Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 17 jan 2021 21:25 Er din kørecomputer på trip ture eller for en tankfuld brændstof og snit igennem mange km?
Det kunne være at har du 400km på højt elforbrug og 200km med ingen, så vil den kun falde 30% :)

btw, så fortæller bilen også at brændstof bruges fordi der er gang i opvarmning af bilen, så noget afsløres klart der af bilen selv, den kan nok ikke varme bil op på el. Så vil brændstof motor måske automatisk bare bruges til kørsel.
Det tal jeg holder lidt øje med er pr tankfuld - Mere gider jeg ikke gå op i det :?

- Og ja. Bilen skal jo varmes op. Rattet skal varmes og sæder kører jo også - Derfor det stigende forbrug.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 17 jan 2021 21:39 - Og ja. Bilen skal jo varmes op. Rattet skal varmes og sæder kører jo også - Derfor det stigende forbrug.
Min gør det godt nok mærkeligt, så det må være batterier som varmes, som jeg har læst andet sted, og lign.
Bare nogle måneder tillbage med 6-10 grader, så havde jeg gang i rat varme og sæder, der ville batteri stadig gerne spille med på de små ture.

Tror den lider under minus grader og at stå stille i et døgn gør intet bedre, den var hvid i yderdelen af carport, så rigtig på fronten.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 17 jan 2021 21:44 Min gør det godt nok mærkeligt, så det må være batterier som varmes, som jeg har læst andet sted, og lign.
Bare nogle måneder tillbage med 6-10 grader, så havde jeg gang i rat varme og sæder, der ville batteri stadig gerne spille med på de små ture.

Tror den lider under minus grader og at stå stille i et døgn gør intet bedre, den var hvid i yderdelen af carport, så rigtig på fronten.
Er der ikke et program der kan varme batteri før start på sådan en PHEV eller måske lade lidt før kørsel ?
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 17 jan 2021 21:49 Er der ikke et program der kan varme batteri før start på sådan en PHEV eller måske lade lidt før kørsel ?
Lige nu må jeg stadig ikke, bilen var planlagt til batteri skifte slut januar, hvis altså de må, jeg ved mekanikere er på jobs som arbejder for erhvervsbiler, så jeg ved ikke.

Men klart nok, varmes den lidt om i 5-10 mins før jeg kører så klarer den nok bedre kulden :)
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 18 jan 2021 09:17 Lige nu må jeg stadig ikke, bilen var planlagt til batteri skifte slut januar
Nå ja. Dumme mig 😀

Du må jo ikke lade på den. En forglemmelse herfra.
pendec

Indlæg af pendec »

Så fandt jeg en måde at få syn for sagen, præcis hvad de nye afgifter gør og koster.

Fandt en ny Kuga på nrpla.de websiden, som var indregistreret d 12-01-2021 , og her var betalt 81920kr i afgifter.
Jeg har på min bil betalt sølle 17.000kr i alt.

Det skal lige nævnes at den nye Kuga fra 12-01 , er med mindre ekstra udstyr, og kun en Titanium X model ;(
Så på afgifterne er der betalt 64920 kr mere end jeg betalte, der må Ford have ædt en del, hvis man kun betaler 30.000 mere for bilen.

Og jo, der er modregnet hvad SKAT kan modregne:
Min bil:
Registrerings­afgift:...............................179.105,00 kr.
Modregning ved nedvejning eller lignende:.-162.105,00 kr.
Ny kuga:
Registrerings­afgift................................ 116.877,00 kr.
Modregning ved nedvejning eller lignende:... -34.957,00 kr.

Mærkeligt er så den afgifts pligtige værdi er så kun 7000kr højere på den nye Kuga, det forstår jeg ikke.

Ejerafgiften på ny Kuga fik også lige et dyk ned igen, 330kr (som laveste) i halvårlig afgift. Og træk på krogen er nu 1500kg.
pendec

Indlæg af pendec »

Update,
Min Ford forhandler forklarer den store forskel i afgift med en refusion som sker, når regeringen endeligt får afgifterne på plads.
Så køber synes at betale en del for meget for biler lige pt. og det leder en hen imod nogle forhandlere som måske glemmer refusion i de kommende måneder ;( Nå, det ved jeg så ikke om er sandt.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 19 jan 2021 09:49
Så køber synes at betale en del for meget for biler lige pt. og det leder en hen imod nogle forhandlere som måske glemmer refusion i de kommende måneder ;( Nå, det ved jeg så ikke om er sandt.
Der er brådne kar alle steder - så ja. Kunne tænkes at ske. Eller ikke hele refusionen bliver betalt.
Om et års tid kan vi nok læse om det på FDMs side 😏
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 19 jan 2021 10:07 Der er brådne kar alle steder - så ja. Kunne tænkes at ske. Eller ikke hele refusionen bliver betalt.
Om et års tid kan vi nok læse om det på FDMs side 😏
Og jeg har jo personligt bekendtskab med SKAT og afgifts refusion og uregelmæssigheder der :)
pendec

Indlæg af pendec »

pendec skrev: 17 jan 2021 20:37 Idag kunne den slet ikke give mig bare 1% el, fra kold start til Fakta, var det med 9.5l/100km , det er sgu en sjat :)
Hjemturen var dog bedre efter den havde kørt lidt, og jeg fik 2.5km på el.
Nå,
På en tur til Maribo på 16km fik jeg 7,1km på el, så den kan altså stadig hvis bare vi har +2 :)
Noget mærkeligt noget.

Tilbage til "Bil, MC og Motor"