Nu vil jeg lige prøve konklusionen af herinde :-)
Mit hus/landejendom fra 1927 (løbende renoveret og efterisoleret) på ca. 400m2 med gulvvarme - skal have jordvarme.
Er følgende korrekt antaget:
- Hvis vi antager at mit varmebehov er ca. 0,045KW pr. m2 (hus fra midt firserne) – har jeg et beregnet behov på 18KW. Hvis jeg skal honorere dette behov med ca. 80%, vil jeg skulle bruge ca. 14,5KW varmepumpe. (de fleste laver 12 og 16 kw, så jeg må gå op til 16KW)
- Tommerfingerreglen omkring længde af slanger er: ca. 2m slange pr. m2 som opvarmes – så ca. 800m slange alt efter jordtype samt fugtighed/grundvand osv. Jo mere slange, jo bedre anlæg og økonomi. Jeg har ikke testet jorden, så jeg går med 800m slange
- Sløjferne bør maksimalt være ca. 200m for at sikre optimal energioptagelse fra jorden over hele slangelængden. Det betyder 4 sløjfer i mit tilfælde. samlet i brønd eller kælder. Allerhelst med en "sand" flowmåling af hver sløjfe, for at sikre ensartet flow i alle sløfter.
- Slangerner bør GRAVES ned ikke pløjes, da man har bedre styr på hvad de ligger og gnubber sig op ad dernede.