Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 22 okt 2020 20:40 Selvom jeg godt kan lide plads og større biler, så synes jeg da denne ser fin ud, den kan da ikke blive dyr i DK.
Modellen før den (2019) havde vist en startpris på ca 210.000 og med en rækkevidde på 135 km (Wltp-norm). Tror da næppe denne starter under den pris.

Nu har vi jo en Smart for two. 54 hk diesel. Den er lidt legetøj og fin at smutte i Føtex med. Og ja- Der kan snildt handles for 12 - 1400 kroner og samtidig have det i bagagerummet.

Hvis jeg ville have en lille bil med 4 sæder så blev det aldrig en forfour. Alt for dyr i forhold til hvad der ellers er på markedet i den kategori.
Dette set i lyset af at det er med alm. brændstofmotor - Hvordan denne el udgave er i forhold til hvad der ellers er på markedet inden for mikro/mini biler på el ved jeg ikke
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Indlæg af pendec »

Hmm, jeg er lidt i tvivl om denne.
Jeg har kørt længere på strøm, og de resterende 6.7km på benzin,
20201026_135113.jpg
Nogen som ved hvordan, benzin+el bliver beregnet til 17,8km/literen?
Hvis den uden el, kører ca. 12km/literen, så skal de sidste 5,8 være el i kombi.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

https://blog.bilbasen.dk/viggo-kober-fi ... er-308100/

Aldrig hørt om det Taxa selskab men nu er det også begrænset hvor meget jeg kører i Taxa i Kbh. 🙂
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 26 okt 2020 14:08 Hmm, jeg er lidt i tvivl om denne.
Jeg har kørt længere på strøm, og de resterende 6.7km på benzin,
20201026_135113.jpg
Nogen som ved hvordan, benzin+el bliver beregnet til 17,8km/literen?
Hvis den uden el, kører ca. 12km/literen, så skal de sidste 5,8 være el i kombi.
Uden at have tjekket dine udregninger da de som regel plejer at passe vil jeg mene at du har brugt lidt under en halv liter benzin (0,3 - 0,4 stykker) på den køretur. Dette udfra at du mener du har kørt 6,7 km på ren motorkraft. Men det passer så ikke hvis du siger at den kun kører 12 km/l ved ren motor.
Så derfor må du som du nævner havde fået et el tilskud under kørslen
Og de 7,1 km er ren "grøn" kørsel.
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 26 okt 2020 15:46 Uden at have tjekket dine udregninger da de som regel plejer at passe vil jeg mene at du har brugt lidt under en halv liter benzin (0,3 - 0,4 stykker) på den køretur. Dette udfra at du mener du har kørt 6,7 km på ren motorkraft. Men det passer så ikke hvis du siger at den kun kører 12 km/l ved ren motor.
Så derfor må du som du nævner havde fået et el tilskud under kørslen
Og de 7,1 km er ren "grøn" kørsel.
ahh, det kan der være noget om, så jeg har ikke brugt 1 liter på den køretur, hvis det skulle være korrekt, da jeg kun kørte 13,1 og den mener jeg kan køre længere på en liter . Det kunne være.

Jeg er pt ved at teste det af, tanker kun for 100kr pt, da jeg burde få et benzin kort fra Ford, så gider jeg da ikke fylde en tank hvis kortet kommer imorgen. Det tager sgu lang tid for mig at bruge 3700kr på brændstof.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 26 okt 2020 15:56 ahh, det kan der være noget om, så jeg har ikke brugt 1 liter på den køretur, hvis det skulle være korrekt, da jeg kun kørte 13,1 og den mener jeg kan køre længere på en liter . Det kunne være.
Nu ved jeg ikke hvor avanceret din info skærm er men den smule jeg har kørt i vores kan jeg via den store skærm se hvordan hele drivlinjen arbejder. Om den afgiver energi, får energi, bruger motor til trækkraft og til ladning.
Trykker jeg endnu engang på den skærm dukker der grafer op som viser hvor meget motorkraft og kw jeg bruger løbende under kørslen.
Har ikke sat mig så meget ind i det og det er nok også mest for dem som gider at nørde med det.
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 26 okt 2020 16:28 Nu ved jeg ikke hvor avanceret din info skærm er men den smule jeg har kørt i vores kan jeg via den store skærm se hvordan hele drivlinjen arbejder. Om den afgiver energi, får energi, bruger motor til trækkraft og til ladning.
Trykker jeg endnu engang på den skærm dukker der grafer op som viser hvor meget motorkraft og kw jeg bruger løbende under kørslen.
Har ikke sat mig så meget ind i det og det er nok også mest for dem som gider at nørde med det.
Det tror jeg ikke den har, den viser tal men ingen kurver.

Jeg har dog lært og erfaret. Passiv fartpilot sux!... på mine ture, som jeg kender godt og som vejr og temp er nu, så kan den fartpilot slet ikke køre ordentligt med kombi el/benzin. jeg kan få tal omkring 3.0km el, hvor jeg selv kan gøre det på 3.6-3.8km el på min 7.8km ture ned og handle.
Så der ved jeg nu, aktiv fartpilot kan være sjov, men at køre på automatik betaler man altså for, den har en smule for meget intelligens til at køre økonomisk, så den bruger mere brændstof end el for mig. Så jeg vil fortsætte uden fartpiloten, den er for dårlig til at køre bil.
Jeg så , at bare det jeg slog fartpilot fra, så startede den på at køre på el. Til forskel for fartpilot som holder 80km/t, så kan jeg køre 83-84 og slippe pedalen og køre på EL drift længe, også måske 78-79 og sådan kører jeg så længere på snit og på km/l.

hov,
På min app på telefon, kan jeg få en mere detaljeret rapport om kørsel, og hvor på vejen jeg har kørt korrekt og hvor jeg kører dårligst og gasser op og ned og sådan. Meget smart men nok mere legetøj, hvem gider gå sine køreture igennem for dette, selvom det er på km mål :)
Men det gør den via GPS, så den laver bare ikke kurver tror jeg.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 26 okt 2020 16:37 Det tror jeg ikke den har, den viser tal men ingen kurver.

Jeg har dog lært og erfaret. Passiv fartpilot sux!... på mine ture, som jeg kender godt og som vejr og temp er nu, så kan den fartpilot slet ikke køre ordentligt med kombi el/benzin. jeg kan få tal omkring 3.0km el, hvor jeg selv kan gøre det på 3.6-3.8km el på min 7.8km ture ned og handle.
Så der ved jeg nu, aktiv fartpilot kan være sjov, men at køre på automatik betaler man altså for, den har en smule for meget intelligens til at køre økonomisk, så den bruger mere brændstof end el for mig.
Nu skriver du "Passiv" - Går ud fra at det er den alm. "gammeldags" som bare holder farten. Adaptiv med stop and go er virkeligt lækkert og er såen set ligeglad med om det skulle koste lidt på km pr l. Ved ikke om det gør det.
Det vil det selvfølgelig nok gøre hvis den foran ligger og leger op og ned i fart men så må man jo bare slå det fra til han er væk.
For øvrigt kan min Adaptiv fartpilot sættes til 4 afstande til den forankørende så vil mene at når den kører med størst afstand bliver den mindre sensitiv over for forskellen i hastigheden ved den forankørende.
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 26 okt 2020 16:52 Nu skriver du "Passiv" - Går ud fra at det er den alm. "gammeldags" som bare holder farten. Adaptiv med stop and go er virkeligt lækkert og er såen set ligeglad med om det skulle koste lidt på km pr l. Ved ikke om det gør det.
Det vil det selvfølgelig nok gøre hvis den foran ligger og leger op og ned i fart men så må man jo bare slå det fra til han er væk.
For øvrigt kan min Adaptiv fartpilot sættes til 4 afstande til den forankørende så vil mene at når den kører med størst afstand bliver den mindre sensitiv over for forskellen i hastigheden ved den forankørende.
jeg skrev bevidst passiv, for det gør intet bedre at aktivere den aktive funktion, når den er lige dum på km kørsel. Så gider jeg ikke bruge det.
Måske er jeg bare bedre til at slippe speeder og genere dem bag mig, eller så kører jeg bare anderledes hurtigere og så kører på luft længere, jeg ved ikke. Men efter et par gange hvor fartpiloten var på, så droppede jeg det, den kan ikke gøre min EL km evner efter, da den kører som gammel benzin fartpilot og glemmer batteri synes jeg.
edit: Kørsel er på næsten tomme landeveje og udkantsområde kørsel, så ingen foran så tit :)

Jeg har vist samme afstands bedømmelser indbygget men jeg er for gammeldags, og venter på 100% styring, vil ikke overgive mig til noget hvor jeg er i tvivl om hvem gør og kører bilen, så går det galt mener jeg.
Jeg har vejbane advarsler og forankørende frontcollision aktiveret men ikke kombineret med aktiv fartpilot og håndfri kørsel, det vil jeg ikke.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

Jeg havde forstået det sådan at Kuga og Kona og tror der var en BMW også kørte med batteri fra samme leverandør og derved havde nogenlunde samme fejl.
Ifølge artiklen er Konaén åbenbart ikke så hårdt ramt som Kugaén. BMW ved jeg ikke noget om.

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/202 ... teri-boevl

Tilbage til "Bil, MC og Motor"