Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Indlæg: 8.006
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

Ikke rart at være fanget inde i en bil hvis det sker. :cry:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

Hvis i ikke allerede har set denne, så er Musk ude at køre med de skøre. Han kan bare ikke lave el biler :)

https://tv.nrk.no/serie/koe/sesong/2/ep ... /avspiller
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.690
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

pendec skrev: 10 aug 2021 09:09 Hvis i ikke allerede har set denne, så er Musk ude at køre med de skøre. Han kan bare ikke lave el biler :)

https://tv.nrk.no/serie/koe/sesong/2/ep ... /avspiller
fandme sjov :great: icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 4.682
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 341 gange
Blevet takket: 340 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af MichaelK »

Problemstillingen er jo den samme for alle elbiler, ikke bare Tesla. Bare
der er lademuligheder nok, så er problemet jo til at overkomme.

Lurede lidt på en ny firmabil i går. Jeg vil rigtig gerne have en MAN, men
chefen vil helst forsætte med IVECO. Det forhindrede mig dog ikke i, at
kigge på en MAN eTGE. Altså en el-varebil, på samme størrelse som den
IVECO jeg har nu.

Fine specifikationer, på nær et par væsentlige punkter. Maksimal hast.
90 km/t. (kunne man nok leve, jeg har kørt lastbil). så er rækkevidden
opgivet til 115 km., som er lige i underkanten til mit daglige behov?
Og sidst men ikke mindst, så er der ingen trækkrog!

Alt i alt særdeles uanvendelig til entreprenørvirksomhed!

Det værste er den manglende trækkrog. Der mangler seriøse klimavenlige
løsninger på det punkt. Jeg ved godt at 3500 kg. på krogen er en tung last
at trække, men når man har det behov, så findes der ingen klimavenlige
løsninger endnu.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
From
Stoker X
Stoker X
18
Indlæg: 497
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af From »

MichaelK skrev: 10 aug 2021 19:28 Det værste er den manglende trækkrog. Der mangler seriøse klimavenlige
løsninger på det punkt. Jeg ved godt at 3500 kg. på krogen er en tung last
at trække, men når man har det behov, så findes der ingen klimavenlige
løsninger endnu.
Ford F-150 EV må trække mere end 3500 kg, men det er jo ikke en kassevogn eller har et stort lad, så det er nok heller ikke sagen til en entreprenør, men den er et tegn på at el-biler på vej, der må trække store trailere.
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

From skrev: 10 aug 2021 20:00 Ford F-150 EV må trække mere end 3500 kg, men det er jo ikke en kassevogn eller har et stort lad, så det er nok heller ikke sagen til en entreprenør, men den er et tegn på at el-biler på vej, der må trække store trailere.
Kan du huske hvor du læste det omkring 3500kg på krog?

Den link jeg lagde ind, har kun info om ca. 700km på opladning og 500kg på lad. Intet om træk.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.690
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

Her står at den må trække 7700 Pounds = 3500 kg i Standard range, og 10.000 Pounds = 4500 kg i Exstended range

https://insideevs.com/news/508228/ford- ... ric-truck/
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 11 aug 2021 10:48 Her står at den må trække 7700 Pounds = 3500 kg i Standard range, og 10.000 Pounds = 4500 kg i Exstended range

https://insideevs.com/news/508228/ford- ... ric-truck/
Tak, den variant burde komme til Danmark :) Dog prissat langt over de andre som vi ser idag. Igen, Explorer til 1.100.000, så vil F100 nok blive en del dyrere men så er der jo afgiften som kan være lavere.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.690
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

Der står at "fra" prisen er 40.000 usd = 253.000 danske. Og der er jo pt ikke afgift på elbiler i den prisklasse, og heller ikke moms, da det er en varebil. max prisen var 90.000 usd = 570.000 kr
En Nissan Kingcab koster "Fra" 220.000. En toyta Hilux fra 226.000, , og en Ford F150. fra 212.000.
Så prisen på en elbil er da ikke meget anderledes en forsil versionen. Og helt andeledes end f.eks. Mersedes EQV, der koster 650.000
Antager at el-varebiler er billig i grøn ejerafgift.
Ulempen er jo at enten skal alle dem der køre dem have en ladestander hjemme, eller den skal stilles på firmaet

mere info
https://www.ford.com/trucks/f150/f150-lightning/2022/
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 11 aug 2021 11:33 Der står at "fra" prisen er 40.000 usd = 253.000 danske. Og der er jo pt ikke afgift på elbiler i den prisklasse, og heller ikke moms, da det er en varebil. max prisen var 90.000 usd = 570.000 kr
En Nissan Kingcab koster "Fra" 220.000. En toyta Hilux fra 226.000, , og en Ford F150. fra 212.000.
Så prisen på en elbil er da ikke meget anderledes en forsil versionen. Og helt andeledes end f.eks. Mersedes EQV, der koster 650.000
Antager at el-varebiler er billig i grøn ejerafgift.
Ulempen er jo at enten skal alle dem der køre dem have en ladestander hjemme, eller den skal stilles på firmaet

mere info
https://www.ford.com/trucks/f150/f150-lightning/2022/
F-150 er slet ikke i deres sortiment i Danmark, de F150/250 som kan købes er import, og til en langt højere pris end dem du nævner.
Her er en ny F-150 2019 model til 500k(ex.moms) https://www.bilbasen.dk/brugt/varebil-e ... 4d/4069156

Og så er normalen for mange at USD = 10* DKK , så dine 40k USD = ca. 400.000 DKK, som man skal lægge en mindre afgift på, da det er grundprisen, så det bliver jo nok 400k+ og som andre import priser fra Tyskland på mercedes-benz EQC400 så ligger de hurtigt på 60-90k i afgift der på elbilen, når den er 6 måneder og kørt 6000km. Det er stadig med €9000 trukket fordi tysk regering giver det i tilskud til solgte el biler.
Og så kan du lægge 25% moms oveni(som privat) de 400-500k som F-150 vil koste ud fra skøn beregninger, så ligger den på 500-625k , og så skal der nok en del ekstra udstyr i, som øger prisen i DK, ikke at glemme krog er monteret i dk, som kan koster 15-20k oveni.

Jeg tror ikke vi ser en F-150 2022 model til DK priser under 750k som ren BEV.

Kommer den over 550.000 i 2022, så starter afgift så først der. Jeg aner ikke hvordan Ford ville prissætte denne F-150 til salg i DK.

Som et godt eksempel fra websiden du linker til, så koster Explorer $32k grundpris i US, i DK er den samme grundpris 1.095.000 for plugin udgaven, så det er godt nok med noget af beløbet som trækker 100/150% afgift , for Explorer i DK er jo en plug-in så den har lavere afgift og grøn afgift(390kr).

Jeg fik sidst at vide hos forhandler, at købte man elbil på gule plader, så var der 30% afgift på den, modsat hvide plader, så det kan kun gøre den dyrere at eje som gul plade bil? Altså hvis de første 400k afregnes med 30% afgift.

Tilbage til "Bil, MC og Motor"