Fremløbstemperatur til radiator (styring)

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Fremløbstemperatur til radiator (styring)

Indlæg af Sologgris »

Hvilke muligheder har jeg for at styre fremløbstemperatur til radiatorerne? På min 500L akku tank tager jeg det varme vand ud i toppen - hvor også afgang til min åbne ekspansionsbeholder er. Pumpe sørger for cirkulation til radiatorerne og retur går "til bunden" af tanken.

Imidlertid kan temperaturen i toppen af min akkku tank variere mellem ca 45 grader (setpunkt for oliefyr) og ca 80 grader afhængig af oliefyr, solvarme eller brændeovn med gris.

Min gamle løsning inden ombygning havde en manuel shunt - den har ikke været brugt i årevis, så den er mere en statisk shunt ... den kan ikke ændres.

Jeg kan se, at der er forskellige løsninger - manuel shunt (shuntventil), termostatisk ventil (ESBE) eller motorshunt.

Jeg har ikke nogen avanceret styring i mit anlæg, det kan ses som 3 autonome systemer i anlægget - der er nogle termostater som styrer bla 1) fyr, 2) laddomat til brændeovn med gris samt 3) solvarmeanlægget. Der er en simpel lagdeling i akkutanken. Jeg går ind for det enkle, hvor ESBE løsning tiltaler mig - men synes, at jeg har læst blandede erfaringer med det. Omvendt er motorshunt er noget dyrere og kræver også strøm samt måling af temperatur. Jeg tror dog, at manuel shunt er lidt for lavpraktisk for mig .... og måske for enkel :)

Hvilken løsning anbefales til at sikre, at fremløbstemperaturen til radiator er ex ca 55 grader C? Og hvor skal løsningen sættes ind? Hvis rækkefølgen er fremløb fra tank til pumpe til radiator og retur fra radiator til tank? Er det så mellem pumpen og akkutanken at løsningen er? Eller er det efter pumpen og inden radiator?

Tak herfra.
383CI
Stoker V
Stoker V
15
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Fremløbstemperatur til radiator (styring)

Indlæg af 383CI »

Før jeg byggede mit fyrrum om brugte jeg en helt almindelig "skoldesikring" som den her:

https://www.lavprisvvs.dk/esbe-blandeve ... 6gQAvD_BwE

fra min solvarmetank, så den ikke sendte for varmt vand ind på centralvarmen. En makker der har et fastbrændselsfyr, en varmepume og 10Kw solvarme bygget sammen`s anlæg køre med samme ventil.
Den holder konstant maksimalt 60 grader på hans fremløb uanset om det er det ene eller andet der forsyner systemet med varme.

Ventilen er, ganske simpelt, sat ind på "sidste" fremløb, altså der hvor varmekilderne er samlet, og tager blandevandet fra returen. Altså der hvor vandet er koldest.
Det eneste der skal fokus på er at den sidder rigtigt i forhold til pumpen (det er ikke nødvendigt med ekstra pumpe) og evt. med haner og unioner så den kan renses en gang om året.

Det køre 100% men er (næsten) for enkelt og lavpraktisk, og indeholder ingen styring eller 3 vejs ventiler af tvivlsom kvalitet der kan gå i stykker. Det virker bare.
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
5

Indlæg af Sologgris »

Notebook-6.pdf
Tak - det lyder som en enkel løsning. Når du skriver rigtig placering i forhold til pumpen - på vedhæftede skitse har jeg placeret pumpen efter ventilen, således pumpen "suger" fra ventilen fremfor at "trykke", hvis pumpen sad før ventilen (og dermed ved akkutanken). Reelt ved jeg ikke hvordan ventilen fungerer - hvis den altid har gennemløb på fremløb, og så først åbner for "koldt" vand når den er "for varm", så er pumpens placering vel nødvendig efter ventilen?

Der tages varmt vand ud fra toppen akkutanken og retur er i bunden af akkutanken.

Hvodan skal pumpen placeres, når jeg ønsker at sikre, at fremløbstemperaturen er feks max 55 grader ud mod radiatorerne?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
383CI
Stoker V
Stoker V
15
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Indlæg af 383CI »

Sologgris skrev: 13 maj 2020 01:13 Notebook-6.pdf

Tak - det lyder som en enkel løsning. Når du skriver rigtig placering i forhold til pumpen - på vedhæftede skitse har jeg placeret pumpen efter ventilen, således pumpen "suger" fra ventilen fremfor at "trykke", hvis pumpen sad før ventilen (og dermed ved akkutanken). Reelt ved jeg ikke hvordan ventilen fungerer - hvis den altid har gennemløb på fremløb, og så først åbner for "koldt" vand når den er "for varm", så er pumpens placering vel nødvendig efter ventilen?

Der tages varmt vand ud fra toppen akkutanken og retur er i bunden af akkutanken.

Hvodan skal pumpen placeres, når jeg ønsker at sikre, at fremløbstemperaturen er feks max 55 grader ud mod radiatorerne?
Jeg kan ikke helt lure din tegning, men på makkerens anlæg sidder den lige bag den pumpe der leverer til huset. Altså så pumpen "suger" igennem den regulerende port på ventilen. Så skal de 2 andre porte bare kobles på varmetilgangen, og returen fra radiatorene. Så blander den returvand i lige bag pumpen så fremløbet får den indstillede temperatur.
Ikke så meget LirumLarum.
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
5

Indlæg af Sologgris »

383CI skrev: 13 maj 2020 12:26 Jeg kan ikke helt lure din tegning, men på makkerens anlæg sidder den lige bag den pumpe der leverer til huset. Altså så pumpen "suger" igennem den regulerende port på ventilen. Så skal de 2 andre porte bare kobles på varmetilgangen, og returen fra radiatorene. Så blander den returvand i lige bag pumpen så fremløbet får den indstillede temperatur.
Ikke så meget LirumLarum.

Ja - det er også det, som jeg mener med min skitse. Hvis "radiator" udskiftes med "hus", så er det reelt det samme. Tak for input - jeg overvejer også alternativt en Danfoss termostatventil AVTx, det er godt nok en noget dyrere løsning.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Indlæg af John Skov Jensen »

Sologgris skrev: 12 maj 2020 01:40 Hvilke muligheder har jeg for at styre fremløbstemperatur til radiatorerne? På min 500L akku tank tager jeg det varme vand ud i toppen - hvor også afgang til min åbne ekspansionsbeholder er. Pumpe sørger for cirkulation til radiatorerne og retur går "til bunden" af tanken.

Imidlertid kan temperaturen i toppen af min akkku tank variere mellem ca 45 grader (setpunkt for oliefyr) og ca 80 grader afhængig af oliefyr, solvarme eller brændeovn med gris.

Min gamle løsning inden ombygning havde en manuel shunt - den har ikke været brugt i årevis, så den er mere en statisk shunt ... den kan ikke ændres.

Jeg kan se, at der er forskellige løsninger - manuel shunt (shuntventil), termostatisk ventil (ESBE) eller motorshunt.

Jeg har ikke nogen avanceret styring i mit anlæg, det kan ses som 3 autonome systemer i anlægget - der er nogle termostater som styrer bla 1) fyr, 2) laddomat til brændeovn med gris samt 3) solvarmeanlægget. Der er en simpel lagdeling i akkutanken. Jeg går ind for det enkle, hvor ESBE løsning tiltaler mig - men synes, at jeg har læst blandede erfaringer med det. Omvendt er motorshunt er noget dyrere og kræver også strøm samt måling af temperatur. Jeg tror dog, at manuel shunt er lidt for lavpraktisk for mig .... og måske for enkel :)

Hvilken løsning anbefales til at sikre, at fremløbstemperaturen til radiator er ex ca 55 grader C? Og hvor skal løsningen sættes ind? Hvis rækkefølgen er fremløb fra tank til pumpe til radiator og retur fra radiator til tank? Er det så mellem pumpen og akkutanken at løsningen er? Eller er det efter pumpen og inden radiator?

Tak herfra.
Der er flere muligheder for regulering af fremløbstemp

Den simple med en Danfoss rav8 ventil monteret med en RAVK termostat på, samt en kontraventil.
Den løsning giver en stabil fremløbstemp der kan stilles på RAvK termostaten, max 65 grader så vidt jeg husker.
Denne løsning bruger jeg selv til at styre temp fra min akku til huset.

Men man kan også gøre det en tand mere avanceret. Det har jeg gjort på fremløbsshunten til min gulvvarme.
Der sidder en Danfoss ECL comfort 110 styring der aktiverer en Danfoss AMV 10 motor der regulerer en Danfoss VMV 3 vejs ventil.
På ECL 110 styringen sidder der en temperatursensor der er monteret uden for klimaskærmen og det gør det muligt at regulere fremløbstemperaturen i forhold til udetemperaturen. Så hæver den fremløbstemp. når udetemp. falder.
Dette setup kører uden problemer og giver god komfort,
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
5

Indlæg af Sologgris »

Tak John.
Kan du forklare, hvordan løsningen med RAvK termostaten monteres/laves. Jeg synes ikke, at jeg kan se det på nettet? Hvis den sidder i serie med pumpen i fremløb mod radiator, så vil den vil "kun" lade mindre varmt vand komme igennem, hvis det er for varmt - og eventuel helt lukker af. Men - det er jo ikke meningen, for jeg ønsker at der kommer varmt vand igennem, men blot ikke over en vist temperatur. Så jeg forstår det ikke helt ... og hvor skal kontraventilen så være, men det er nok fordi jeg ikke forstår denne løsning.

Jeg tænker en mulig løsning med en Danfoss AVTA - som skal sidde efter akkutanken mellem fremløb og tilbageløb. Den skal føle på fremløb efter pumpen, således den åbner, når temperaturen på fremløb er ex over 55 grader, således returvand fra radiator blandes i fremløb og pumpen "suger". I første omgang troede jeg, at det var den løsning, som du mente med RAvK termostaten? Hvad tænker du om den løsning med AVTA termostaten?

Den mere avancerede løsning med ECL comfort 110 - dejlig teknisk løsning, men nok ikke lige helt relevant i min situation.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
17
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 304 gange
Blevet takket: 397 gange

Indlæg af pelle »

Jeg har tegnet lidt. Det er sådan både Johns og mit anlæg er shuntet.John bruger en RAVK og jeg bruger en AVTB. RAVK er noget hurtigere til at åbne og lukke Men, min AVTB ventil funger nu glimrende. Du må ikke benytte en aVTA. Ventilen skal lukke ved stigende temp. Kontra ventilen sidder på forbindelses røret. mellem retur og fremløb. Den er der udelukkende for at lave lidt modstand. Derfor skal den være fjederbelastet. Vand har det jo med at rende den nemmeste vej. Men så får man for lidt varme fra shunt ventilen.

setupet virker på denne måde. Føleren foran pumpen lukker ventilen når den har nået den indstillede temp.Nu suger pumpen udelukkende fra forbindelses røret mellem frem og retur. Føler køles og åbner for ventil igen. Osv.. Det går jo hurtigt og man ser det ikke på termometret. Den glemte jeg at tegne på. Den sidder foran føleren. Det er den man stiller ind efter. Det kan laves på mange måder. Syntes den ESBE er smart. Det er jo let at lave. :great:

IMG_0938.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
5

Indlæg af Sologgris »

Notebook-7.pdf
Tak - nu forstår jeg, hvordan det er tænkt - det giver god mening. Jeg tror da, at det skal være den løsning.

Dog - en overvejelse - når RAVK ventilen er åben, så er det jo også nødvendigt, at modstanden er lavere via RAVK-ventilen end modstanden via reguleringssløjfen med kontraventilen (ellers vil der kunne opstå den situation at vandet måske blot cirkulerer i radiatorer og ikke gennem fyr/akku tank som den skal i størstedelen af tiden) ... så den løsning fordrer vel, diameter på rør ved kontraventil feks er 1/2" rør hvis øvrig fremløb ved pumpe er 3/4" eller 1" (for at sikre, at modstanden ved fremløb er større via kontraventilen)? Eller måske er erfaringen, at det ikke sker idet fjederbelastningen i kontraventilen giver en "reel større modstand" end via RAVK ventilen? Og RAVK løsningen fordrer også, at jeg sikrer mig, at min forbindelse til åbne ekspansionsbeholder er efter akkutanken og inden RAVK ventilen.

Det jeg mener med AVTA løsnsingen skyldes, at jeg tænkte reguleringssløjfen på en anden måde - således at termostaten åbner for gennemløb af returvand (koldt) inden pumpen ved højere temperaturer, se skiftsen - fremløb blandes dermed med koldt returvand. Men det som taler imod min AVTA løsning er reelt, at jeg ikke ved, hvor pumpen "tager vandet" fra når AVTA termostaten er åben. For når AVTA er åben, så kan det godt være at "modstanden" er større gennem AVTA fremfor direkte fra akkutanken, og dermed vil vandet tages fra akkutanken således der ikke iblandes koldt vand trods termostaten er åben.

Jeg tror nu, at et bliver RAVK løsningen ...
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Indlæg af John Skov Jensen »

Sologgris skrev: 16 maj 2020 00:18 Notebook-7.pdf

Tak - nu forstår jeg, hvordan det er tænkt - det giver god mening. Jeg tror da, at det skal være den løsning.

Dog - en overvejelse - når RAVK ventilen er åben, så er det jo også nødvendigt, at modstanden er lavere via RAVK-ventilen end modstanden via reguleringssløjfen med kontraventilen (ellers vil der kunne opstå den situation at vandet måske blot cirkulerer i radiatorer og ikke gennem fyr/akku tank som den skal i størstedelen af tiden) ... så den løsning fordrer vel, diameter på rør ved kontraventil feks er 1/2" rør hvis øvrig fremløb ved pumpe er 3/4" eller 1" (for at sikre, at modstanden ved fremløb er større via kontraventilen)? Eller måske er erfaringen, at det ikke sker idet fjederbelastningen i kontraventilen giver en "reel større modstand" end via RAVK ventilen? Og RAVK løsningen fordrer også, at jeg sikrer mig, at min forbindelse til åbne ekspansionsbeholder er efter akkutanken og inden RAVK ventilen.

Det jeg mener med AVTA løsnsingen skyldes, at jeg tænkte reguleringssløjfen på en anden måde - således at termostaten åbner for gennemløb af returvand (koldt) inden pumpen ved højere temperaturer, se skiftsen - fremløb blandes dermed med koldt returvand. Men det som taler imod min AVTA løsning er reelt, at jeg ikke ved, hvor pumpen "tager vandet" fra når AVTA termostaten er åben. For når AVTA er åben, så kan det godt være at "modstanden" er større gennem AVTA fremfor direkte fra akkutanken, og dermed vil vandet tages fra akkutanken således der ikke iblandes koldt vand trods termostaten er åben.

Jeg tror nu, at et bliver RAVK løsningen ...
Ja du må ikke købe Rav8 ventilen for lille, så kan den ikke holde fremløbstemp ved højt flow. Jeg havde selv løsningen som gulvvarmeshunt inden jeg monterede min ECL110, og der havde jeg lavet den i 3/4 med det resultat at når alle gulve trak varme, kunne den ikke levere nok. Så jeg måtte bytte den med en større

Så den jeg har nu på min akku shunt er en 1"

Tilbage til "Kedler, installationen & skorstenen"