Pausefyring ulemper?

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Vibooorg
Stoker IV
Stoker IV
4
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 300
Brændsel: Træpiller 8mm
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 9
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 6 gange

Pausefyring ulemper?

Indlæg af Vibooorg »

I foråret fylder vi baxi'ens magasin op hver 4. eller 5. dag, så cirka 30-35 kg i døgnet forbrug. Nu har vi kørt i 1 uge og ikke engang brugt halvdelen af magasinet endnu, så vi er nok nede på noget der ligner 10-12kg i døgnet.

Jeg gætter på den må pausefyre en del.

Hvad er ulemperne ved dette? Er der større risiko for noget går i stykker? Eller en seriøs større risiko for skorstensbrand?

Vi har et værksted der helst skal være opvarmet til 20 grader døgnet rundt, i øjeblikket trækker det cirka 3 kwh varme i løbet af natten, om dagen ingenting. Vi kunne evt. godt sætte en el-drevet olieradiator op derinde, til at vedligeholde om natten. Men så mister vi jo de andre fordele ved at holde fyret kørende (gulvvarmen på badeværelset!) :lol:

Hvad anbefaler eksperterne, bare at køre videre på pausefyring, eller er det bedst at slukke fyret de næste par uger mens det er varmt og så tænde det igen når den danske sommer blir våd og kølig?
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
18
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 105 gange
Blevet takket: 292 gange

Re: Pausefyring ulemper?

Indlæg af thy »

Vibooorg skrev: 07 jun 2021 14:49 I foråret fylder vi baxi'ens magasin op hver 4. eller 5. dag, så cirka 30-35 kg i døgnet forbrug. Nu har vi kørt i 1 uge og ikke engang brugt halvdelen af magasinet endnu, så vi er nok nede på noget der ligner 10-12kg i døgnet.

Jeg gætter på den må pausefyre en del.

Hvad er ulemperne ved dette? Er der større risiko for noget går i stykker? Eller en seriøs større risiko for skorstensbrand?

Vi har et værksted der helst skal være opvarmet til 20 grader døgnet rundt, i øjeblikket trækker det cirka 3 kwh varme i løbet af natten, om dagen ingenting. Vi kunne evt. godt sætte en el-drevet olieradiator op derinde, til at vedligeholde om natten. Men så mister vi jo de andre fordele ved at holde fyret kørende (gulvvarmen på badeværelset!) :lol:

Hvad anbefaler eksperterne, bare at køre videre på pausefyring, eller er det bedst at slukke fyret de næste par uger mens det er varmt og så tænde det igen når den danske sommer blir våd og kølig?
tja jeg køre 24/7 hele året og har ikke el muelig opvarmning af brugsvandet
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Vibooorg
Stoker IV
Stoker IV
4

Indlæg af Vibooorg »

Hvor mange kg forbruger du her om sommeren så?

Og hvor længe skal fyret helst være slukket før det kan svare sig at fyre op igen? Jeg tænker vi lader det være slukket i nogle uger mens der er varmt, og hvis sommertemperaturen så dykker lidt igen, så fyrer jeg op, så vi kan holde de 20 grader i værkstedet 24/7 og få lidt varme på badeværelserne.
pendec

Indlæg af pendec »

Vibooorg skrev: 07 jun 2021 14:49 Hvad anbefaler eksperterne, bare at køre videre på pausefyring, eller er det bedst at slukke fyret de næste par uger mens det er varmt og så tænde det igen når den danske sommer blir våd og kølig?
Undskyld, de næste par uger?

Her er fyr slukket maj til Oktober, den har holdt de sidste 12 år, og når det virkelig har været en smule køligt, så kunne jeg enten køre pillefyr i nogle dage, eller tænde brændeovn men det var ikke mig som tog den beslutning :)

Selvfølgelig er der folk som vil have varme fødder på badeværelset, eller ligefrem gulvvarme hele året, selvom stuetemp er højere end gulvet :)

Jeg kan sikkert ikke varme vandet i VVB til samme lave elpris her per dag, så mit sommerforbrug er nok 500-600kr indtil Oktober.
Vibooorg
Stoker IV
Stoker IV
4

Indlæg af Vibooorg »

pendec, det er fordi vi har et træ-værksted i en gammel kampestensbygning, hvor der helst ikke skal være under 20 grader for lang tid af gangen, så hvis vi ryger ind i en periode med max 15 grader udenfor, så må vi tænde op for pillefyret igen :)

Før værkstedet kom op at køre, var pillefyret også slukket i flere måneder, og brugte bare brændeovnen indenfor på de køligere dage.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
18
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 105 gange
Blevet takket: 292 gange

Indlæg af thy »

Vibooorg skrev: 09 jun 2021 11:29 pendec, det er fordi vi har et træ-værksted i en gammel kampestensbygning, hvor der helst ikke skal være under 20 grader for lang tid af gangen, så hvis vi ryger ind i en periode med max 15 grader udenfor, så må vi tænde op for pillefyret igen :)

Før værkstedet kom op at køre, var pillefyret også slukket i flere måneder, og brugte bare brændeovnen indenfor på de køligere dage.
bruger ca 6-8kilo om dagen ved +22 uden for men sluk du bare og tænd når der er brug for det :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Vibooorg
Stoker IV
Stoker IV
4

Indlæg af Vibooorg »

Tak for info :)
jancar
Stoker VII
Stoker VII
12
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 12 gange

Indlæg af jancar »

Tømmer i så vandet af systemet når i slukker for fyret?

Mvh Jan
Vibooorg
Stoker IV
Stoker IV
4

Indlæg af Vibooorg »

Nope. Skal man det?
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
15
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 33 gange
Blevet takket: 25 gange

Indlæg af Kruse »

jancar skrev: 17 jun 2021 14:21 Tømmer i så vandet af systemet når i slukker for fyret?

Mvh Jan
Nej for pokker lad enlig det blive ellers komme der luft og ilt ind og kan give rust
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Tilbage til "Baxi Stoker"