Rundt omkring el-bilen
-
- Stoker XVIII
- 16
- Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
- Areal: 2*132m2
- Brændsel: Piller
- Fremviser gerne i postnummer: 7500
- Dagligt forbrug: ?
- Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
- Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
- Har takket: 68 gange
- Blevet takket: 96 gange
Re: Rundt omkring el-bilen
Tja, første 50 km er "gratis" ud over prisen på strøm, derefter slæber du rundt på 2-300 kg ekstra vægt...Det gør nok næppe noget godt for økonomien...
Mvh Tonni Madsen
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/zarge.html
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/zarge.html
-
- Stoker Pro Engel
- 14
- Har takket: 1385 gange
- Blevet takket: 800 gange
Men vendt om - Zarge. Hvem tænker på økonomien og hvad der kører længest på literen.Zarge skrev: 25 jan 2020 00:40 Tja, første 50 km er "gratis" ud over prisen på strøm, derefter slæber du rundt på 2-300 kg ekstra vægt...Det gør nok næppe noget godt for økonomien...
Måske ved indkøb af bilen men ikke når foden først bliver placeret på speederen. - Men det er jo en helt anden diskussion.

accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Tror slet ikke det handler om de første kilometer som man kører men det klima man påvirker, og så ens brugsmønster, og der er jo mange som lige tager den her på landet og kører sine 4-6km hen til brugsen og handler, så kører de lige 10km til Maribo og hjem, og vennerne, jo de bor måske kun 8km væk, og jo , der tager vi også bilen for vi er jo 3 personer, osv...osv...Zarge skrev: 25 jan 2020 00:40 Tja, første 50 km er "gratis" ud over prisen på strøm, derefter slæber du rundt på 2-300 kg ekstra vægt...Det gør nok næppe noget godt for økonomien...
Jo, så er der pendlere, de har nogengange 2 biler, en til det hjemlige og en pendlerbil, så de 50km gør ingen forskel for dem der, de har allerede valgt at slide en pendlerbil op på at køre de lange ture.
Så har man indsigt i hvordan folk vælger bilen til små ture og handler ind, kører til bageren om søndagen eller hvad de små ture handler om, om det er børn i skolen eller passes hos nogle venner, så vil de række til nogle ture, hvis man altså husker opladningen

Spørgsmålet er så om det kræver en lader eller man kan nå det med sine private elforsyning og 220v inden man kører igen.
Tror nok mit eget personlige behov kunne nøjes med 50km til daglig, og så lige et par liter når jeg kører 100km eller mere.
Så for mig, mange "gratis"+el ture , og så lidt på benzin som koster mere.
-
- Stoker Pro Engel
- 14
For mit vedkommende skal vi bare nogle år tilbage hvor begge unger boede hjemme - Der tror jeg da ikke vi kunne klare os med en mindre el-bil med begrænset rækkevidde.pendec skrev: 25 jan 2020 08:48 Så har man indsigt i hvordan folk vælger bilen til små ture og handler ind, kører til bageren om søndagen eller hvad de små ture handler om, om det er børn i skolen eller passes hos nogle venner, så vil de række til nogle ture, hvis man altså husker opladningen
Spørgsmålet er så om det kræver en lader eller man kan nå det med sine private elforsyning og 220v inden man kører igen.
Der syntes jeg at bilen kørte hele tiden - hente/bringe unger og der var også noget med noget læge samt "Fys" og Kiropraktor.
Så sådan en dag kunne sagtens bestå at 3 til 4 ture a´12 km hver vej samt et par ture til Aalborg a´2 x 25 km hver vej. samt lige det løse

Tror at det ville være et irritationsmomenter for mig at man lige skulle huske at lade lidt når bilen var hjemme - For at holde på en tankstation i 30 min var der ikke altid tid til.
Idag ser det heldigvis anderledes ud.
Vi låser bilen når vi stiger ud, ofte? Så kan man lære sig selv at låse sin bil, så kan man nok lære at sætte lader kabel i bilen, det er ikke anderledes end folk har lært at bruge mobil telefoner og trykke på knapper som slet ikke er der fysisk som man gjorde nogle år før den.Lintz skrev: 25 jan 2020 09:11 Tror at det ville være et irritationsmomenter for mig at man lige skulle huske at lade lidt når bilen var hjemme - For at holde på en tankstation i 30 min var der ikke altid tid til.
Så alt kan lade sig gøre, der er helt sikkert rigtig meget i livet som er et irritationsmoment for mange men det er dagligdag og vi venter bare på nyt løser det eller..
-
- Stoker Pro Engel
- 14
Mon ikke "Induktions-opladningen" eller "Trådløs-opladning" som på smarthphones bliver en mulighed inden for en årrække.pendec skrev: 25 jan 2020 09:17 Vi låser bilen når vi stiger ud, ofte? Så kan man lære sig selv at låse sin bil, så kan man nok lære at sætte lader kabel i bilen, det er ikke anderledes end folk har lært at bruge mobil telefoner og trykke på knapper som slet ikke er der fysisk som man gjorde nogle år før den.
Så alt kan lade sig gøre, der er helt sikkert rigtig meget i livet som er et irritationsmoment for mange men det er dagligdag og vi venter bare på nyt løser det eller..
Smart hvis man bare kører i garage og den derved oplader når du holder på samme punkt hver dag.
Det er ikke problemet med at sætte stikket i - Det er med at huske at pille det ud.pendec skrev: 25 jan 2020 09:17 Vi låser bilen når vi stiger ud, ofte? Så kan man lære sig selv at låse sin bil, så kan man nok lære at sætte lader kabel i bilen.

Husker mange da det var populært med motor-varmer som lige fik afmonteret et stik når de kørte ud af garage - Ved dog ikke om el-biler er sådan indrettet at de ikke kan køre hvis stik sidder i.
-
- Stoker XIX
- 14
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 442 gange
- Blevet takket: 473 gange
Er en elbil der ikke bruges ret meget, ikke ikke nødvendigtvis super grøn, da fremstillinge af batterierne er energitungLintz skrev: 25 jan 2020 09:11 For mit vedkommende skal vi bare nogle år tilbage hvor begge unger boede hjemme - Der tror jeg da ikke vi kunne klare os med en mindre el-bil med begrænset rækkevidde.
Der syntes jeg at bilen kørte hele tiden - hente/bringe unger og der var også noget med noget læge samt "Fys" og Kiropraktor.
Så sådan en dag kunne sagtens bestå at 3 til 4 ture a´12 km hver vej samt et par ture til Aalborg a´2 x 25 km hver vej. samt lige det løse![]()
Tror at det ville være et irritationsmomenter for mig at man lige skulle huske at lade lidt når bilen var hjemme - For at holde på en tankstation i 30 min var der ikke altid tid til.
Idag ser det heldigvis anderledes ud.
Sakset fra klimarådet;
Effektiv dieselbil': Den mest sparsommelige dieselbil i Klimarådets rapport er en Citroen C3 med et opgivet forbrug på 32,3 km/l. Den udleder cirka seks ton CO2, inden den har kørt den første kilometer, og ved 50.000 km. har den udledt cirka 14 ton CO2.
'Stor og kraftfuld dieselbil': Den store dieselbil er opgivet til at køre 17,9 km/l og produktionen af den udleder ca. 11 tons CO2. Ved 50.000 kilometer har den udledt i alt cirka 25 tons CO2.
Lille elbil: Den llille elbil har et batteri på 40 kWh, og til sammenligning har en Renault Zoe 41 kWh-batteri og kan køre omkring 300 km. på en opladning, oplyser Renault. Produktionen udleder cirka 12 tons CO2, og ved 50.000 har bilen i alt udledt cirka 14 tons CO2.
Stor elbil: Den store elbil har et batteri på hele 100 kWh, der svarer til en Tesla 100D, der har en rækkevidde på op mod 500 km. I konstruktionen udleder den cirka 22 tons CO2. Efter 50.000 km. er udledningen steget til cirka 25 tons.
Kilde: Klimarådets rapport: Hvor klimavenlige er elbiler sammenlignet med benzin- og dieselbiler?
Halvdelen (Afhængigt af batteristørrelse, og hvor grøn el, en er) af en elbils forurening stammer
https://ekstrabladet.dk/biler/tre-aars- ... er/7344757
Tror det er mere et personligt problem, end generelt.Lintz skrev: 25 jan 2020 09:27 Det er ikke problemet med at sætte stikket i - Det er med at huske at pille det ud.![]()
Husker mange da det var populært med motor-varmer som lige fik afmonteret et stik når de kørte ud af garage - Ved dog ikke om el-biler er sådan indrettet at de ikke kan køre hvis stik sidder i.
Jeg arbejder primært for svenskere, og arbejdet derovre i perioder. Og jo, der er en motor-varmer jo mere standard for mange biler nu højere du kommer op i Sverige, og ja de sidder i fronten på parkeringspladser, så jeg kan jo høre dem om de også kører mens stikket sidder i.
Jeg har døre som skal låses når jeg går hjemmefra, tror ikke det er et problem jeg nogensinde har tænkt over, eller vurderet som irritationsmoment, det er bare noget jeg gør, og det er vel det mange gør, alle døre låser ikke automatisk.
Gad vide om sådan en rapport nærlæses om 50 år, når de fossile brændstoffer begynder at være opbrugt, og man stadig vil argumentere om ens bil er mere klima grøn når den kører på fossile brændstoffer når der ingen er tilbagetriumph skrev: 25 jan 2020 10:24 Kilde: Klimarådets rapport: Hvor klimavenlige er elbiler sammenlignet med benzin- og dieselbiler?
Halvdelen (Afhængigt af batteristørrelse, og hvor grøn el, en er) af en elbils forurening stammer [/i]
https://ekstrabladet.dk/biler/tre-aars- ... er/7344757

Her sidder stik ved fører siden hvor du går ind, det bliver svært at overseLintz skrev: 25 jan 2020 09:27 Ved dog ikke om el-biler er sådan indrettet at de ikke kan køre hvis stik sidder i.

Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.