Jeg søger en ventil til lagdeling (temperatur) i min akkumuleringstank. Men hvilken?
Mit setup skal være som beskrevet nedenfor - når jeg ser andres setup, så er det vist den "gængse" måde at gøre det på:
Jeg skal lagdele mit varme vand fra solvarmesystemet (temperatur Tsol) - det går gennem en varmeveksler+pumpe og skal så ind i min akkumuleringstank. Min akkumuleringstank har flere indgange, hvor den øverste indgang Ind1 skal benyttes til solvarme. Den næste indgang Ind2 nedenunder ønsker jeg også at benytte til solvarme - men afhængig af temperaturen i tanken (Ta). Temperaturen Ta kan måles midt mellem Ind1 og Ind2. Jeg har også andre varmekilder på andre indgange, men det ses bort fra her. Jeg ser ikke behov for at lagdele på flere indgange.
Tsol > Ta, så skal det varme vand ind via Ind1. Dvs - vandet fra solvarmen er varmere end vandet i tanken.
Tsol < Ta, så skal det varme vand ind via Ind2. Dvs - vandet fra solvarmen er lavere end vandet i tanken.
Styringen på solsiden er baseret på temperaturen øverst i solfangeren, som så styrer cirkulationspumpen på solsiden, og som også styrer pumpen på varmevekslersiden. Dvs - temperaturen skal over et vist niveau før cirkulationspumpen på solsiden starter med cirkulation (og dermed også pumpen på vekslersiden som går over i akkumulatoren). Med respekt for, at der er temperaturtab i rør og varmeveksler, så kunne jeg evt. måle "Ts" ved udgangen af veksleren på akkumulatorsiden.
Hvilken 3-vejsventil skal jeg benytte, og findes der en enkel styring af dette? (differens måling af temperatur?) Reelt kunne det logiske være, at Ind1 altid benyttes som udgangspunkt, og såfremt Tsol er mindre end Ta, så skifter ventilen position. Og - ventilen skal ved eventuelt strømsvigt være åben - så der er gennemgang uafhængig af temperatur.
https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... gJErvD_BwE
https://www.billigvvs.dk/scotte-3-vejs- ... gKe1_D_BwE
Ventil - temperaturstyret
-
- Stoker V
- 15
- Har takket: 6 gange
- Blevet takket: 25 gange
Re: Ventil - temperaturstyret
Jeg har lavet flere anlæg og brugt dem her
https://www.aliexpress.com/item/32839809133.html
Når jeg skulle bruge en difference funktion. Når "den ene" er varmere end den anden trækker relæet. Når de er "ens" falder det igen. Hysteresen kan sættes frit.
De virker perfekt og uden problemer.
Relæet er NC C NO
Og hvos du vælger en zoneventil kan du jo bare laden den position den falder tilbage I med fjederen som den du vil have i tilfælde af strømsvigt.
Jeg ville vælge den dyre ventil. Kender den ikke, men den billige flækker, og bliver utætte, er de kendt for. De zone ventiler kan iøvrigt også købes i Kinesien til brøkdele af hvad de koster i dk.
Bare husk at bede dem om at deklarere 7,88$ acording to insane danish tax and vat.
https://www.aliexpress.com/item/32839809133.html
Når jeg skulle bruge en difference funktion. Når "den ene" er varmere end den anden trækker relæet. Når de er "ens" falder det igen. Hysteresen kan sættes frit.
De virker perfekt og uden problemer.
Relæet er NC C NO
Og hvos du vælger en zoneventil kan du jo bare laden den position den falder tilbage I med fjederen som den du vil have i tilfælde af strømsvigt.
Jeg ville vælge den dyre ventil. Kender den ikke, men den billige flækker, og bliver utætte, er de kendt for. De zone ventiler kan iøvrigt også købes i Kinesien til brøkdele af hvad de koster i dk.
Bare husk at bede dem om at deklarere 7,88$ acording to insane danish tax and vat.
-
- Stoker IV
- 5
- Mit fyr: Ikke udfyldt
- Areal: 240
- Brændsel: brænde og olie
- Fremviser gerne i postnummer: 3400
- Har takket: 13 gange
- Blevet takket: 10 gange
Tak - det ser ud som en, jeg kan bruge. Hysterese - er det tid i enheden, som kan sættes her, så den ikke for ofte skifter?
Og - jeg har nogle studser på ca 5 cm som stikker ud af min akkumuleringstank, hvor jeg skal måle temperatur (1/2") - hvad bruges af adapter, som føleren kan sættes i? Og fremløb til tanken er 3/4" - vil det være udtag i tee med adapter, som du vil bruge der ... eller mere "lavpraktisk" med at sætte temperaturføler fast ovenpå fremløbsrør med noget kølepasta?
Og det med 7,88 USD - skriver man "blot" det i kommentarfeltet ved bestilling (de er jo nok bekendt med denne måde at omgå det på).
Tak herfra
Og - jeg har nogle studser på ca 5 cm som stikker ud af min akkumuleringstank, hvor jeg skal måle temperatur (1/2") - hvad bruges af adapter, som føleren kan sættes i? Og fremløb til tanken er 3/4" - vil det være udtag i tee med adapter, som du vil bruge der ... eller mere "lavpraktisk" med at sætte temperaturføler fast ovenpå fremløbsrør med noget kølepasta?
Og det med 7,88 USD - skriver man "blot" det i kommentarfeltet ved bestilling (de er jo nok bekendt med denne måde at omgå det på).
Tak herfra

-
- Stoker V
- 15
Hysteresen er området hvor termostaten ikke foretager sig nået. Hvis du f.eks. siger 8/3 bliver det "on if T1>T2+8" "off if T1< T2+3" så hysteresen er 5 grader i det tilfælde. Begge temperature kan stilles og termostaten reagerer kun på differancen mellem de 2.Sologgris skrev: 04 maj 2020 10:05 Tak - det ser ud som en, jeg kan bruge. Hysterese - er det tid i enheden, som kan sættes her, så den ikke for ofte skifter?
Nu drejer det sig ikke om præcisions regulering forestiller jeg mig ikke, ej heller er den hurtig, så hvordan du placerer følerne er, tæt på, ligemeget. Jeg har placeret dem stripset på rørene som "mock up" og nu hvor jeg bygger mit anlæg om på basis af erfaringen sidder de i dyklommer.Sologgris skrev: 04 maj 2020 10:05 Og - jeg har nogle studser på ca 5 cm som stikker ud af min akkumuleringstank, hvor jeg skal måle temperatur (1/2") - hvad bruges af adapter, som føleren kan sættes i? Og fremløb til tanken er 3/4" - vil det være udtag i tee med adapter, som du vil bruge der ... eller mere "lavpraktisk" med at sætte temperaturføler fast ovenpå fremløbsrør med noget kølepasta?
Det vigtigste er du placerer dem så temperaturen skifter INDEN du vil have en reaktion, men det kommer næsten af sig selv hvis du bruger en zone ventil der altid er åben den ene vej, og den ene føler sidder på solvarmens varmeside.
Jeg plejer at spørge dem først, om de kan og vil. Så noterer jeg det bare i kommentar feltet, og nej, FlagermusÆderne er bestemt ikke uvant med denne praksis.Sologgris skrev: 04 maj 2020 10:05
Tak herfra![]()
-
- Stoker XV
- 12
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 155 gange
- Blevet takket: 307 gange
Alternativt har DKVOLT lidt forskellige temperaturstyringer til rimelige priser. Bemærk at der er forskellige versioner med forskellig forsyningsspænding. Noget kræver 12VDC - andre kan tilsluttes direkte til 230VAC.
-
- Stoker V
- 15
Den side ser fornuftig ud, de har blot ikke lige den differancetermostat, eller sådanne i det hele taget. Det ligner mest en "KinaSide" med dansk lager, billeder osv. er helt de samme som Ali, men de er langt mindre griske end andre danske importører, der f.eks. tager +100Kr. for en 5Kr`s NTC10k føler eller +150Kr. for en lysføler til 2 kr.svanggaard skrev: 05 maj 2020 10:49 Alternativt har DKVOLT lidt forskellige temperaturstyringer til rimelige priser. Bemærk at der er forskellige versioner med forskellig forsyningsspænding. Noget kræver 12VDC - andre kan tilsluttes direkte til 230VAC.
-
- Stoker XV
- 12
Det har du ret i... der er ingen differenstermostater.
Mht. Kina-produkter - så er det nok svært at finde noget som IKKE er lavet helt eller delvist i Kina efterhånden. Jeg har selv købt en del derfra og som udgangspunkt leveres produkterne i god ro og orden og de fungerer som de skal.
Leveringstiden kan dog godt være et problem ind i mellem - når man nu er ivrig for at komme i gang.
Mht. Kina-produkter - så er det nok svært at finde noget som IKKE er lavet helt eller delvist i Kina efterhånden. Jeg har selv købt en del derfra og som udgangspunkt leveres produkterne i god ro og orden og de fungerer som de skal.
Leveringstiden kan dog godt være et problem ind i mellem - når man nu er ivrig for at komme i gang.
-
- Stoker XV
- 12
Denne differenstermostat fra eBay i tyskland klarer fint opgaven. Jeg bruger den selv til at styre en pumpe - den fungerer rigtig fint. Den løber op i ca. 400,- med forsendelse lidt afhængigt af variant. Leveringstiden er 4-5 hverdage.
-
- Stoker V
- 15
Orkkk, jeg angriber ikke Kina`s skrammel/kvalitet. Jeg hiver selv en del stumper hjem derfra. Også i reservedele til NBE`s fyr, men ja, der skal lidt tålmodighed til.svanggaard skrev: 05 maj 2020 13:35 Det har du ret i... der er ingen differenstermostater.
Det ville vi jo så komme ud over på DKVOLTS side.
Jeg kender ikke den differance termostat du linker til på Ebay, men hvis den kommer fra Tykland/Europa er der da håb om de køre det hurtigere end flagermusegnaskerne.
Eller PestNord for den sags skyld. Jeg har fået pakker fra Tyskland hutigere end jeg kan sende en pakke med dem over på den anden side af vejen.
Ved du hvilke følere den køre med? NTC10k? NTC100K? PT100? eller?
-
- Stoker XV
- 12
Den kører med NTC 5k ohm(ved 25°C).
Det er muligt at kalibrere temperaturen hvis der skal være meget præcis visning. Umiddelbart tænker jeg, at det kun er nødvendigt, hvis der er meget lange kabler til NTC sensor eller der skal kompenseres for dårlig kontakt mellem sensor og mediet der måles på.
Det er muligt at kalibrere temperaturen hvis der skal være meget præcis visning. Umiddelbart tænker jeg, at det kun er nødvendigt, hvis der er meget lange kabler til NTC sensor eller der skal kompenseres for dårlig kontakt mellem sensor og mediet der måles på.