Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

lamborg skrev: 24 jan 2020 16:30 Kan det igrunden ikke være totalt ligegyldigt hvad det koster om året at have bil.
Både ja og nej. Fedt hvis man er i den situation at man kan sige det er ligegyldigt hvad det koster.
Dog tror jeg heller ikke at alle skeler til prisen eller de samlede omkostninger.
Bil bliver mest købt med hjertet - ikke med hjernen.
Når bilen er købt med hjertet bliver hjernen efterfølgende nød til at argumenterer for at det var et godt køb - Og det billigste i det lange løb.
lamborg skrev: 24 jan 2020 16:30 Men jeg kan ikke forstå at man ikke tager el til det næste trin og laver flydende brændstof ud af el og co2 . De fleste biler kan uden videre konverteres om til metangas og derved skulle man ikke skrotte en masse ganske udemærkede biler for at opnå en besparelse på co2 regnskabet
Kender ikke noget til den fremgangsmåde - Hvad er energitabet ved det ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange

Indlæg af lamborg »

Men hvis du ikke har råpd til en bil så er det jo sådan det er uanset hvor meget du bruger på div dillerdaller :-)

Prøv at kikke på denne artikel feks
https://ing.dk/artikel/aarhus-forskere- ... tet-213405

Hvis du søger rundt på nettet vil du finde mange spændende artikler om dette emne og som en ernergimand jeg snakkede med sagde så kunne han ikke forstå at man ikke brugte denne teknologi da det vil betyder at man kan gemme strøm flydende :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
pendec

Indlæg af pendec »

Nu faldt jeg over den nye Ford Kuga, i en plugin hybrid variant. Kører så kun max. 56km på el uden anden hjælp :(

Men pointen er den jeg kører får lige 12km/l idag (min måling), og den nye hybrid varant giver de 71,4km/l :) og prisen er konkurrencedygtig, ca. 270.000 for en 225hk , det lyder da af meget.

Tænk at, en el hybrid får så bedre køreegenskaber i snit og lavere ejerafgift(820kr årligt) bare fordi de smider et batteri i og kører uden brændstof på 56km. Som Ford selv nævner, så kører den jo på almindelig brændstof de resterende 700km på tanken :)
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 24 jan 2020 18:33 Nu faldt jeg over den nye Ford Kuga, i en plugin hybrid variant. Kører så kun max. 56km på el uden anden hjælp :(

Men pointen er den jeg kører får lige 12km/l idag (min måling), og den nye hybrid varant giver de 71,4km/l :) og prisen er konkurrencedygtig, ca. 270.000 for en 225hk , det lyder da af meget.

Tænk at, en el hybrid får så bedre køreegenskaber i snit og lavere ejerafgift(820kr årligt) bare fordi de smider et batteri i og kører uden brændstof på 56km. Som Ford selv nævner, så kører den jo på almindelig brændstof de resterende 700km på tanken :)
Som du skriver det der lyder det jo fuldstændigt sindsygt at 56 km el-drift skulle forøge km/l tallet fra 12 til 71 :D Men tænker man sig lidt om så er det klart at et lille batteri snart kan blive drænet for strøm hvis den skal trække en Hybrid-Kuga på - Hvad - Næsten 2 tons måske.

Men hvis el-delen lige nøjagtigt yder så meget at motoren hele tiden kan ligge med max. monent/bedst brændstoføkonomi ser det nok anderledes ud - Men at det skulle forøge rækkevidden med 595% lyder ikke heeelt korrekt.

Hvad motor ligger der i Hybrid-ver. ?
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 24 jan 2020 18:43 Som du skriver det der lyder det jo fuldstændigt sindsygt at 56 km el-drift skulle forøge km/l tallet fra 12 til 71 :D Men tænker man sig lidt om så er det klart at et lille batteri snart kan blive drænet for strøm hvis den skal trække en Hybrid-Kuga på - Hvad - Næsten 2 tons måske.

Men hvis el-delen lige nøjagtigt yder så meget at motoren hele tiden kan ligge med max. monent/bedst brændstoføkonomi ser det nok anderledes ud - Men at det skulle forøge rækkevidden med 595% lyder ikke heeelt korrekt.

Hvad motor ligger der i Hybrid-ver. ?
2.5 Plugin-hybrid , og så vejer den kun 1.6T :) Så lige KIA Ceed reklame gør samme nummer med 70km+ på deres salgsfremstød og den er vist ikke så stor en bil.
333.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 24 jan 2020 18:46 2.5 Plugin-hybrid , og så vejer den kun 1.6T :) Så lige KIA Ceed reklame gør samme nummer med 70km+ på deres salgsfremstød og den er vist ikke så stor en bil.
Copy-pastet fra Fords side:
"eller bruge motoren til at genoplade hybridbatteriet, mens du kører (EV Charge). Så du kan gøre enhver rejse nem, samtidig med at du holder din bykørsel ren, stille og raffineret."

Du tror ikke at det måske er der de finder de 71 km/l - Hvis en Brændstofmotor står og hygger sig med at lave strøm bruger den nok ikke så meget som hvis den skal trække "læsset" - Jeg aner ikke hvordan de er kommet frem til det tal men hvis de kører 50 km på el og får motoren til at lade batt. til de sidste 21 km skal det squ nok passe - At det så ikke har hold i den virkelige verden er så en anden sag.
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 24 jan 2020 18:52 Copy-pastet fra Fords side:
"eller bruge motoren til at genoplade hybridbatteriet, mens du kører (EV Charge). Så du kan gøre enhver rejse nem, samtidig med at du holder din bykørsel ren, stille og raffineret."

Du tror ikke at det måske er der de finder de 71 km/l - Hvis en Brændstofmotor står og hygger sig med at lave strøm bruger den nok ikke så meget som hvis den skal trække "læsset" - Jeg aner ikke hvordan de er kommet frem til det tal men hvis de kører 50 km på el og får motoren til at lade batt. til de sidste 21 km skal det squ nok passe - At det så ikke har hold i den virkelige verden er så en anden sag.
Tror de handler om at bilen kan oplades og køre de max 56km uden brug af brændstof, som altså giver et højere max snit på km/l.
Som altså er på alle korte ture, så kører jeg kun 30km om dagen, så vil jeg måske aldrig røre brændstoffet i bilen.

Læser lige at de er dårligt til vinter kørsel, så den bliver nok aldrig brugt til snit målinger der, og så har plugin-hybrid træk i flere modeller, som elbilen ikke har.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 24 jan 2020 18:33 Nu faldt jeg over den nye Ford Kuga, i en plugin hybrid variant. Kører så kun max. 56km på el uden anden hjælp :(
Pendec - Hvor læser du at den kan køre max 56 km på el?

Fundet på Fords hjemmeside:

"Dette er et Mild-Hybrid elektrisk drivaggregat, som ikke kan køres udelukkende på elektrisk strøm."
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 24 jan 2020 19:05 Pendec - Hvor læser du at den kan køre max 56 km på el?

Fundet på Fords hjemmeside:

"Dette er et Mild-Hybrid elektrisk drivaggregat, som ikke kan køres udelukkende på elektrisk strøm."
Og fra Ford "Kuga" siden
Uanset hvad destinationen er, bruger den helt nye Kuga Plug-in Hybrid to strømkilder til at få dig derhen mere effektivt. Med et avanceret elektrisk transmissionssystem kan du foretage kortere ture på op til 56 km med nul emissioner og oplade alle steder, hvor du har adgang til elnettet.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 24 jan 2020 19:12 Og fra Ford "Kuga" siden
Link til hvor "mit" står: https://www.ford.dk/personbiler/kuga/ud ... kraft#phev

Tilbage til "Bil, MC og Motor"