Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

John Skov Jensen skrev: 08 dec 2020 20:26 Det er jo begge Atkinson motorer, så ikke helt sammenlignligt med alm motorer

Outlanderen havde tidligere en 2,0 alm motor, den havde ringere forbrug og emmisionstal end den nye 2,4
Korrekt - Men Kia Niro PHEV har en Atkinson på 1,6. Den stiger i pris!!!

Men som du selv skriver - Der må ligge nogle fejl i de udregninger i artiklerne.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Indlæg af John Skov Jensen »

Til gængæld forlænges refussion af elforbrug hvis man f.eks har et Clever abo.
Så får man 1,90kr tilbage for hver kwh man bruger med bilen
https://clever.dk/opladning-hjemme-og-p ... ebetaling/

Det gør kørsel i el og plugin biler virkelig billig
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Indlæg af John Skov Jensen »

Lintz skrev: 08 dec 2020 20:19 Stadig lidt underligt at de ikke nævnes med et ord - Ikke så vidt jeg lige har set.

Skal jeg trække min egen frem så fåes den jo med alm brændstofmotor - Hybrid og ren el.

Samme bil, bare forskellig fremdrift.

Benzinmodellen står til at kunne køre 15Km/l og Hybrid 20Km/l - Altså vil der efter min overbevisning være en difference i reg.afgift på disse to modeller - og at den vil ændre sig til det bedre for Hybrid i 2021.
Som jeg tolker de nye afgifter bliver netop hybriderne “straffet” hårdt i det nye setup

Et meget lille batteri, der ikke bidrager ret meget til afgiftsreduktion

Ingen afgiftsreduktion for høj km/l
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

Jeg har ikke sat mig så meget ind i afgifterne, men som jeg forstår det fik biler tidligere et fradrag i afgifterne for (vist nok) hver km de kørte mere end 20 km/l
Dette fradrag er som jeg forstår det, fjernet.
Derfor stiger mikrobilerne i pris, og sikkert også en Kuga. Mens en bil der ikke køre langt på literen, ikke har haft noget fradrag. Og da den nye afgift beregnes anderledes. Så falder de i pris.

Eller er det mig der har misforstået noget ?
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 213 gange
Blevet takket: 244 gange

Indlæg af BWJ »

Bare rolig, der går max 2 år, så skal alle alligevel betale samme afgifter, og der er ingen rabat på el :lol: :lol:
Kan nogen huske da vi i 2012 skulle nå et andet klimamål. :toofunny: :toofunny: :toofunny:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 08 dec 2020 20:30 Ja. Ved godt at de har lavet en del om så det har noget med c02 udledningen at gøre. Men det må også betyde at to ens modeller med henholdsvis alm benzin motor og en med benzin/hybrid der vil den sidstnævnte vinde i forhold til udledningen.

Så kommer der noget med et skalaknæk på afgifterne og et bundfradrag samt NCAP stjerne indgår også i det.
NCAP bruger de ikke mere. Det kan du se i link til FDM som ikke har nævnt det.
Fandt denne info
Sikkerhedsfradrag (kr.) Fradrag for 5 stjerner i Euro NCAP i 2020=8.000 2021=0 2025=0 2030=0
https://fm.dk/media/18300/aftale-om-gro ... porten.pdf

Nu er mhev/hev ikke en plugin/elbil, så alle rabatterne og bundfradrag bliver mindre, og dermed dyrere for bilen.

Co2 afgift lægges til alle non-100% elbiler.

De to første ændringer gør isoleret set bilerne billigere. Men så kommer et nyt element – en CO2-afgift på registreringsafgiften
Din Hyundai Kona , forbruger 26g/km, det koster 250kr i reg.afgift ekstra per gram der. Så 6500kr ekstra + moms.
Kuga udleder 32g/km, outlander 46g/km men de får så en masse bundfradrag og rabatter.
pendec

Indlæg af pendec »

John Skov Jensen skrev: 08 dec 2020 21:02 Et meget lille batteri, der ikke bidrager ret meget til afgiftsreduktion
Jo, Lintz bil bliver billigere på Co2 udledning men når der ingen høj rabat gives på reg.afgift, vil den jo følge de nye regler med 85/150 , da grund prisen er over 65.000 /197.000

PHEV synes af udlede mere co2 og er højere end Kona hev her.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

Hvad siger I - Kunne I finde på at springe på en kineser med engelske aner ???
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

Efter nytår får den 7 år /150.000 km garenti. Har læst en del test, og den er en anelse dårligere end det den bliver sammenlignet med, på nærmest alle parametre. Men den er kun en anelse dårligere, Men en hel del billigere.
Jeg har også læst at der er flere fejl på MGén end på andre biler.
Så for mig bliver det et Nej/Måske
https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/202 ... er-garanti
Nu står jeg ikke lige og skal have ny bil, men jeg kunne godyt blive lun på en EV5
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... ioniq-5-ev
Senest rettet af triumph 11 dec 2020 10:50, rettet i alt 1 gang.
pendec

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 11 dec 2020 10:43 Efter nytår får den 7 år /150.000 km garenti. Har læst en del test, og den er en anelse dårligere end det den bliver sammenlignet med, på nærmest alle parametre. Men den er kun en anelse dårligere, Men en hel del billigere.
Jeg har også læst at der er flere fejl på MGén end på andre biler.
Så for mig bliver det et Nej/Måske
https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/202 ... er-garanti
Da Tesla startede og stadig lærer af, er af deres fejl, det så værst ud i starten, og MG er nok i starten af deres el bil's karriere.
Så kan man leve med begynder fejl, som Ford også har været igennem nu og andre, så vil fejl være det mindste i en ny æra hvor man tror på at fossie brændstoffer forsvinder fra bilen som har eksisteret i mange årtier.

Så måske er deres udfordringer slet ikke så værst, når man tænker på ID:3 som også stadig har problemer , de går heller ikke fri.

Tilbage til "Bil, MC og Motor"