Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 15 dec 2020 21:08 Ja ladestikket i, og en tændstik til den 😁😄
haha, jeg tror ikke tændstikken når en flamme, når jeg er langt væk på 4,6 sekunder 8) :great:
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.691
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.691
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Indlæg: 5.089
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af John Skov Jensen »

pendec skrev: 08 dec 2020 20:03 Ser du denne artikel fra inputmag, så har de vurderet en Outlander falder 55.000

Mitsubishi Outlander fra nuværende 336.914 kr. til 293.457 kr. altså -54.957 kr. i besparelse.

https://www.inputmag.dk/bilaftale-saada ... -hybrider/


Hvad blev nævnt i den sidste podcast som blev lagt her tidligere, så havde Ford nævnt 28.000 dyrere KUGA
InputMag nævner så

Ford Kuga nuværende 312.545 kr. til 341.547 kr. altså 29.002 kr. merpris.


mhev / hev får jo ikke for den afgiftsbesparelse, og rabatter som gives til el og phev modeller.
Så dem skal du nok bare se på, som almindelig gammeldags prissat bil end phev er i statens øjne, nok også fordi du ikke kan oplade fra kontakten.
Som nogen så mener er der hvor man sparer. mhev/hev skal køre for at lade, som koster co2 i brændstof, så nok ikke besparende nok.

Jeg synes det er mærkeligt at Outlander kan spares 55.000 , når batteri er mindre, hvor Kuga så kan sælges med lidt større batteri, og alligevel bliver 28-29.000 dyrere.

FDM: igen,igen, fejl (mener jeg) hos FDM og deres research.
De ender op med en stigning på kun 7000kr til Kuga, det er da ikke særligt retvisende hvis Ford melder noget andet ud,
og så mener FDM en titanium koster 280.000 men korrekt pris er 288.000, så allerede inden stigning bliver den 8000kr dyrere end FDM har researched sig frem til.. Ringe!

FDM's undskyldning: Priserne er beregnet og afrundet af FDM og viser prisudviklingen for de forskellige biltyper. Der er ikke tale om officielle priser fra bilmærkerne.
Altså, hvis man vil illustrere 7000kr's stigning, så burde man da skrive 288.000 afrundet og ikke fjerne 8000kr af prisen.
Nu er der godt nok ikke mange Outlander tilbage, men invite+ som jeg købte steg 10k i pris, fra 290k til 300k
De dyrere modeller bibeholdt prisen

https://www.mitsubishi-motors.dk/conten ... liste2.pdf
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Indlæg: 8.006
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

John Skov Jensen skrev: 17 dec 2020 17:16 Nu er der godt nok ikke mange Outlander tilbage, men invite+ som jeg købte steg 10k i pris, fra 290k til 300k
De dyrere modeller bibeholdt prisen

https://www.mitsubishi-motors.dk/conten ... liste2.pdf
Plusser og minusser ved din, nu når du har haft den i et stykke tid
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Indlæg: 5.089
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af John Skov Jensen »

Lintz skrev: 17 dec 2020 19:16 Plusser og minusser ved din, nu når du har haft den i et stykke tid
Minus
Den bipper højlydt udvendigt hvis jeg stiger ud af bilen med nøglen i lommen, selv om håmdbremsen er trukket,
Den har ikke mulighed for at automatisk skifte mellem kørelys og nærlys og samtidigt holde baglygterne tændt hele tiden
Den har ikke en volumen drejeknap, kun trykknapper på rat og midterkonsol
Den er meget følsom på sædekontakten på højre forstol, så der skal ikke ligge meget der inden den advarer mod manglende sikkerhedssele
Lyden fra mobiltelefonen kommer kun ud i højre side af kabinen
Ladetid på medfølgende lader, har nu bestilt Clever abonnement

Plus
Komfortabel
Har bedre økonomi end forventet
Stor og rumlig
4wd
1500 på krogen
Ingen rækkevidde angst
Mulighed for ren el kørsel, også selv om der er koldt udenfor
Generatorbremse/motorbremse niveau kan justeres i 6 trin på padles bag rattet

Har haft 2 stop med den.
Et relæ der tilkobler batterierne fejlede, gjorde den måtte bugseres til forhandleren, ingen forvarsel
En punktering på 1000km gammel michelin vinterdæk, blev dog advaret i god tid af TPMS systemet
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

John Skov Jensen skrev: 18 dec 2020 07:35 Har haft 2 stop med den.
Hvor meget har du kørt nu?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Indlæg: 5.089
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af John Skov Jensen »

pendec skrev: 18 dec 2020 07:49 Hvor meget har du kørt nu?
ca 6000 km
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Indlæg: 8.006
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

John Skov Jensen skrev: 18 dec 2020 07:35 Minus
Den bipper højlydt udvendigt hvis jeg stiger ud af bilen med nøglen i lommen, selv om håmdbremsen er trukket,

Jeg syntes generelt at biler bipper konstant i dag og det er nærmest ikke til at finde ud af hvad det lige er man har glemt.

Den har ikke mulighed for at automatisk skifte mellem kørelys og nærlys og samtidigt holde baglygterne tændt hele tiden

Vi kunne vælge at få installeret et relæ til omkring 1000 kroner for at have baglys tændt hele tiden. Dog kan vi nøjes med at dreje lysknap helt over men så virker "Auto-nedblænding" ikke - Det kan jeg godt leve med.

Den har ikke en volumen drejeknap, kun trykknapper på rat og midterkonsol
Den er meget følsom på sædekontakten på højre forstol, så der skal ikke ligge meget der inden den advarer mod manglende sikkerhedssele
Lyden fra mobiltelefonen kommer kun ud i højre side af kabinen

Dette er så et plus ved mig. 3 telefoner er lagt ind i Konaen og der kan prioriteres hvilken der skal tilkobles først. 2 android og 1 Iphone.
Virker fint hvis vi vil have telefonens brugerflade op på skærm. En lille ting jeg var træt af var at vi ikke kunne få navigation til den komfortpakke som vi tilvalgte - Her var valgte mellem to forskellige komfortpakker. Men efterfølgende er jeg nu udmærket tilfreds med det. Skal navi bruges på et tidspunkt er Google faktisk rigtigt godt.


Ladetid på medfølgende lader, har nu bestilt Clever abonnement

Plus
Komfortabel
Har bedre økonomi end forventet

Også her. Ligger cirka 0,5 til 1,0 liter over WLTP. Hvilken er overraskende.

Stor og rumlig

Der er helt klart mindre plads i Konaen end i vores 5008, men det vidste vi så nok lidt svært at klage over det :)

4wd
1500 på krogen

1300 her. Har kun én gang kørt med 350 kg trailer på krogen til genbrugsplads. Fornemmer den bliver tørstig med noget bagefter så lidt spændende når/hvis vi kommer afsted med campingvogn til sommer. Dog skal den vi har skiftes da den er for tung og det tillige er en køjevogn som ikke er aktuelt mere.

Ingen rækkevidde angst
Mulighed for ren el kørsel, også selv om der er koldt udenfor

Her er det også forbavsende hvor godt den kan køre på el - Kan selvfølgelig ikke måles med din men regner med at det kun kan blive bedre som vejret bliver varmere til.

Generatorbremse/motorbremse niveau kan justeres i 6 trin på padles bag rattet

Har haft 2 stop med den.
Et relæ der tilkobler batterierne fejlede, gjorde den måtte bugseres til forhandleren, ingen forvarsel

Altid møj-ærgerligt når der sker utilsigtede stop på nye biler - Man syntes nok bare at det skal fungerer.

En punktering på 1000km gammel michelin vinterdæk, blev dog advaret i god tid af TPMS systemet

Et par ekstra ting .
Vi har temperaturmåler på transmissionen - Første gang jeg ser det i en alm. familiebil.
Et plus for mig er at den har Dual-clutch gearkasse og ikke CVT.
Om det er et plus eller minus at den ikke pr automatik springer i " P " når dør åbnes er nok en smagssag.
Minus. Ikke bi-zone klimaanlæg - Til gengæld kan man vælge kun klima ved føreren når man er alene i bilen.
Også minus. Passagersæde kan ikke højdejusteres og kan ikke tilkøbes - Mærkeligt nok findes det i den rene elektriske Kona variant.

Alt i alt er jeg/vi tilfreds med bilen - So far.......

accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Indlæg: 8.006
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

Ja. Der er forskellige meninger om det.

https://blog.bilbasen.dk/klumme-plug-in-hybrid-325473/
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Tilbage til "Bil, MC og Motor"