Du skal vel bare bruge én termostat i bunden, hvis du ex, vil have 60 gr. i toppen, skal den vel bare stilles til 50 gr. i bunden, afhængig af beholder udformning ?
Skulle ovenstående være for "enkelt" er her et dobb. relæ til 2 x pt1000 følere https://www.conradelektronik.dk/p/jumo- ... s&vat=true
Termostat til akkumuleringstank
-
- Stoker XVII
- 14
- Areal: 155
- Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Har takket: 213 gange
- Blevet takket: 244 gange
Re: Termostat til akkumuleringstank
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
-
- Supporter
- 17
- Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
- Areal: 240
- Brændsel: gran og fyr og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 6900
- Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
- Geografisk sted: lidt syd for herning
- Har takket: 304 gange
- Blevet takket: 397 gange
Jeg ved slet ikke hvilket fyr vi taler om. Stoker, fastbrændsel eller oliefyr. Der må være en ledning med Jord, faes og nul. Så, kobbel de termostatkontakter på faes ledning. Til en blæser på kedlen feks , eller ??nielsgk skrev: 04 mar 2020 18:52 Dem har jeg også kigget på men de skal jo være koblet sådan at de afbryder et signal så fyret slukker når den nederste når temperaturen og så slutter signalet igen når den øverste når ned på den givende temperatur.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
-
- Stoker XV
- 12
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 155 gange
- Blevet takket: 307 gange
Du skal bruge en temperaturdifferens regulator. Her er en fiks og færdig til ca 400,- https://www.ebay.de/itm/Zweikanal-Tempe ... 2805335100
Du kan indstille termostaten til at slutte/bryde når differencen er under/over en bestemt værdi. Relæer kan trække 16A så du kan styre pumper og motorventiler direkte - uden yderligere relæer.
Du kan indstille termostaten til at slutte/bryde når differencen er under/over en bestemt værdi. Relæer kan trække 16A så du kan styre pumper og motorventiler direkte - uden yderligere relæer.
-
- Stoker I
- 12
Det er en pillefyr som har to terminaler som skal være luset for så køre fyret og når man så afbryder den lus så vil fyret slukke ned og der ved skal jeg bruge en den funktion til og slukke fyret når bunden af tanken er nået 70grader og så starte fyret igen når toppen af tanken er 60graderpelle skrev: 05 mar 2020 09:01 Jeg ved slet ikke hvilket fyr vi taler om. Stoker, fastbrændsel eller oliefyr. Der må være en ledning med Jord, faes og nul. Så, kobbel de termostatkontakter på faes ledning. Til en blæser på kedlen feks , eller ??
-
- Stoker I
- 12
Det kan være det bare er mig der misforstået det der står om den du henviser til at den afbryder og til slutter på gennemsnittet mellem de to føler eller er jeg helt forkert på densvanggaard skrev: 07 mar 2020 06:49 Du skal bruge en temperaturdifferens regulator. Her er en fiks og færdig til ca 400,- https://www.ebay.de/itm/Zweikanal-Tempe ... 2805335100
Det som jeg skal bruge funktionen til er en pillefyr som har to terminaler som skal være luset for så køre fyret og når man så afbryder den lus så vil fyret slukke ned og der ved skal jeg bruge en den funktion til og slukke fyret når bunden af tanken er nået 70grader og så starte fyret igen når toppen af tanken er 60grader
-
- Stoker XV
- 12
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 155 gange
- Blevet takket: 307 gange
Controlleren består i princippet af to uafhængige kredsløb.
Sensor 1 kan styre pumpe 1 ( tænd når temperatur over eller under X).
Sensor 2 kan styre pumpe 2 ( tænd når temperatur over eller under X).
... eller du kan styre pumpe 1/2 ud fra temperatur differens (T1-T2) eller gennemsnitlig temperatur (T1+T2)/2.
Jeg kan ikke lige finde manualen online, men har den i papirform. Der findes dog en produktvariant til din skinne-montering som fungerer på samme måde. Manualen finder du her: https://thermo.home.pl/allegro/uploads/ ... /DC20D.pdf
Jeg gætter på at du er ved at sammenkoble pillefyr med fastbrændsel. Jeg er i gang med tilsvarende installation. Pillefyret kører, men jeg har endnu ikke tilkoblet fastbrændsel. Setup som vist på billede.
Varmeveksler skiller akkutank fra kredsløb mod huset. Giver mig mulighed for både åben og lukket ekspansion til fastbrændselskedel.
Pumpe P1+V3 udgør kedelshunt.
Pumpe P2 kører konstant (Faktisk temperaturstyret, men irrelevant i denne sammenhæng).
Pumpe P3 kører når T1>T2. Når akkutank meget varm sørger MV1 (motorventil) for at pillefyr frakobles (ingen varmetab i pillefyr). Når akkutank er lunken forvarmes vand til pillefyr. Når akkutank er kold slukkes P3.
V1 sørger for at fremløb ikke bliver for varmt når akkutank har høj temperatur.
V2 sørger for at pillefyr kan køre med højere temperatur end fremløb til hus. MV2 er åben når pillefyr kører. Hermed blandes der lidt koldt vand i fremløb.
Udluftning, kontraventiler og ekspansionsbeholdere er ikke medtaget på tegningen.
Sensor 1 kan styre pumpe 1 ( tænd når temperatur over eller under X).
Sensor 2 kan styre pumpe 2 ( tænd når temperatur over eller under X).
... eller du kan styre pumpe 1/2 ud fra temperatur differens (T1-T2) eller gennemsnitlig temperatur (T1+T2)/2.
Jeg kan ikke lige finde manualen online, men har den i papirform. Der findes dog en produktvariant til din skinne-montering som fungerer på samme måde. Manualen finder du her: https://thermo.home.pl/allegro/uploads/ ... /DC20D.pdf
Jeg gætter på at du er ved at sammenkoble pillefyr med fastbrændsel. Jeg er i gang med tilsvarende installation. Pillefyret kører, men jeg har endnu ikke tilkoblet fastbrændsel. Setup som vist på billede.
Varmeveksler skiller akkutank fra kredsløb mod huset. Giver mig mulighed for både åben og lukket ekspansion til fastbrændselskedel.
Pumpe P1+V3 udgør kedelshunt.
Pumpe P2 kører konstant (Faktisk temperaturstyret, men irrelevant i denne sammenhæng).
Pumpe P3 kører når T1>T2. Når akkutank meget varm sørger MV1 (motorventil) for at pillefyr frakobles (ingen varmetab i pillefyr). Når akkutank er lunken forvarmes vand til pillefyr. Når akkutank er kold slukkes P3.
V1 sørger for at fremløb ikke bliver for varmt når akkutank har høj temperatur.
V2 sørger for at pillefyr kan køre med højere temperatur end fremløb til hus. MV2 er åben når pillefyr kører. Hermed blandes der lidt koldt vand i fremløb.
Udluftning, kontraventiler og ekspansionsbeholdere er ikke medtaget på tegningen.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.