triumph skrev: 11 aug 2021 11:33
Der står at "fra" prisen er 40.000 usd = 253.000 danske. Og der er jo pt ikke afgift på elbiler i den prisklasse, og heller ikke moms, da det er en varebil. max prisen var 90.000 usd = 570.000 kr
En Nissan Kingcab koster "Fra" 220.000. En toyta Hilux fra 226.000, , og en Ford F150. fra 212.000.
Så prisen på en elbil er da ikke meget anderledes en forsil versionen. Og helt andeledes end f.eks. Mersedes EQV, der koster 650.000
Antager at el-varebiler er billig i grøn ejerafgift.
Ulempen er jo at enten skal alle dem der køre dem have en ladestander hjemme, eller den skal stilles på firmaet
mere info
https://www.ford.com/trucks/f150/f150-lightning/2022/
F-150 er slet ikke i deres sortiment i Danmark, de F150/250 som kan købes er import, og til en langt højere pris end dem du nævner.
Her er en ny F-150 2019 model til 500k(ex.moms)
https://www.bilbasen.dk/brugt/varebil-e ... 4d/4069156
Og så er normalen for mange at USD = 10* DKK , så dine 40k USD = ca. 400.000 DKK, som man skal lægge en mindre afgift på, da det er grundprisen, så det bliver jo nok 400k+ og som andre import priser fra Tyskland på mercedes-benz EQC400 så ligger de hurtigt på 60-90k i afgift der på elbilen, når den er 6 måneder og kørt 6000km. Det er stadig med €9000 trukket fordi tysk regering giver det i tilskud til solgte el biler.
Og så kan du lægge 25% moms oveni(som privat) de 400-500k som F-150 vil koste ud fra skøn beregninger, så ligger den på 500-625k , og så skal der nok en del ekstra udstyr i, som øger prisen i DK, ikke at glemme krog er monteret i dk, som kan koster 15-20k oveni.
Jeg tror ikke vi ser en F-150 2022 model til DK priser under 750k som ren BEV.
Kommer den over 550.000 i 2022, så starter afgift så først der. Jeg aner ikke hvordan Ford ville prissætte denne F-150 til salg i DK.
Som et godt eksempel fra websiden du linker til, så koster Explorer $32k grundpris i US, i DK er den samme grundpris 1.095.000 for plugin udgaven, så det er godt nok med noget af beløbet som trækker 100/150% afgift , for Explorer i DK er jo en plug-in så den har lavere afgift og grøn afgift(390kr).
Jeg fik sidst at vide hos forhandler, at købte man elbil på gule plader, så var der 30% afgift på den, modsat hvide plader, så det kan kun gøre den dyrere at eje som gul plade bil? Altså hvis de første 400k afregnes med 30% afgift.