Og værditab? 56.000 pr. år for en bil til 275.000? Det synes jeg ikke bilbasen afspejler på bilerne. Efter 5 år, skulle denne så koste 0kr :)
Eller mener de lån tilbagebetalt over 5 år?

FDM får endnu engang 03 i præsentation, og mangelfuld beskrivelse og ja, FDM medlemskab?? altså.....
Vedr. dæk, så inkludere det sommer/vinterdæk, udskiftning og opbevaring af dæk.
Det er jo ligegyldigt om de har medtaget fdm abonnement, bare de har gjort det på alle biltyper, forsikringen passer såmændt nok meget godt på en der bor i storkøbenhavn (Som de jo har skrevet)
Diverse 3840 kr; Er vel f.eks at køre bilen gennem bilvasken, og putte en 10er i støvsugeren, sprinklervæske, pære, og købe en ny wunderbaum ind imellem (Eller dinetrol, en ny måtte, eller opdatere kort i gpsén)
Det er jo umuligt at lave en sammenligning der passer på alle.
Her har FDM exel ark fra fdm, hvor du kan putte dine egne tal ind: https://fdm.dk/alt-om-biler/bilen-hverd ... lokonomien
Ved ikke hvorfor jeg ikke kan vedhæfte exel filer
Men der hvor jeg synes det halter er at vedr. elbiler hvor de antager at man kun hjemmelader, og aldrig bruger penge på at lade ude. Og så skal man være opmærksom på at en elbil er væsentligt dyrere i indkøb end en konventionel bil, så man kan ikke sammenligne en elbil til 300.000 med en benzinbil til 300.000. For at vende tilbage til Konaén, så koster en benzin med 120 hk, 189.000. en diesel koster 205.000. en hybrid kan jeg ikke finde prisen på, men en Kona med 136 hk /39 KWh batteri = Max 289 km rækkevidde; 250.000
pendec

Indlæg af pendec »

Jeg synes nu det er alle bække små som gør en stor å her.

Om det er sommer/vinter dæk, så er det 2 sæt, du får fordelt dine 50.000km(40k) på de 5 år lige meget om det er sommer/vinter mener jeg.

På diverse siden aner vi ikke ret meget, og jeg vil nok også passe på med at forsvare at de tæller pærer til bilen eller støvsuger med, nogle har (gratis) bilvask efter 17:00 til 149kr om måneden(shell) mener osv... Regnskaber kan laves på mange måder, og jo FDM medlemsskab kunne de erstatte med autohjælp på vejene men det vil i deres regnskab så blive dobbelt og hvis FDM skal inkludere sådan abo.

Synes ikke de gør det godt, og jo du har bare suppleret deres beregninger med endnu en af dem som de overser. De har simpelthen ikke tænkt det godt nok igennem.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

jeg syntes nu det er fint at de gør opmærksom på, at der også er "Glemte" udgifter som bilvask, skift mellem vinter/sommerdæk, dækopbevaring, dinetrol, pære, mm. Der er jo også mange der betaler for parkering
"gratis" bilvask til 1800 kr/pr år, er da f.eks ikke helt gratis ..... (149 x12)
Og ellers kan man jo bare selv sætte tal ind i exel arket

Eksempler på udgifter
Vask 1800
støvsug 300
2 x dækskifte + dækopbevaring 800
Parkering 500
pære 200
sprinklervæske 200
dinetrol 1000
gps 200
måtter 200
Totalt 5200 kr/år.
Så er der nogen der selv skifter dæk, nogen der selv vasker bil, eller andet. Men jeg synes ikke FDM´s tal lyder urealistisk højt
pendec

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 23 jan 2020 19:02 jeg syntes nu det er fint at de gør opmærksom på, at der også er "Glemte" udgifter som bilvask, skift mellem vinter/sommerdæk, dækopbevaring, dinetrol, pære, mm.
"gratis" bilvask til 1800 kr/pr år, er da f.eks ikke helt gratis ..... (149 x12)
Giver man 149kr første gang hos andre, så vil de efterfølgende dage jo være gratis, derfor "gratis", klart nok 149kr er også penge. Og jeg bruger det ikke men der er jo folk.

Begynder man at tage støvsuger, vask og andet med som man intet kender til af forbrugsmønster, så skal alle detajler jo beskrives i artiklen og ikke bare være div. som FDM er med separat, sådan skal dere endre forventninger også være, ellers noget rod.
pendec

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 23 jan 2020 19:02 jeg syntes nu det er fint at de gør opmærksom på, at der også er "Glemte" udgifter som bilvask, skift mellem vinter/sommerdæk, dækopbevaring, dinetrol, pære, mm. Der er jo også mange der betaler for parkering

Eksempler på udgifter
Vask 1800
støvsug 300
2 x dækskifte + dækopbevaring 800
Parkering 500
pære 200
sprinklervæske 200
dinetrol 1000
gps 200
måtter 200
Totalt 5200 kr/år.
Så er der nogen der selv skifter dæk, nogen der selv vasker bil, eller andet. Men jeg synes ikke FDM´s tal lyder urealistisk højt
Så mit mønster:

Vask 400kr (ikke hele året, vasker hjemme)
støvsug 0 (aldrig, kun hjemme)
2 x dækskifte + dækopbevaring 00 (hjemme)
Parkering 0 (sjældent til aldrig)
pære 0 (3år, endnu ikke en)
sprinklervæske 50 (200? Køber du det guldbelagt?)
dinetrol 0 (ikke brugt)
gps 0 (????)
måtter 0
Totalt 450 kr/år.

Det er godt nok et andet mønster end det du kom frem til.
Derfor upassende og vildledende og mange køber, som ikke følger det mønster, som er pointen.

Et excel ark kan gøre meget men igen, der er så andre behov for familier som jeg ikke har, der er 18årige som bruger 50.000 på lir osv,osv...
Man kan ikke bruge meget andet end det som er bilen,afgift,benzin(20.000) , selv forsikring som du nævner kan afhænge rigtig meget af område, som kbh, hvor min pris på lolland er meget lavere.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

Til både Pendec og Triumph - I smider rundt med tal så man bliver helt forvirret icon_cheesygrin.gif
Jeg har ikke nærlæst den FDM test af hvilken bil der er billigst i det lange løb - Men hvis de (og I ) tager beløb som FDM abb - Bilvask og støvsugning med. Ja, så skal de vel indregnes på begge biltyper
- Og så kan det vel næsten være ligegyldigt at have dem med :?

Går da ikke ud fra at FDM abb koster mere til benzin bil end til el-bil.
Tænker da også en vask koster det samme. - Eller en støvsugning.
Mon ikke de også slider cirka lige så hårdt på dækkene.

Det der vel har den store betydning er indkøbsprisen, gensalgsværdi. Brændstofpriser - og forbrug. Forsikring, vægtafgift. osv. osv.
Tal som er variable i forhold til om det er en el-bil eller en benzin-bil.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

Pendec siger at FDM bruger urealistike høje tal. Jeg siger at det ikke lyder urealistik højt for alle.
Jeg siger ikke noget om at jeg bruger 5100 om året på diverse, jeg oplister bare udgifter som nogen har, og siger at der er mange udgifter folk glemmer.
FDM har taget udgangspunkt i en 35 årig mand i hovedstadsområdet.
Hvis man bor på 3 sal, så skifter man nok ikke dæk nede på gaden, og opbevare dem oppe under sengen. Man vasker nok heller ikke selv bil, og man har formodentligt udgifter til parkering.
Mine udgifter er nok ca. sådan her; Købte en 4 år gammel bil, regner med at have den i 5 år
Dinetrol koster 4500, hvor mange år skal man dividere det med ? 5 år = 900
parkering; 400
spinklervæske 125
Sædeovertræk 2000/5 år =400
Måtter/ bagagerumsdækken 2000/7 år = 400
pære 100
vask 750
Totalt 2175 kr
Men jeg har også udgifter til afbalancering, selv om dæk ikke er slidt op, rep af evt. lakskader, stenslag i ruden mm
pendec

Indlæg af pendec »

Jeg tror min pointe er slået fast med 7" søm, vi er ikke ens, og derfor er FDM gennemsnit helt ude af proportioner, og man må blive snydt når de ikke kan tage højde for noget så simpelt som forskelle imellem familier og singles og storbyer og landsbyer/regioner, det er jo en del af pointen.

Lad os komme tilbage til EL bilen og om FDM så holder stik på den, som de så slet ikke har taget med i deres tal, udover at nævne dem som eksempel men ikke særligt gennemtænkt igen.

El bilen får en ekstra udgift oveni som de i nyeste tal dog mener at inkludere til 749,- , så har de endda inkluderet 3 gange skader på bilen over 3 år?? Hvorfor nu det, kører vi så dårligt i DK? Synes forsikringsbranchen har lige forklaret hvor god forretning det er for dem, at forsikre biler.

Jeg vil i hvert fald ikke bruge deres tal til andet end debat :) Det er måske også planen , vi ville dog være bedre tjent med rå tal på det vi alle deler, og så overlade de ubekendte til den enkelte og begrunde man må sætte sig ind i tingene, ellers kan dem som ikke vil/kan alligevel blive overrasket over FDM tal.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange

Indlæg af lamborg »

Kan det igrunden ikke være totalt ligegyldigt hvad det koster om året at have bil.
Skal man så også til at regne støvsugerposer og slid på koste ind i madbudgettet for man skal jo have rugbrødskrummerne fejet op :-).
nej vel det koster at have det sjovt.
For at vende tilbage til elbiler så synes jeg da at de er fede og jeg ville da gerne have en til at køre på arbejde i men de er rasende dyre og den fedeste er jo klart Teslaen men den ville jeg aldrig købe for ikke en af mine bøjede 5 øre skal lande i lommen på den idiot til Elon Musk. Magen til blærerøv skal man da lede længe efter .
Men jeg kan ikke forstå at man ikke tager el til det næste trin og laver flydende brændstof ud af el og co2 . De fleste biler kan uden videre konverteres om til metangas og derved skulle man ikke skrotte en masse ganske udemærkede biler for at opnå en besparelse på co2 regnskabet
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Tilbage til "Bil, MC og Motor"